تفکر انتقادی به مثابه روشی عام برای پژوهش‌های میان‌رشته‌ای علوم انسانی

رضا اکبری نوری

دوره 6، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.7508/isih.2014.23.001

چکیده
  روش، عنصر اساسی و تعیین‌کننده در انجام موفقیت‌آمیز یک عمل، به ویژه پژوهش و مطالعه است. به این معنا که مطالعه یا پژوهش به خودی خود آن اندازه مهم نیست که چگونگی انجام آن. مقاله حاضر در صدد معرفی روشی عام با کاربردی بدون مرز برای انجام پژوهش‌ها و مطالعات میان‌رشته‌ای است، و با برشمردن، تحلیل، و چگونگی کاربست عناصر تفکر انتقادی می‌کوشد ...  بیشتر

«فهم انتقادی»، پیش‌شرط روش‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای

ناصرالدین علی تقویان

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 21-44

https://doi.org/10.7508/isih.2011.12.002

چکیده
  در این جستار، مشکل عمدة اجرای طرح‌ها و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در این نکته دیده شده است که در این گونه طرح‌ها در نهایت دو نوع الگوی روش‌شناختی در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند که همانا روش‌شناسی کمیِ مورد استفاده در علوم طبیعی و روش‌شناسی کیفیِ مورد استفاده در علوم انسانی و اجتماعی است. این مشکل، کار را به جایی رسانده است که گفت‌وگوی ...  بیشتر