1. شعر به مثابه حوزه ای معرفتی با کارکردهای میان رشته ای

حمید نساج

دوره 6، شماره 1 ، زمستان 1392، ، صفحه 79-99

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.21.004

چکیده
  گرچه میان ­رشتگی به مثابه یک مفهوم علمی، تاریخ طولانی چندانی ندارد، اما به مثابه یک رویه پژوهشی، از دیرینه ­ای به قدمت پژوهش برخوردار است. پرسش این نوشتار آن است که آیا میان رشتگی، خاص حوزه تمدنی غرب است و یا در تاریخ مشرق زمین و به­ ویژه ایران زمین نیز سابقه دارد؟ این نوشتار کوشید نشان دهد که علاوه بر میان‌رشته ­ای بودن برخی ...  بیشتر

2. غفلت از نهادها : دلایل و اثرات آن بر مطالعات بین رشته ای در اقتصاد

محمود متوسلی؛ محمود مشهدی احمد؛ علی نیکو نسبتی

دوره 2، شماره 3 ، تابستان 1389، ، صفحه 141-159

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.07.006

چکیده
  حذف نهادها از تحلیل اقتصادی جریان غالب اقتصاد را می‌توان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راه تبدیل شدن رشته اقتصاد به رشته‌ای مجزا از سایر رشته‌های علوم انسانی دانست. این اقدام تا حد زیادی موجب مهجور ماندن تحلیل‌های بین رشته‌ای گردید و به واسطه آن اقتصاد به علمی فارغ از اخلاق و سیاست، تبدیل شد تا جایی که تنها ردای ریاضیات را برازنده ...  بیشتر

3. ماهیت دانش و ضرورت مطالعات بین رشته‌ای با تأکید بر اندیشه‌های پست ‌مدرن دریدا

سعید ضرغامی

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، ، صفحه 77-90

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.005

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی ماهیت دانش و به تبع آن، تحلیل ضرورت مطالعات بین رشته‌ای از منظر دریدا، نماینده مشهور فلسفه پست‌مدرن است. دریدا بر آن است که در طی تاریخ اندیشه غرب، حوزه‌هایی از دانش، همچون فلسفه، ریاضیات، و منطق، خردمندانه و در نتیجه، مهم معرفی شده است و در مقابل، ادبیات، شعر، و هنر نابخردانه انگاشته شده و به حاشیه رانده است. ...  بیشتر