علوم قرآنی
1. بررسی نقش مصرف مدبّرانه بر فقرزدایی از خانواده در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای

مرجان نجفی؛ محمدعلی لسانی فشارکی

دوره 10، شماره 3 ، تابستان 1397، ، صفحه 171-192

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.285

چکیده
  قرآن کریم به‌عنوان معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) نیازمند درک عمیق و فهم دقیق برای دریافت رهیافت­های کاربردی در زندگی بشری است که این فهم جز با رویکرد و گرایش به مطالعات میان­رشته­ای میسّر نیست. از طرفی علوم انسانی بشری نظیر اقتصاد، در حل مشکلات بشر امروزی و پاسخ‌گویی به سؤالات مطرح‌شده موفقیت کامل را به‌دست نیاورده است. سیاست­های ...  بیشتر

میان رشته‌ای
2. اهداف دانش‌پژوهی در علوم‌ اجتماعی با نظر به دیدگاه رئالیسم انتقادی؛ نگاهی میان‌رشته‌ای

افسانه زارعی دهباغی؛ سعید ضرغامی همراه ضرغامی همراه؛ یحیی قائدی؛ خسرو باقری نوع پرست

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1396، ، صفحه 67-91

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2017.1417

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ترسیم پیشنهادهایی برای اهداف دانش‌پژوهی در علوم اجتماعی بر مبنای رئالیسم انتقادی و با نگاهی میان‌رشته‌ای است که با روش توصیفی‌ـ‌استنتاجی انجام شده است. رئالیسم انتقادی با بینشی شناخت‌شناسانه به‌عنوان مبنایی درنظر گرفته می‌شود که پیشنهادهایی برای دانش‌پژوهی (آموزش، پژوهش، تلفیق و کاربرد) در علوم اجتماعی خواهد ...  بیشتر

3. خوانش معماری از دیدگاه اندیشه‌های سیاسی

حمید نساج؛ محبوبه سلطانی

دوره 9، شماره 2 ، بهار 1396، ، صفحه 57-84

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2017.251

چکیده
  تحولاتی که معماری غرب در زمینه انواع بنا، نماهای بیرونی و درونی، تزئینات و پرداخت، فضاهای عمومی و خصوصی، مصالح، و... از دوران باستان تا پایان قرن بیستم به خود دیده است، بیانگر نقش بی‌بدیل سیاست و اندیشه‌های سیاسی در این تغییرات و پویایی‌ها است. بر این مبنا می‌توان تأثیرهای سیاست را در سطوح گوناگون، ازجمله در استفاده ابزاری صاحبان ...  بیشتر

میان رشته‌ای
4. مدل پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور از زاویه مطالعات میان‌رشته‌ای نظام‌های آموزش عالی و سیاست خارجی؛ مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

طلیعه مقیمی؛ حمیدرضا اراسته؛ کامران محمدخانی

دوره 8، شماره 4 ، پاییز 1395، ، صفحه 195-224

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2016.232

چکیده
  با توجه به پیشرفت‌های علمی اخیر در جمهوری اسلامی ایران، پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در اولویت برنامه‌های راهبردی کشورمان قرار گرفته است. مقاله حاضر به‌لحاظ پرداختن به نقش نظام‌های آموزش عالی و سیاست خارجی در پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری، از نوع پژوهش‌های میان‌رشته‌ای نوآورانه است و برای نخستین‌بار با ایجاد رابطه‌ای دوسویه ...  بیشتر

میان رشته‌ای
5. روایت‌شناسی ساختارگرا و مطالعات میان‌رشته‌ای

علیرضا محمدی کله‌سر

دوره 8، شماره 1 ، زمستان 1394، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2016.29.001

