آموزش عالی
1. ضرورت‌های مفهومی و الزامات روشی در مطالعات فرهنگ دانشگاهی

فیروزه اصغری؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ سعید غیاثی

دوره 11، شماره 1 ، زمستان 1397، ، صفحه 129-164

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2019.3139.3440

چکیده
  مطالعه درباره فرهنگ هر اجتماع بدلیل ویژگی هویت بخشی و ایجاد مرز در تشخیص اجتماعات گوناگون از هم، از الزامات اصلی برای شناخت آن اجتماع تلقی می‌گردد. دانشگاه نیز یکی از این اجتماعات است که اگر چه مطالعه درباره فرهنگ آن مورد توجه محققان حوزه‌های مختلف علمی قرار گرفته است؛ اما برخلاف دیگر مطالعات انجام شده درباره دانشگاه، از کاستی‌ها ...  بیشتر

جغرافیا
2. جستاری در شناخت ابعاد بوم‌شناختی آموزه‌های مذهبی ظهوریافته در فلات ایران

احسان لشگری؛ علی ولیقلی زاده

دوره 10، شماره 1 ، زمستان 1396، ، صفحه 81-102

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2018.2812.3170

چکیده
  یکی از موضوعات مهم مورد مطالعه در جغرافیای فرهنگی، بررسی رابطۀ متقابل محیط و فرهنگ و چگونگی تأثیرگذاری متقابل آن‌ها بر یکدیگر است. در این راستا، بخشی از عناصر فرهنگی، ازجمله دین و مذهب در سرزمین‌های مختلف، علاوه‌بر ریشه‌های تاریخی و اجتماعی، برآمده از ابعاد و ویژگی‌های طبیعی فضای جغرافیایی خاستگاه و محیط انتشارشان هستند که به‌شکل‌ ...  بیشتر

میان رشته‌ای
3. روایت‌شناسی ساختارگرا و مطالعات میان‌رشته‌ای

علیرضا محمدی کله‌سر

دوره 8، شماره 1 ، زمستان 1394، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2016.29.001

چکیده
  مقاله حاضر با تحلیل نسبت روایت‌شناسی ساختارگرا و مطالعات میان‌رشته‌ای، در پی پاسخ دادن به این پرسش‌ها است که چه عواملی در روی‌آوری روایت‌شناسی به میان‌رشتگی مؤثر بوده است و اصولاً این چرخش را باید برآمده از امکانی در روایت دانست یا ضرورتی روش‌شناختی؟ حرکت به‌سوی میان‌رشتگی را نه‌تنها در گرایش‌های جدید روایت‌شناسی بلکه در ...  بیشتر