میان رشته‌ای
یک نظریه در باب میان‌رشتگیِ؛ مقدمه و گزارشی از یک پژوهش

مرتضی بحرانی

دوره 12، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22035/isih.2020.3738.3899

چکیده
  رویکرد میان‌رشته‌ای، رویکرد پساتوسعه به دانش است؛ رویکردی که آرمان‌‌‌‌ـ‌هنجار مسئولیت را پیش می‌نهد: «میانِ» سوژه و ابژه، خود و دیگری، و گذشته و آینده چیزی لازم است تا خدشه‌های نظام غایی امنیت را جبران کند. بدون این غایت میانی، همۀ ارزش‌های نو در معرض خدشه و انحراف هستند. اما این مسئولیت نیز با محدودیت روبه‌رو است؛ به‌گونه‌ای ...  بیشتر

رشته،‌ میان‌رشته و تقسیم‌بندی علوم

مرتضی بحرانی

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 37-59

https://doi.org/10.7508/isih.2014.18.003

چکیده
  به نظر می‌رسد تمرکز و تاکید بر رشته و میان‌رشته در حوزه علوم و معارف، با تقسیم‌بندی علوم و روابط اجتماعی و فرهنگی دانش پیوند داشته باشد. تاریخ طبقه‌بندی علوم حکایت از آن دارد که معیار تقسیم‌بندی یا هستی‌شناختی و اخلاقی بوده است یا روش‌شناختی و معرفت‌شناختی. مبنای وجودشناختی بر پایه این امر شکل گرفته است که وجود دارای سلسله‌مراتب ...  بیشتر

ترجمه به مثابه اقدامی میان‌رشتگی

مرتضی بحرانی

دوره 4، شماره 1 ، بهمن 1390، ، صفحه 113-128

https://doi.org/10.7508/isih.2012.13.006

چکیده
  در باب ترجمه، از زاویه‌های مختلفی بحث شده است. عموماً بر این نکته اجماع وجود دارد که ترجمه، پدیده‌ای میان‌فرهنگی است؛ بدین معنا که مترجم در کار خود با بیش از یک فرهنگ سروکار داشته و دارد. در این مقاله، از زاویه‌ای دیگر، استدلال می‌شود که عمل ترجمه، علاوه بر میان‌فرهنگی بودن، از آغاز یک عمل میان‌رشته‌ای بوده است. بدین معنا که مترجمان ...  بیشتر