چکیده
  مقاله حاضر با تحلیل نسبت روایت‌شناسی ساختارگرا و مطالعات میان‌رشته‌ای، در پی پاسخ دادن به این پرسش‌ها است که چه عواملی در روی‌آوری روایت‌شناسی به میان‌رشتگی مؤثر بوده است و اصولاً این چرخش را باید برآمده از امکانی در روایت دانست یا ضرورتی روش‌شناختی؟ حرکت به‌سوی میان‌رشتگی را نه‌تنها در گرایش‌های جدید روایت‌شناسی بلکه در ...  بیشتر

میان رشته‌ای
6. نقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور

علی‌اصغر قاسمی؛ راضیه امامی میبدی

دوره 7، شماره 4 ، پاییز 1394، ، صفحه 1-19

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.28.001

چکیده
  یکی از ابزارهایی که می‌تواند در رشد و توسعه تمامی علوم، به‌ویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای است. در این مقاله تلاش شده است از طریق مصاحبه نیمه‌ساختمند با جمعی از صاحب‌نظران و اندیشمندان کشور و تحلیل محتوای آرای ایشان به این پرسش پاسخ داده شود که از نظر خبرگان، مهم‌ترین عوامل و موانع رشد علوم انسانی در ...  بیشتر

7. نقش ترجمه فرهنگی در مطالعات میان رشته‌ا‌ی با تأکید بر الگوهای نشانه‌شناسی فرهنگی

قاسم درزی؛ احمد پاکتچی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1393، ، صفحه 33-49

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.003

چکیده
  ترجمه فرهنگی یکی از مهم‌ترین الزامات زبان‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای است که مقصود از آن همسان‌سازی و هم‌سنخ ‌کردن مضامین فرهنگی رشته‌های مختلف برای برقراری ارتباط بهتر میان آنها است. نشانه‌شناسی فرهنگی نیز از جدیدترین علوم است که به شکل برقراری ارتباط میان فرهنگ‌ها پرداخته است. نشانه‌شناسی فرهنگی سه الگوی «دیگری‌فرهنگی»، ...  بیشتر

8. گونه‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای در قرآن کریم

قاسم درزی؛ احد فرامرز قراملکی؛ منصور پهلوان

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، ، صفحه 73-102

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.004

چکیده
  چندوجهی بودن پدیده­ها و مسائل و همچنین پیشگیری از تحویل انگاری، پژوهشگران را از مطالعات میان‌رشته ­ای ناگزیر کرده است. قرآن کریم نیز در دوران معاصر به همین دلایل، بسیار در معرض چنین پژوهش­هایی قرار گرفته است. لیکن به دلیل نو بودن این شکل از مطالعات، عموماً پژوهش­گران بنا به برداشت خود از میان ­رشته ­ای به آن می­پردازند ...  بیشتر

9. ادبیّات تطبیقی: از پژوهش های تاریخی – فرهنگی تا مطالعات میان‌‌رشته ای

تورج زینی‌وند

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، ، صفحه 21-35

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.002

چکیده
  پس از آنکه دانش ادبیّات تطبیقی، چالش­ها و محدودیّت­های خاص مطالعات تاریخی - فرهنگی و جریان اثبات‌گرایی تأثیر و تأثّر مکتب فرانسه را پشت سر گذراند، مطالعات میان‌‌رشته­ای از سوی رماک و ولک به عنوان قلمروی نوین در این حوزه مطرح گردید. این عرصه­ی پژوهشی تازه، پایانی بر تک‌گویی، انزوا و تجزیه­ گرایی علوم انسانی، بویژه ادبیّات، ...  بیشتر

10. امکانات رویکرد میان‌رشته‌ای در بررسی شکل‌گیری اندیشه‌های سیاسی

مسلم عباسی؛ نرگس تاجیک

دوره 5، شماره 1 ، زمستان 1391، ، صفحه 17-37

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.17.002

چکیده
  اندیشه‌‌سیاسی افکاری است که در باب چگونگی سامان بخشی به وجه سیاسی زندگی انسان بیان می‌شود. با توجه به ویژگی چند سویه امور انسانی، اتخاذ رویکرد میان‌رشته‌ای می‌تواند به نحو مطلوب‌‌تری در فهم و بررسی اندیشه‌های سیاسی مورد توجه باشد. آنچنان که در این پژوهش آمده اتخاد رویکرد میان‌رشته‌ای می‌تواند برای اصلاح روشی و نظری نظریه توماس ...  بیشتر

