301. میان‌ رشتگی در علوم سیاسی در دانشگاه‌های کانادا: مفهوم و اجرا

امیر محمد حاجی یوسفی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 41-46

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.003

چکیده
  بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی در حال حاضر، بر این باورند که مطالعه سیاست صرفاً، با استفاده از یک رشته ممکن نیست و مطالعات درون‌رشته‌ای (استفاده از مجموعه‌ای از حوزه‌های تخصصی علوم سیاسی، مانند سیاست مقایسه‌ای، نظریه سیاسی، روابط بین‌الملل و ...) و میان‌رشته‌ای (نه تنها علوم سیاسی، بلکه مساعدت از رشته‌هایی دیگر مانند اقتصاد، ...  بیشتر

302. چگونگی ارزشیابی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای

عباس بازرگان

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 55-66

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.003

چکیده
  در گذشته، در دسترس بودن سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه از جمله عوامل اصلی پیشرفت کشورها محسوب می‌شد. اما در آغاز هزاره سوم، دستیابی به دانش، اشاعه و کاربرد آن جایگاه بسیار تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشورها پیدا کرده است. لذا، جایگاه آموزش عالی در این زمینه انکارناپذیر است. همچنین، نیاز به تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی و درسی که ...  بیشتر

303. علوم بین رشته‌ای در آموزش عالی

علی افتخاری

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 65-83

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.004

چکیده
  باتوجه به پیشرفت سریع علم و فناوری در سالهای اخیر، شاخه‌های مختلف علم بیش از پیش از یکدیگر جدا شده‌اند. در نتیجه، ارتباط کمتری بین آنها وجود دارد. از طرف دیگر، حل مسائل پیچیده در قلمرو علم و فناوری نیاز به دیدگاه‌های جامع‌ تری دارد. در سالهای اخیر توجه زیادی به مطالعات بین-رشته‌ای شده است، و با توجه به نیازهای مربوطه توسعه آموزش بی ...  بیشتر

304. دانشگاه‌های مجازی بین‌المللی رویکردی بین‌المللی/ بین‌ رشته‌ای در آموزش عالی

کوروش فتحی واجارگاه؛ طلعت دیبا واجاری

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 67-96

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.004

چکیده
  دانشگاه‌ مجازی بین‌المللی یکی از مفاهیم نسبتاً جدیدی است که در مباحث آموزش عالی، به آن توجه شده است. اساساً، دانشگاه مجازی بین‌المللی برای پاسخ به نیازها و مسائل جامعه جهانی تشکیل شده و توسعه ‌یافته است. به عبارت روشن‌تر، سه وجه یا جنبه عمده در این برنامه جدید نهفته است: وجه اول، رویکرد بین‌المللی است که در آن، دانشگاه مجازی بین‌المللی ...  بیشتر

305. میان رشتگی و مسائل آن در آموزش عالی

علی خورسندی طاسکوه

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 85-101

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.005

چکیده
  فعالیت‌های میان‌رشته‌ای، مطلوبیت عام یافته‌ است و در حوزه‌های نهادی «دانش» و اجتماعات سازمانی «آموزش»، گسترش یافته است و به مثابه مشخصه نوین شیوه تولید دانش و سیاست‌گذاری عرضه آموزش، از ارزش و اعتبار سیاست‌گذاری برخوردار شده است. به اعتباری، به‌ رغم واکنش‌ها و مقاومت‌های پراکنده، «فعالیت‌های میان‌رشته‌ای» ...  بیشتر

306. برنامه درسی میان رشته‌ای

پروین احمدی

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 97-126

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.005

چکیده
  در این مقاله، مطالبی درباره مفهوم برنامه درسی میان رشته‌ای، برنامه درسی میان رشته‌ای در سطوح مختلف تحصیلی، برنامه درسی میان ‌رشته‌ای و فلسفه ساختن گرایی، محاسن و معایب و مشکلات و دشواری‌های این نوع برنامه، برنامه درسی میان رشته‌ای مبتنی بر مضامین دانشی و فرایندی، برنامه درسی میان رشته‌ای مبتنی بر مضمون، و مثالی از برنامه درسی ...  بیشتر

307. پرورش تفکر میان‌رشته‌ای، پیش‌نیاز میان‌رشتگی در آموزش عالی با تأکید بر یادگیری مسئله‌محور

کیانوش محمدی روزبهانی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 103-125

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.006

چکیده
  تحولات مختلف، از جمله رشد فناوری و افزایش معضلات پیچیده بشری، همکاری‌های میان‌رشته‌ای را در عصر حاضر اجتناب ناپذیر کرده است. از سوی دیگر، تلقی سنتی از رشته‌های دانشگاهی و تخصص‌ گرایی موجب شده است که آموزش عالی از ایجاد ظرفیت‌‌های لازم برای مواجهه با تحولات مذکور بازبماند و با چالش‌های تازه‌ای روبرو شود. بر این اساس، یکی از ضرورت‌های ...  بیشتر

308. بررسی مبانی فلسفی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی «دیدگاه اشکال دانش» در نزد فیلسوفان تحلیلی

محمدحسن میرزا محمدی؛ علی صحبت لو

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 127-150

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.007

چکیده
  یکی از زمینه‌هایی که فیلسوفان تحلیلی به آن پرداخته‌اند، برنامه‌ درسی در دانشگاه است. فیلسوفان تحلیلی معتقدند که برنامه‌ریزی درسی و آموزشی غالباً، بسیار سطحی و بد انجام می‌گیرد و باید به جنبه‌های فلسفی توجه بیشتری مبذول داشت و افراد را به تلاش بیشتر در این زمینه واداشت. این موضوع در فلسفه تربیتی مکتب لندن و نزد فیلسوفان بزرگ این ...  بیشتر

309. توسعه رویکرد مسئله ‎محوری در مطالعات میان رشته‎ای

علی اصغر پور عزت؛ آرین قلی پور

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 127-140

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.006

چکیده
  به طور کلی، به نظر می‎رسد که عامه مردم بیشتر از نظام‎های پژوهشی به عملکرد نظام‎های آموزشی اعتماد دارند. یکی از دلایل این اعتماد، اثربخشی و کارآمدی بیشتر نظام‎های آموزشی، از حیث تأثیر صریح بر زندگی عامه است. با توسعه پژوهش‎های مسئله‎محور، این احتمال وجود دارد که نهادهای پژوهشی نیز به سطح مشابهی از اعتبار نظام‎های آموزشی ...  بیشتر

310. مطالعه میان‌رشته‌ای بحران جامعه مدرن

سید محسن علوی پور؛ علی نعمت پور

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 141-167

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.007

چکیده
  مفهوم میان‌رشته‌ای سابقه چندانی در حیطه علوم بشری ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که پژوهش میان‌رشته‌ای نیز کاری نوظهور است. سابقه پژوهش میان‌رشته‌ای به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و در واقع، به خاستگاه‌های اندیشه و تفکر قاعده‌مند انسان دربارۀ هستی و رابطه‌ای که با آن دارد. بررسی و تحلیل این سابقه فکری میان‌رشته‌ای می‌تواند ...  بیشتر