1. پایداری: تقیید توسعه؟

سیدعلی اصغری

دوره 10، شماره 3 ، تابستان 1397، ، صفحه 33-56

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.283

چکیده
  بحران افول محیط زیست از جمله عواملی بوده که مسئله چگونگی پایدارسازی توسعه را، با در نظر گرفتن محدودیت‌ها، به وجود آورده است. اما در تلاش برای پاسخ‌گویی به این مسئله، این سؤال مطرح می‌شود که از میان دو حوزﮤ اقتصاد و اکولوژی، نظر کدام‌یک باید مبنای سیاست‌گذاری در زمینه توسعۀ پایدار قرار گیرد؟ و اینکه آیا پایداری توسعه را مقید می‌کند؟ ...  بیشتر

2. ارائه‌ یک مدل مفهومی برای مطالعات میان رشته‌ای در اقتصاد

مرتضی درخشان؛ محمد حسین متقی زاده

دوره 2، شماره 3 ، تابستان 1389، ، صفحه 89-116

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.07.004

چکیده
  هدف این مقاله ارائه‌ی یک مدل مفهومی مناسب برای شناخت نیروهای مؤثر در تصمیمات اقتصادی انسان می‌‌‌باشد، این مقاله نشان خواهد داد، که شناخت نیروهایی که در تصمیم سازی انسان نقش دارند بر پایه‌ی مطالعات میان رشته‌ای خواهد بود. به همین منظور در این مقاله چهار نیروی اقتصادی، اجتماعی، روانی و مذهبی ابتدا معرفی شده و سپس وزن هر کدام از این ...  بیشتر

3. غفلت از نهادها : دلایل و اثرات آن بر مطالعات بین رشته ای در اقتصاد

محمود متوسلی؛ محمود مشهدی احمد؛ علی نیکو نسبتی

دوره 2، شماره 3 ، تابستان 1389، ، صفحه 141-159

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.07.006

چکیده
  حذف نهادها از تحلیل اقتصادی جریان غالب اقتصاد را می‌توان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راه تبدیل شدن رشته اقتصاد به رشته‌ای مجزا از سایر رشته‌های علوم انسانی دانست. این اقدام تا حد زیادی موجب مهجور ماندن تحلیل‌های بین رشته‌ای گردید و به واسطه آن اقتصاد به علمی فارغ از اخلاق و سیاست، تبدیل شد تا جایی که تنها ردای ریاضیات را برازنده ...  بیشتر

4. نوآوری در مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی در ایران؛ مطالعه موردی دانشگاه امام صادق‌(ع)

محمد حسن‌خانی

دوره 2، شماره 2 ، بهار 1389، ، صفحه 43-66

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.06.003

چکیده
  دانشگاه امام صادق‌(ع) به عنوان یک دانشگاه غیردولتی در سال 1361 و با هدف تلفیق میان شاخه‌های مشخصی از علوم انسانی با معارف و علوم اسلامی تأسیس شد. در این مقاله تجربة نوین دانشگاه امام صادق‌(ع) در طراحی و تأسیس نسل جدیدی از رویکرد آکادمیک در مطالعات میان‌رشته‌ای در نظام آموزش عالی در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقاله ضمن ارزیابی عملکرد ...  بیشتر

5. گونه‌شناسى رهیافت‌هاى تلفیقى در طراحى برنامه‌هاى درسى و دلالتهاى کاربردى آن براى رشته اقتصاد

عادل پیغامی؛ حیدر تورانی

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، ، صفحه 57-85

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.003

چکیده
  در گذشته، فلسفه آموزش و رویکردهاى برنامه‌ریزى درسى صرفاً به انتقال مجموعه‌اى از دانشى سازمان‌یافته یا ایجاد و ارتقاى نظام ارزشى حاکم بر رفتارهاى فرد و جامعه محدود مى‌شد، به‌طوریکه طى چندین قرن و با کوشش‌هاى دانشگاه‌ها و مراکز جدیدِ اغلب رشته‌هاى علمى از جمله اقتصاد، برنامه‌هاى درسى تخصصى و تک‌رشته‌اى به‌وجود آمد. اما امروزه، ...  بیشتر