1. بررسی دیدگاه‌های روان‌شناختی عطار براساس مکتب انسان‌گرایی با رویکرد میان‌رشته‌ای

زهره نجفی؛ مهنوش مانی؛ مهرداد کلانتری

دوره 7، شماره 2 ، بهار 1394، ، صفحه 149-168

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.26.007

چکیده
  مکتب انسان‌‌گرایی در قرن بیستم با دیدگاه‌‌های راجرز و مزلو به روان‌شناسان معرفی شد. این مکتب به بررسی نیازهای آدمی و گرایش‌‌های فطری او پرداخته است. آرمان شهر، تجربیات اوج و والا، تجربیات دینی، انگیزه‌های متعالی و طبیعت انسان از جمله نظریات مزلو و راجرز است. عطار یکی ازبزرگ‌ترین عرفای مسلمان قرن 6 و 7 نیز در غزلیات خود بر اساس ...  بیشتر

2. شرایط امکان و دلایل امتناع میان‌رشته‌ای «سیاست اجتماعی» در ایران

معصومه قاراخانی

دوره 6، شماره 2 ، بهار 1393، ، صفحه 33-55

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.22.003

چکیده
  ایجاد پیوند میان حوزه های نظری و عرصه‌های عملی آموزش و نیز ارتباط اثربخش علم با واقعیت های اجتماعی روزمره از ویژگی های آموزش میان رشته ای است. میان رشته ای «سیاست اجتماعی» که با مسایل سیستمی و پیچیده زندگی روزمره سروکار دارد، از هر دو این ویژگی ها برخوردار است. گرچه «سیاست اجتماعی» در برخی از دانشگاه های دنیا به مثابه یک ...  بیشتر

3. جهانی شدن،بین المللی شدن آموزش عالی و برنامه های درسی میان رشته ای

رضوان حکیم زاده

دوره 2، شماره 4 ، پاییز 1389، ، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.08.001

چکیده
  توجه روز افزون به برنامه‌های درسی میان رشته‌ای در آموزش عالی بیانگر وجود چالش‌هایی است که کار آمدی برنامه‌های درسی با تکیه بر موضوعات مجزا را در معرض نقدی جدی قرار می‌دهد.یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که باعث وجود این چالش‌ها است، روند جهانی شدن می‌باشد.جهانی شدن –صرف نظر از دیدگاهی که در مقابل آن اتخاذ می‌کنیم- دلالت‌هایی را ...  بیشتر

4. طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی

جمال سلیمی؛ حسن ملکی

دوره 2، شماره 4 ، پاییز 1389، ، صفحه 39-68

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.08.003

چکیده
  مبنای نظری برنامه درسی بین رشته ای را می توان در فلسفه آموزشی پیشرفت گرایی یافت. نهضت پیشرفت گرایی رویکردی به آموزش و یادگیری است که در آن بر خلاقیت، فعالیت، یادگیری طبیعی، کسب تجارب یادگیری در جهان واقعی و تجاربی از این نوع تاکید زیادی می شود. یکی دیگر از مبانی نوین نظری رویکرد بین رشته ای، تئوری «سازنده گرایی » است. این تئوری ...  بیشتر

5. رهیافت میان رشته ای در آموزش و پژوهش اقتصاد اسلامی

حسین حشمتی مولائی

دوره 2، شماره 3 ، تابستان 1389، ، صفحه 191-213

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.07.008

چکیده
  این مقاله بر اساس روشهای موثر آموزش و پژوهش اقتصاد اسلامی مبتنی بر نظام میان رشته ای بحث می نماید. در این مقاله ابتدا ضرورت و اهمیت این روش را در اقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار داده و سپس روشهای غیر رشته ای معمول را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم ، به این ترتیب ، براساس یک پژوهش میدانی که بر اساس نظرات اساتید اقتصاد اسلامی جمع آوری شده ...  بیشتر

6. تبیین و تحلیل ماهیت و کارکرد میان رشته‌ای فلسفه تعلیم و تربیت

سید مهدی سجادی؛ سولماز نورآبادی

دوره 2، شماره 2 ، بهار 1389، ، صفحه 19-41

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.06.002

چکیده
  از مباحث مطرح در نظام‌های آموزشی، استفاده از «رویکرد میان رشته‌ای» است. مطالعات میان رشته‌ای خواهان تلفیق، ترکیب و تعامل میان دانش و مهارت‌ها در رشته‌های مختلف مرتبط است که به منظور افزایش درک و فهم ابعاد مختلف موضوعات مورد مطالعه، رشد توانایی تحلیل صحیح امور، توسعه تفکر انتقادی و قدرت خلاقیت و ...، استفاده از آن متداول شده ...  بیشتر