بازسازی ساختار میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)

نادر شهامت؛ حمیدرضا آراسته؛ فاطمه شهامت؛ مریم روزگار

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، ، صفحه 55-77

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.003

چکیده
  میان‌رشته‌ای‌های دانشگاهی استانداردهای تعالی خاص خود را می‌طلبند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی و تدوین شاخص‌های ساختاری آن در دانشگاه  بوده و در آن از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است . به این منظور ابتدا ابعاد مفهومی ساختار میان‌رشته‌ای شناسایی شده و بر مبانی آن عوامل، ملاک‌ها و شاخص‌های مناسبی طراحی و ...  بیشتر

ساختارها، فرآیندها و عوامل مؤثر بر توسعه میان‌رشته‌اى‌ها

حمید جاودانی؛ جعفر توفیقی

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1388، ، صفحه 37-56

https://doi.org/10.7508/isih.2010.05.002

چکیده
  نزدیک به سه‌دهه است که جدال اندیشه‌اى بر سر مفهوم‌سازى، درک و کاربست آموزش یا مطالعات میان‌رشته‌اى، همچنان ادامه دارد. این جدال، که نتیجه کاستی‌هاى شناخت‌شناسى آموزش و مطالعات رشته‌اى در تبیین مسائل پیچیده هستى و جامعه بشرى است، همچنان نیازمند ژرفکاوی‌هاى بسیار است. با توجه به دیرینه کوتاهِ اندیشه‌پردازى در قلمرو آموزش و مطالعات ...  بیشتر

نقد و تحلیل کتاب ساختاربندی اثر «جان پارکر»

محمد عاملی

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388

https://doi.org/10.24200/isih.2009.8

چکیده
  نظریه ساختاربندی به جهت ماهیت تلفیقی و نیز پیوستاری آن مستلزم درنظر گرفتن دوگانگی‌های دیرپایی است که جامعه‌شناسی از دیرباز درگیر آن بوده. دوگانگی‌هایی چون عین (object)، ذهن (subject)، ساختار (structure)، عاملیت (agency) از جمله مهمترین تقابل‌های این دانش نظری می‌باشند. اما هدف نظریه ساختاربندی (خاصه در آراء مقدماتی چون گیدنز و بوردیو) فهم پیوستاری ...  بیشتر