فاطمه مهاجرانی؛ بهمن حاجی پور؛ شهریار عزیزی؛ اکبر عالم تبریز
چکیده
مهمترین عامل مؤثر در عملکرد بازارگرایی دانشگاه، اشتغال دانشآموختگان در بازار و در نتیجه بهبود عملکرد بازارگرایی است. بازارگرایی در صنعت آموزشی در دید کلنگر با اشتغال دانشآموختگان ارتباط مؤثر و ویژهای دارد. شناسایی عواملی از دانشگاه که در بازار عملکرد دارند و باعث بهبود این عملکرد میشوند با هدف اشتغال دانشآموختگان ...
بیشتر
مهمترین عامل مؤثر در عملکرد بازارگرایی دانشگاه، اشتغال دانشآموختگان در بازار و در نتیجه بهبود عملکرد بازارگرایی است. بازارگرایی در صنعت آموزشی در دید کلنگر با اشتغال دانشآموختگان ارتباط مؤثر و ویژهای دارد. شناسایی عواملی از دانشگاه که در بازار عملکرد دارند و باعث بهبود این عملکرد میشوند با هدف اشتغال دانشآموختگان یکی از مهمترین اهداف این تحقیق است. با توجه به اینکه موضوع عملکرد در بازار، حوزههای مختلف برنامهریزی آموزشی، سیاستگذاریهای کلان آموزش کشور، تدوین و برنامهریزی درسی و سایر موارد را شامل میشود در حوزۀ موضوعات بینرشتهای قرار میگیرد که رشتههای متفاوتی مانند مدیریت آموزشی، مدیریت راهبردی، مهندسی و برنامهریزی درسی، مدیریت عملکرد بازار را درگیر میسازد. منطبق با نیاز فضای حاکم بر مسئله، در این مقاله یک مدل فرایندی سهمرحلهای ارائه شده است. با توجه به تجزیهوتحلیل صورتگرفته بر روی ابعاد و مؤلفههای شناساییشده با استفاده از تکنیک دلفی فازی در روش تحلیل تفسیری ساختاری، ارتباط با صنعت و پروژههای صنعتی اهمیت بسزایی در بازارگرایی و مطابقت آموزشهای دانشگاهی و نیاز بازار ایفا میکند. همینطور میزان برخورداری بهدلیل اینکه دربرگیرندۀ سطح رفاه و زیرساخت دانشکده و منطقۀ پیرامون است، تأثیر زیادی بر سطح عملکرد در بازار مطابق با نتایج حاصل از نمونهای مشتمل بر نه مرکز و آموزشکدۀ این دانشگاه دارد.