میان رشته‌ای
کاربست رویکرد میان‌رشته‌ای در مسئله تحول علوم انسانی: بازخوانی تاریخ نهضت ترجمه در تمدن اسلامی در زمینه خط‌مشی‌گذاری عمومی

محمدمهدی شاه آبادی؛ علی اصغر پورعزت

دوره 8، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 1-37

https://doi.org/10.22035/isih.2016.222

چکیده
  بیش از چهل سال است که گروهی از اندیشمندان علوم انسانی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی بر این باورند که برخی مبانی علوم انسانی موجود با مبانی دینی در تعارض‌اند و این علوم برای حل مسائل بومی این کشورها مناسب نیستند. پس از پیروزی انقلاب در ایران، این موضوع به دستور کار حکومت تبدیل شد، اما با گذشت بیش از سه دهه، بازنگری در خط‌مشی‌های این ...  بیشتر

درآمدی بر تعامل تاریخ و سیاست «به سوی دانشی بینارشته‌ای»

تورج رحمانی

دوره 6، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 53-75

https://doi.org/10.7508/isih.2014.23.003

چکیده
  دست‌یابی به معرفتی دقیق در خصوص نسبت تاریخ و سیاست، و در پی آن نایل شدن به فهمی از ماهیت بینارشته‌ای این دو شاخه از علوم انسانی، هدف بنیادین پژوهش حاضر به شمار می‌رود. تحقق چنین هدفی با محوریت مسئله «عاملیت» امکان بیشتری می‌یابد. به عبارتی فاعلیت انسان نقطه عطفی است که تلاش این متن در راستای بازخوانی انواع روایت‌ها در این باب ...  بیشتر

تفکر دکتر علی شریعتی؛ از چندرشته‌ای تا میان‌رشته‌ای

سید رضا شاکری

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 19-36

https://doi.org/10.7508/isih.2014.18.002

چکیده
  میان‌رشته‌ای زمانی می‌تواند یک مزیت نسبی محسوب گردد که نسبت تعین‌یافته‌ای با امکانات معرفتی و علمی در یک جامعه برقرار کند. بخشی از این امکانات در ایران معاصر میراث روشن‌فکری دینی ماست که با نظر به پدیده میان رشته‌ای می‌تواند مورد بهره‌برداری علمی، روش‌شناسی و تا حدودی سیاست‌گذاری دانشگاهی قرار بگیرد. میراث روشن‌فکری علی شریعتی ...  بیشتر