شهر؛ پدیده‌ای میان رشته‌ای

سید ابوالحسن ریاضی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، ، صفحه 101-115

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.005

چکیده
  ظهور رویکردهای میان‌رشته‌ای در آموزش و پژوهش، افق جدیدی را در بن‌بست مدرنیته، فراروی قلمرو دانش و حوزه‌ی حل مسائل و مشکلات قرار داد. با این حال، تبیین اینکه میان‌رشتگی شامل چه قلمروهایی می‌شود، خود یکی از معضلات و مشکلاتی بوده است که هنوز نیز بر سر آن توافق و اجماعی وجود ندارد. در میان پدیده‌هایی که میان‌رشته‌ای بودن آنها، آشکار ...  بیشتر

تحلیل فضایی مسجد الحرام؛ رویکردی میان‌رشته‌ای

سید ابوالحسن ریاضی

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1391، ، صفحه 61-88

https://doi.org/10.7508/isih.2012.15.004

چکیده
  مکان‌های دینی همواره از اهمیت ویژه‌ای در میان مؤمنین برخوردارند این اهمیت هم ناشی از باور مؤمنامه افراد است و هم به دلیل ساختار خاص فضایی، معانی، نشانه‌ها و نمادهایی است که در این مکان‌ها وجود دارد. تحلیل فضایی این مکان‌ها از منظری برون دینی بیانگر وجوهی از چگونگی تأثیر و تأثر پیروان آن دین در تعامل با این مکان‌ها است. چنانکه می‌توان ...  بیشتر