سینما؛ محمل امتزاج میان‌رشته‌ای اندیشه سیاسی و تاریخ

سیدمحسن علوی‌پور

دوره 7، شماره 1 ، اسفند 1393، ، صفحه 95-117

https://doi.org/10.7508/isih.2015.25.004

چکیده
  سینما از همان آغاز به‌مثابة موقعیتی برای تألیف و عرضة اندیشه ـ و از جمله اندیشة سیاسی ـ شناخته شده است و بسیاری از سینماگران مؤلف تلاش داشته‌اند با بهره‌گیری از امکاناتی که تصویر سینمایی در اختیار آنها قرار می‌دهد، مؤلفه‌های هنجارین سیاسی و سامان نیک اجتماعی را بازنمایی کنند. این تلفیق اندیشه و هنر البته صورت‌های گوناگونی به‌خود ...  بیشتر

چارچوب نظری در مطالعه میان‌رشته‌ای؛ مطالعه موردی: کاربرد نظری اندیشه سیاسی در مطالعه سینما

عباس منوچهری؛ سید محسن علوی‌پور

دوره 5، شماره 3 ، شهریور 1392، ، صفحه 53-75

https://doi.org/10.7508/isih.2014.19.004

چکیده
  پژوهش میان‌رشته‌ای نیازمند برخورداری از مبانی نظری و مفهومی‌ای است که با ممانعت از سردرگمی و اشتباه پژوهشگر، امکان تلفیق دیدگاه‌ها در رشته‌های مختلف را فراهم آورد. به این منظور لازم است با اتکا بر مقومات رشته مبدأ، مباحث نظری مرتبط با آن را در دیگر حوزه‌های معرفتی مربوط به پژوهش مورد بررسی قرار داد. با تبیین این مباحث، پژوهشگر ...  بیشتر