علوم اجتماعی
مطالعۀ گفتمان فریبکاری میان‌فردی در چارچوب نظری دیوید بولر و جودی بورگون در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم تهران

مریم آزادی؛ غلامرضا آذری؛ مریم ایرجی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 91-113

https://doi.org/10.22035/isih.2023.5058.4870

چکیده
  کنش فریبکاری اجتماعی با خدشه به اعتماد میان فردی، ارتباطات سالم اجتماعی را در سطوح مختلف تهدید می‌کند. در این مقاله با اتخاذ رویکرد کاربردی، عامل فریب در یک فضای گفتمانی از منظر جامعه‌شناسی زبان به‌عنوان یک موضوع بین‌رشته‌ای مورد تحلیل قرارداده شد، چرا که تحلیل پدیده‌ها از نگاه میان‌رشته‌‌ای امکان فهم شرایط و ‌حل بهتر مسائل ...  بیشتر

جامعه‌شناسی
شکل‌گیری «مردمِ جمهوری اسلامی» در جمهوری اول

محمدرضا کلاهی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 115-143

https://doi.org/10.22035/isih.2023.5167.4937

چکیده
  در روایت‌های رایج، اولاً انقلاب ایران ناشی از غلبه بخش سنتی-مذهبی جامعه بر بخش مدرن آن بود. ثانیاً همین بخش سنتی-مذهبی بود که پس از انقلاب قدرت را به دست گرفت و مسلط شد. این مقاله می‌خواهد این هر دو نکته را به چالش بکشد. از منظر این مقاله اولاً بخش سنتی-مذهبی ایران پیشاانقلابی خود دو بخش غیرسیاسی و سیاسی داشت. گفتمان «اسلام سیاسی»، ...  بیشتر

هنر و محیط زیست
رویکرد هنر-علم به بحران زیست‌‏محیطی در گفتمان هنر معاصر با صورت‎بندی گفتمان فوکو

محبوبه طاهری؛ عفت السادات افضل طوسی

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 141-171

https://doi.org/10.22035/isih.2023.5043.4860

چکیده
  مشیِ هنر معاصر در فتح عنوان هنر بی‏قاب در هنر مفهومی، بهره‏وری از انقلاب فناوری و هم‌کنشی میان مخاطب و اثر هنری، و توجه به مضامین محیط‏زیستی است. از معاصرترین شکل هنرمحیطیِ موضوع‏گرای ‏معاصر، اکو آرت است که در پرداختن به بحران زیست‎محیطی، آوانگاردی نوین در شیوه بازنمایی هنر ارائه ‎می‏دهد. از سویی، تخریب‏ محیط‎زیست ...  بیشتر

میان رشته‌ای
پیوند هرمنوتیک انتقادی با مطالعات سازمان و مدیریت: تحلیلی بر مبانی فلسفی و اسلوب اجرای آن در سازمانها

حسن دانایی‌فرد؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ سیدحمیدرضا فاطمی عقدا

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، ، صفحه 29-56

https://doi.org/10.22035/isih.2016.215

چکیده
  هرمنوتیک انتقادی در علم فلسفه به‌طور اعم و در روش‌شناسی علوم انسانی به‌طور اخص ریشه دوانده است. این رویکرد از منظر روش‌شناسی، نوعی پژوهش کیفی قلمداد می‌شود و هدف آن، دستیابی به فهم درونی در بسترهای متنوع (از قبیل زبانی، زمانی، تجربی و...) است. یورگن هابرماس که از متقدمان مکتب فرانکفورت و نماینده این روش محسوب می‌شود، در سال 1981 یکی ...  بیشتر

مقایسه و بررسی میزان و نحوه تعامل نویسنده و خواننده در متون آموزش زبان فارسی و انگلیسی (با رویکرد میان‌رشته‌ای)

سمیه اسمعلی‌زاده؛ رضامراد صحرایی

دوره 7، شماره 1 ، اسفند 1393، ، صفحه 119-143

https://doi.org/10.7508/isih.2015.25.005

چکیده
  گفتمان، حاصل مطالعه زبان به‌عنوان یک پدیده اجتماعی یا رویکردی جامعه‌شناختی به آن است و متن، امری است اجتماعی در خلال روابط اجتماعی و نه بیرون و مستقل از آن. بنابراین متن، محصول گفتمان است و برای درک یک متن و تعیین روابط پیوستگی میان جملات، باید دانش اجتماعی و فرهنگی مربوط به «جهان» به صورت پیش فرض وجود داشته باشد. همچنین، ویژگی ...  بیشتر

ژاک دریدا و سیر نزولی فلسفه سیاسی غرب

علیرضا آقاحسینی

دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 111-137

https://doi.org/10.7508/isih.2012.14.006

چکیده
  مقاله پیش رو در تلاش است تا با بررسی سه دوره گفتمانی مدرنیته در مغرب زمین روند رو به انحطاط نظریه‌پردازی را روشن نماید. در این ارتباط، به موج گفتمانی عقلانیت خواهی غرب اشاره خواهد شد، عقلانیتی که ادعا داشت که چراغی از روشنایی فروزان خواهد ساخت که دایره هستی برای همیشه از تاریکی و تاریک اندیشی رهایی یابد. سر برکشیدن گفتمان ارزش‌گرای ...  بیشتر