آینده پژوهی آموزش عالی
فراتحلیل موضوعی و بررسی انتقادی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در زمینۀ آینده‌پژوهی

محسن طاهری دمنه؛ علی ذاکری؛ ابوالفضل اسدنیا

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 86-49

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4817.4719

چکیده
  حرکت از فضای رشتگی به سمت گفتمان‌های میان‌رشته‌‌ای با تمرکز بر حل مسائل واقعی، به یک روند مهم در آموزش عالی تبدیل شده و نسل‌های آتی دانشگاه‌ها به سمت میان‌رشته‌‌ای شدن پیش خواهند رفت. در این میان مطالعات نظام‌مند آینده‌ها یا آینده‌پژوهی نیز مورد توجه دانشگاهیان در رشته‌های مختلف قرار گرفته است. در این مقاله به‌منظور بررسی ...  بیشتر

میان رشته‌ای
ضرورت و امکان‌پذیری میان‌رشتگی در آموزش‌های پیش از دانشگاه؛ کولاژی از آیندهٔ مدرسه

محسن طاهری دمنه؛ زهرا حیدری دارانی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 69-99

https://doi.org/10.22035/isih.2020.3557.3750

چکیده
  به‌رغم آن‌که ساحت میان‌رشته‌­ای چه از نظر مفهوم‌‌پردازی و چه از نظر کاربرد هنوز در میانهٔ راه است، بیشتر مطالعات در این زمینه بر سوژهٔ دانشگاه متمرکز بوده و بر لزوم ایجاد جریان میان‌رشته‌­ای در دانشگاه توجه نشان داده‌اند. با وجود این، تجربهٔ زیست دانشگاهی نشان می­دهد انسان دانشگاهی که مهارت میان‌رشته‌­ای را پیش از دانشگاه ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
تمایل به مهاجرت در بین جوانان؛ مطالعه‌ای کیفی در تصاویر آینده

محسن طاهری دمنه؛ معصومه کاظمی

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1397، ، صفحه 53-78

https://doi.org/10.22035/isih.2018.292

چکیده
  مهاجرت از آن قسم پدیده­های چندوجهی است که برای مطالعه و درک درست آن لازم است رویکردها و روش‌های مختلفی با نگاه میان­رشته­ای به‌ کار گرفته شوند. مطالعه ادبیات نظری درباره مهاجرت گویای این است که نظریه‌های تشریح‌کننده­ مهاجرت، اغلب بر روی مسائل اقتصاد کلان و نظریه­های نیازهای فردی توسعه پیدا کرده­اند. درحالی‌که، اگر مهاجرت ...  بیشتر