11. ماهیت رویکرد میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی با تأکید بر اندیشه‌‌های هابرماس

محمد رضا حاتمی؛ حامد روشن چشم

دوره 5، شماره 1 ، زمستان 1391، ، صفحه 99-116

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.17.005

چکیده
  مطالعات میان‌رشته‌ای نوعی از علوم است که پس از نمایان شدن ناتوانی و کاستی‌های تخصصی شدن علم ضرورت یافته است. از این جهت می‌توان گفت وجود تخصص‌‌گرایی، از جمله دلایل تمایل به میان‌رشته‌ای در عصر حاضر است؛ عصری که انسان‌ها با مسائل پیچیده و چند بعدی روبرو هستند و برای حل آنها نیاز به برخورداری از مفاهیم و روش‌های چند رویکردی و میان‌رشته‌ای ...  بیشتر

12. آموزش میان‌رشته‌ای در محیط‌های دانشگاهی با تاکید بر تجربه ایران

حسین ابراهیم‌آبادی

دوره 4، شماره 1 ، زمستان 1390، ، صفحه 41-67

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.13.003

چکیده
  تاسیس و گسترش آموزش عالی میان‌رشته‌ای یکی از دغدغه‌های مهم ذهنی و برنامه‌ای وزارت علوم در طول سال‌های 1385 تا 1388 بوده است. نگاه اجمالی به برنامه‌ها، فعالیت‌ها و نتایج مربوط به طرح تاسیس و توسعه «رشته‌های میان‌رشته‌ای» نشانگراستقبال سرد دانشگاه‌ها، جامعه علمی و حتی بخش‌های ستادی ذیربط وزارت علوم از آن بوده است. از میان دلایلی ...  بیشتر

13. بررسی نظری و تجربی انگیزه‌ها و چالش‌های انجام مطالعات میان‌رشته‌ای با تأکید بر روش‌شناسی میان‌رشته‌ای

مهدی فاتح‌راد؛ محمد رضا جلیل‌وند؛ منیره محمد زاده

دوره 4، شماره 1 ، زمستان 1390، ، صفحه 85-111

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.13.005

چکیده
  در حالی که ادبیات پژوهشی عمدتاً به تبیین مبانی نظری مطالعات میان‌رشته‌ای پرداخته است، در مورد چرایی انجام پروژه‌های تحقیقاتی میان‌رشته‌ای توسط محققان، پژوهش‌های تجربی بسیار اندکی صورت گرفته است. به منظور پر کردن این شکاف در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای، پژوهش حاضر تلاش دارد با تأکید بر روش‌شناسی میان‌رشته‌ای (استفاده از تیم ...  بیشتر

14. راهکار همگرایی رشته‌های علمی در مطالعات میان‌رشته‌ای

محمد رضا حاتمی؛ حامد روشن چشم

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، ، صفحه 45-60

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.003

چکیده
  تحولات جدید دهه‌های اخیر باعث شده تا مطالعات مشارکتی و میان‌رشته‌ای از سوی پژوهشگران و نهادهای پژوهشی مورد توجه قرار گیرد. به واسطة ضرورت جامع نگری در حل مسائل و فهم پیچیدگی و چند بعدی بودن مسائل پیش روی محققان، این ایده شکل گرفته که اگر پژوهشگران یک رشتة علمی برای حل مسائل مهم بر اساس روش تخصصی خود، بدون کمک گرفتن از متخصصان سایر ...  بیشتر

