آینده پژوهی
1. مسئولیت‌پذیری اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی؛ رویکرد آینده‌پژوهانه

فاطمه رجبیان غریب؛ سعید محمدزاده؛ محمدشریف شریف زاده

دوره 13، شماره 3 ، تابستان 1400، ، صفحه 33-69

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.369

چکیده
  در آینده، عرصهٔ مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه، به حوزه‌های متنوعی از اجتماعات محلی، ملی و بین‌المللی گسترش خواهد یافت. حضور توأم با مسئولیت‌پذیری اجتماعی آموزش عالی در روند تحولات آینده، نیازمند رویکردی آینده‌‌نگارانه است تا امکان کنشگری در رخدادهای آینده را فراهم سازد. بنابراین، هدف این مقاله، آینده‌نگاری مسئولیت‌پذیری ...  بیشتر

آینده پژوهی
2. ساخت اجتماعی واقعیت آینده در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای

احد رضایان قیه باشی؛ علی اصغر پورعزت

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.286

چکیده
  سازمان‌ها، آحاد جامعه، نخبگان، و خط‌مشی‌های دولتی، درحالی‌که خود به‌شدت تحت تأثیر دانشمندان رشته‌های علمی گوناگون قرار دارند، به روش‌های گوناگون بر فراگرد ساخت آینده تأثیر می‌گذارند. براساس نظریه‌های «وضع» و «ساخت اجتماعی واقعیت»، و مدل خط‎مشی‎گذاری «نخبگان‌ـ‌توده‌ها»، آینده به‌طور مستمر تحت تأثیر ...  بیشتر

3. ضرورت آینده پژوهی در فقه اسلامی

رضا علی کرمی؛ محمد کشاورزی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1393، ، صفحه 71-84

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.005

چکیده
  آینده‌‌پژوهی یکی از علوم جدید و میان‌رشته‌ای است که جزو علوم و فناوری‌های نرم طبقه‌بندی می‌شود. آینده‌پژوهی را علم و هنر کشف و شکل بخشیدن آینده تعریف کرده‌اند. تاکنون مطالعات آینده‌پژوهی در حوزه‌های مختلفی از جمله فناوری، اقتصاد، سیاست و... انجام شده است و کارشناسان روش‌های مختلف را در حوزه‌های مربوطه شناسایی و معرفی کرده‌اند. ...  بیشتر

4. تصویرپردازی و کلان‌تصاویر آیندة سیاست جهانی؛ تصویرپردازی روشی مناسب برای شناخت آینده در جهان پیچیده

احد رضایان؛ معصومه کاظمی

دوره 6، شماره 3 ، تابستان 1393، ، صفحه 173-200

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.23.007

چکیده
  آینده‌پژوهی علم مطالعه نظام‌مند آینده‌های ممکن، محتمل، و مطلوب است. مهم‌ترین هدف آینده‌پژوهی تلاش برای شناخت دقیق‌تر تحولات آینده است. تصویرپردازی تلاشی است خلاقانه برای تجسم، شناخت، و ساخت هدفمند آینده‌‌های ممکن، محتمل، و مطلوب با تکیه بر واقعیات بیرونی، که هدف اصلی آن دادن هشدار، یا ایجاد وضعیتی مطلوب است. تصویرپردازی از ...  بیشتر

میان رشته‌ای
5. آینده‌پژوهی در آموزش عالی: طراحی راهروی استراتژیک ورزش دانشگاهی ایران با رویکرد میان رشته‌ای

جواد شهولی کوه شوری؛ احمدرضا عسکری؛ رسول نظری؛ امیررضا نقش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1400

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4544.4506

چکیده
  علوم ورزشی و آینده‌پژوهی هر دو به عنوان یک حوزۀ میان‌رشته‌ای در جهان مطرح شده‌اند. یکی از حوزه‌هایی که به موازات این دو رشد نمود، اثر محسوس و بنیادین بر آنها گذاشت و نیر از آنها تأثیر پذیرفته است، مطالعات بین رشته‌ای یا فرارشته‌ای است. تحقیقات میان‌رشته‌ای به ویژه در زمینۀ ورزش که در کنار ماهیت سلامت‌محوری‌اش، اهداف بلند پروازانه‌ای ...  بیشتر

آینده پژوهی
6. تحلیل ساختاری مولفه‌ها و شناسایی پیشران‌های سازنده آینده آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی در ایران در افق 1414

احسان مرزبان؛ حسین رضایان؛ احد رضایان؛ مصطفی مرزبان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1400

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4663.4603

چکیده
  هدف از این پژوهش، شناسایی و تعیین عوامل کلیدی، روندهای نوظهور و نیروهای پیشران در مسیر تدوین آیین‌نامه آینده ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و ارزیابی روابط ساختاری میان عوامل و مولفه‌های کلیدی در افق 1414 است. برای این منظور با تکیه بر روش‌شناسی آمیخته و بهره‌گیری از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، ماتریس تحلیل آثار متقاطع، ...  بیشتر

آینده پژوهی
7. آینده‌پژوهی توسعه دانش‌های میان‌رشته‌ای‌ در آموزش عالی: بررسی تجارب دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

محمد حسینی مقدم؛ مهرداد حمیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4642.4586

چکیده
  پرسش اصلی این مقاله آن است که در آینده‌ کدام سناریوها می‌توانند باعث پیشرفت دانش‌های میان‌رشته‌ای‌ در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌شود؟ پرسش‌های فرعی عبارتند از: تجربه جهانی در توسعه دانش‌های میان‌رشته‌ای چیست؟ عوامل مؤثر بر توسعه دانش‌های میان‌رشته‌ای در جامعه علمی علوم پزشکی کشور کدامند؟ رویکرد اصلی این مقاله آینده‌پژوهی ...  بیشتر