آینده پژوهی آموزش عالی
دانشگاه و انتظارات از آن طی چند دهه آینده: تحول در مسئولیت‌ها و کارکردها

علی پایا؛ حسین ابراهیم آبادی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 9-48

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4784.4697

چکیده
  دربارۀ آیندۀ دانشگاه‌ها بسیار نوشته‌اند و از این پس نیز می‌توان انتظار داشت که اصحاب نظر در این عرصۀ مهم آرای خود را به نیت تأثیرگذاری در اذهان عمومی و به‌خصوص مسئولان و تصمیم‌گیران به جامعه عرضه کنند. در این مقاله کوشش شده از جنبه‌هایی که احیاناً کمتر از سوی دیگر محققان بدان توجه شده است به مسئلۀ آیندۀ دانشگاه‌ها پرداخته شود. ...  بیشتر

الگوی استفاده از اینترنت در طراحی برنامه های پس از مدرسه

طاهره شاه جعفری؛ حسین ابراهیم‌آبادی؛ محمدهاشم رضائی؛ عیسی ابراهیم‌زاده

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 127-147

https://doi.org/10.7508/isih.2015.26.006

چکیده
  این پژوهش چگونگی استفاده از اینترنت را توسط دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی تحصیلی شهر تهران در سال92-1391مورد بررسی قرار داده است. در این چهار چوب با انجام نیاز سنجی، نیازهای نوجوانان ایرانی در محیط‌های مجازی و فضای اینترنت شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. بدین‌منظور از پرسشنامه محقق ساخته و نیز مصاحبه با متخصصان و صاحب‌نظران در حوزه‌های ...  بیشتر

رویکردی میان‌رشته‌ای به سبک زندگی؛ با نگاهی به جامعه ایران

حسین ابراهیم‌آبادی

دوره 5، شماره 4 ، آذر 1392، ، صفحه 33-54

https://doi.org/10.7508/isih.2014.20.002

چکیده
  مفهوم سبک زندگی به رغم اهمیت کارکردگرایانه و وجه انضمامی آن، یکی از مهم‌ترین چهارچوب‌های تبیینی در مباحث جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی در دهه‌های اخیر بوده است. این درحالی است که خاستگاه این مفهوم، فرد، تفاوت‌های فردی، عادت‌ها ،ذائقه‌ها، رجحان‌ها و به طور کلی تمایزیافتگی افراد و همچنین تفاوت رفتار افراد در فضای کنش با دیگران ...  بیشتر

آموزش میان‌رشته‌ای در محیط‌های دانشگاهی با تاکید بر تجربه ایران

حسین ابراهیم‌آبادی

دوره 4، شماره 1 ، بهمن 1390، ، صفحه 41-67

https://doi.org/10.7508/isih.2012.13.003

چکیده
  تاسیس و گسترش آموزش عالی میان‌رشته‌ای یکی از دغدغه‌های مهم ذهنی و برنامه‌ای وزارت علوم در طول سال‌های 1385 تا 1388 بوده است. نگاه اجمالی به برنامه‌ها، فعالیت‌ها و نتایج مربوط به طرح تاسیس و توسعه «رشته‌های میان‌رشته‌ای» نشانگراستقبال سرد دانشگاه‌ها، جامعه علمی و حتی بخش‌های ستادی ذیربط وزارت علوم از آن بوده است. از میان دلایلی ...  بیشتر