ساختارها، فرآیندها و عوامل مؤثر بر توسعه میان‌رشته‌اى‌ها

حمید جاودانی؛ جعفر توفیقی

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1388، ، صفحه 37-56

https://doi.org/10.7508/isih.2010.05.002

چکیده
  نزدیک به سه‌دهه است که جدال اندیشه‌اى بر سر مفهوم‌سازى، درک و کاربست آموزش یا مطالعات میان‌رشته‌اى، همچنان ادامه دارد. این جدال، که نتیجه کاستی‌هاى شناخت‌شناسى آموزش و مطالعات رشته‌اى در تبیین مسائل پیچیده هستى و جامعه بشرى است، همچنان نیازمند ژرفکاوی‌هاى بسیار است. با توجه به دیرینه کوتاهِ اندیشه‌پردازى در قلمرو آموزش و مطالعات ...  بیشتر

مفاهیم، رویکردها، دیرینه شناسی و گونه شناسی

جعفر توفیقی؛ حمید جاودانی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، ، صفحه 1-17

https://doi.org/10.7508/isih.2009.01.001

چکیده
  درک بهینه میان‌رشته‌ای‌ها، نخست، نیازمند واکاوی مفهوم مطالعات رشته‌ای است که بخش نخست این نوشتار را به خود اختصاص داده است. به باور بسیاری از اندیشه‌پردازان، ‌کاستی‌ها و نقاط ضعف مطالعات رشته‌ای،‌ پیچیدگی مسائلی که جامعه بشری با آنها روبرو شده است و تغییرات پارادایمی پدید آمده در عرصه جامعه بشری، که مسیر را برای گذر از جامعه ...  بیشتر