15. تسهیم دانش بین اعضای هیئت علمی در محیط‏های دانشگاهی؛ نگاهی میان‌رشته‌ای

قاسم سلیمی؛ زهرا صباغیان؛ حسن دانایی فرد؛ محمود ابوالقاسمی

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1390، ، صفحه 51-74

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.1011.003

چکیده
  هم‌اکنون جدال اندیشه‌ای بر سر مفهوم‏سازی تولید، تسهیم، انتشار و کاربرد دانش در دانشگاه‏ها و مؤسسه‌های عالی کشور، موضوع پیچیده‌ای است که توجه زیادی را هم در ادبیات دانشگاهی و هم در حوزه مدیریتی به خود معطوف داشته است. بر این مبنا، تسهیم دانش در آموزش عالی به عنوان یک موضوع میان‌رشته‌ای که پیوند میان دو رشته اصلی «مدیریت دانش» ...  بیشتر

16. علوم سیاسی پروژه ای میان رشته ای

ابراهیم برزگر؛ سید ابراهیم سرپرست سادات

دوره 3، شماره 1 ، زمستان 1389، ، صفحه 21-46

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.09.002

چکیده
  این مقاله، حاصل دغدغه‌ای پژوهشی در فلسفۀ علم است که در آن پرسش‌های هستی‌شناسی، شناخت-شناسانه، روش‌شناسانه و ارزش‌شناختی در مورد «میان‌رشتگی» و «علوم سیاسی» طرح و بررسی شده است. در پرتو این نگاه، نقطه تمرکز مقاله آن است که آیا علوم سیاسی یا علم سیاست رشته یا پروژهای میان‌رشته‌ای است؟ پروژۀ میان‌رشته‌ای چنان‌که از ...  بیشتر

17. کاربست حکمرانی خوب برای ملت‌سازی در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای

علی اصغر پور عزت؛ غزاله طاهری عطار

دوره 3، شماره 1 ، زمستان 1389، ، صفحه 173-193

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.09.006

چکیده
  هدف از ملت‌سازی در متعالی‌ترین نگاه، شکل دادن به ملتی خردمند است. نیل به این مهم نیازمند به‌کارگیری مطالعات و تخصص‌های متنوعی است که بهره‌مندی از مطالعات میان‌رشته‌ای را ضروری می‌سازد؛ مطالعاتی که باید مستمراً انگاره ملتی در حال «شدن و تکامل» را برای آینده تحقق بخشند. در رویکرد مسئله‌محور به ملت‌سازی، پرسش‌هایی مطرح ...  بیشتر

18. نوآوری در مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی در ایران؛ مطالعه موردی دانشگاه امام صادق‌(ع)

محمد حسن‌خانی

دوره 2، شماره 2 ، بهار 1389، ، صفحه 43-66

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.06.003

چکیده
  دانشگاه امام صادق‌(ع) به عنوان یک دانشگاه غیردولتی در سال 1361 و با هدف تلفیق میان شاخه‌های مشخصی از علوم انسانی با معارف و علوم اسلامی تأسیس شد. در این مقاله تجربة نوین دانشگاه امام صادق‌(ع) در طراحی و تأسیس نسل جدیدی از رویکرد آکادمیک در مطالعات میان‌رشته‌ای در نظام آموزش عالی در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقاله ضمن ارزیابی عملکرد ...  بیشتر

19. تاریخچه، چیستی و فلسفه پیدایی علوم میان‌ رشته ای

ابراهیم برزگر

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، ، صفحه 37-56

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.003

چکیده
  مطالعات میان‌رشته‌ای گونه‌ای از علوم است که بعد از آشکار شدن ضعف‌ها و کاستی های تخصصی شدن و شعبه‌شعبه شدن علم به رشته‌های تخصصی ریز، ضرورت یافته است. این اندیشه و طرح بر وحدت و یکپارچگی علوم در حوزه‌های فلسفه، علوم طبیعی، علوم ریاضی، و علوم انسانی تأکید می‌ورزد. فلسفه پیدایش علوم میان‌رشته‌ای از سویی، در واقعیات عینی و ظهور پدیده‌های ...  بیشتر