علیرضا مقدم
چکیده
با عطف توجه به پرسش امکان تولید دانش با رویکرد میانرشتهای، مقاله حاضر به بحث درباره نوعی وب۲ و مجهزسازی کاربران به ابزار مشارکت و تولید دانش در فضای مجازی میپردازد. به این منظور به قابلیتهای یک نرمافزار در فراهمکردن فضای تولید دانش توجه شده مثالهایی از مشارکت که بر روی این نرمافزار انجام شده است توضیح داده میشود. سپس ...
بیشتر
با عطف توجه به پرسش امکان تولید دانش با رویکرد میانرشتهای، مقاله حاضر به بحث درباره نوعی وب۲ و مجهزسازی کاربران به ابزار مشارکت و تولید دانش در فضای مجازی میپردازد. به این منظور به قابلیتهای یک نرمافزار در فراهمکردن فضای تولید دانش توجه شده مثالهایی از مشارکت که بر روی این نرمافزار انجام شده است توضیح داده میشود. سپس این مثالها تجزیه و تحلیل میشوند تا نشان داده شود که برای ایجاد مشارکت آنلاین چه چیزی لازم است و این مشارکت تحت چه شرایطی ممکن است منجر به تولید دانش شود. مشارکتکنندگان در این تحقیق شامل تعدادی دانشجو معلم بودند که در یک دورهی آموزش ریاضیات که به صورت تلفیقی (ترکیبی از آموزش کلاسی و آنلاین) بود شرکت داشتند. مشارکتکنندگان در گروههای ۹-۶ نفری قرار داده شدند و از آنها خواسته شده بود که به حل مساﺋل ریاضی و بحث دربارهی آنها و چگونگی تدریس این مساﺋل به دانشآموزان مقطع ابتدایی بپردازند. از روش تحقیق نظریهی دادهبنیاد برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد و نظریهی یادگیری فرهنگی- اجتماعی ویگوتسکی به عنوان دریچهای برای مطالعهی محیط اجتماعی به کار برده شد. یافتههای تحقیق حاکی از مواردی از تولید دانش به صورت انفرادی و اجتماعی است؛ زمانی که اعضای گروه هیچ اشارهای به اطلاعات یا پاسخهای اعضای دیگر گروه نمیکنند تولید دانش به صورت انفردی روی داده است. برعکس، زمانی که آنها در زمینه مسئلهای با هم مشارکت میکنند، تولید دانش بیشتر ماهیتی اجتماعی دارد. علاوه بر این، نقش مدرس، مداخله یا کنارهگیری وی، و قابلیتهای چندرسانهای نرمافزار در شکلگیری نوع تولید دانش مؤثر بودهاند.
محمد وحیدی
چکیده
مقالهی پیش رو روایتی است از تاریخ پژوهشها و فعالیتهای انجامشده پیرامون حوزهی مطالعاتی «علم، فناوری و جامعه». تأکید بنیادین مقاله این است که همپای دیگر تحولات فکری و فلسفی که طی چند دههی گذشته، گفتوگو و درک متقابل را در کانون مباحث اجتماعی گذاشتهاند، رابطهی میان علم و جامعه نیز در متن مطالعات میانرشتهای «علم، ...
بیشتر
مقالهی پیش رو روایتی است از تاریخ پژوهشها و فعالیتهای انجامشده پیرامون حوزهی مطالعاتی «علم، فناوری و جامعه». تأکید بنیادین مقاله این است که همپای دیگر تحولات فکری و فلسفی که طی چند دههی گذشته، گفتوگو و درک متقابل را در کانون مباحث اجتماعی گذاشتهاند، رابطهی میان علم و جامعه نیز در متن مطالعات میانرشتهای «علم، فناوری و جامعه» به سوی گفتوگو راه سپرده است. طی تاریخ چند دههای این دسته مطالعات که نخست با هدف افزایش سواد علمیِ مردمان عادی و به تبع آن افزایش پشتیبانی آنان از فعالیتهای علمی آغاز شده است، به مرور فهمیده میشود که انتزاع علم از دیگر فعالیتهای فرهنگی حتی برای دستیابی به آن هدف اولیه نابسنده است و شایسته است علم شیوهی ارتباطی بالا به پایین خود با شهروندان را به شیوهای دموکراتیکتر تغییر دهد. بر این اساس، سوگیری اکنونی پژوهشهای «علم، فناوری و جامعه» بر این است که علم و جامعه میتوانند و باید، همچون طرفهایی همسنگ به گفتوگو و یادگیری متقابل بپردازند. روش مقاله در به دست دادن این نتیجه، بررسی پژوهشها و تکنگاشتهایی است که فعالیتهای دستکم نیمسدهایِ «علم، فناوری و جامعه» را به شیوهای تاریخنگارانه ثبت و تحلیل کردهاند