آینده پژوهی
1. مسئولیت‌پذیری اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی؛ رویکرد آینده‌پژوهانه

فاطمه رجبیان غریب؛ سعید محمدزاده؛ محمدشریف شریف زاده

دوره 13، شماره 3 ، تابستان 1400، ، صفحه 33-69

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.369

چکیده
  در آینده، عرصهٔ مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه، به حوزه‌های متنوعی از اجتماعات محلی، ملی و بین‌المللی گسترش خواهد یافت. حضور توأم با مسئولیت‌پذیری اجتماعی آموزش عالی در روند تحولات آینده، نیازمند رویکردی آینده‌‌نگارانه است تا امکان کنشگری در رخدادهای آینده را فراهم سازد. بنابراین، هدف این مقاله، آینده‌نگاری مسئولیت‌پذیری ...  بیشتر

آینده پژوهی
2. ساخت اجتماعی واقعیت آینده در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای

احد رضایان قیه باشی؛ علی اصغر پورعزت

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.286

چکیده
  سازمان‌ها، آحاد جامعه، نخبگان، و خط‌مشی‌های دولتی، درحالی‌که خود به‌شدت تحت تأثیر دانشمندان رشته‌های علمی گوناگون قرار دارند، به روش‌های گوناگون بر فراگرد ساخت آینده تأثیر می‌گذارند. براساس نظریه‌های «وضع» و «ساخت اجتماعی واقعیت»، و مدل خط‎مشی‎گذاری «نخبگان‌ـ‌توده‌ها»، آینده به‌طور مستمر تحت تأثیر ...  بیشتر

آینده پژوهی
3. تمایل به مهاجرت در بین جوانان؛ مطالعه‌ای کیفی در تصاویر آینده

محسن طاهری دمنه؛ معصومه کاظمی

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 53-78

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.292

چکیده
  مهاجرت از آن قسم پدیده­های چندوجهی است که برای مطالعه و درک درست آن لازم است رویکردها و روش‌های مختلفی با نگاه میان­رشته­ای به‌ کار گرفته شوند. مطالعه ادبیات نظری درباره مهاجرت گویای این است که نظریه‌های تشریح‌کننده­ مهاجرت، اغلب بر روی مسائل اقتصاد کلان و نظریه­های نیازهای فردی توسعه پیدا کرده­اند. درحالی‌که، اگر مهاجرت ...  بیشتر

آینده پژوهی
4. چیستی و چرایی مفهوم میان‌رشته‌ای آینده‌نگاری راهبردی در فرارشتۀ آینده‌پژوهی

مسلم شیروانی ناغانی؛ محمد رحیم عیوضی؛ حاکم قاسمی

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1396، ، صفحه 1-24

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2017.258

چکیده
  ظهور فرارشتۀ آینده‌پژوهی پس از جنگ جهانی دوم، سبب کنار نهاده شدن غیب‌گویی و پیش‌گویی‌های پیامبرگونه شد. این فرارشته با وجود فرازوفرودهای گوناگون در طول دهه‌های اخیر، همواره سعی در ارائه گزاره‌هایی علمی درباره آینده داشته است. در این میان، رویکردها و مفاهیم مختلفی در عرصه آینده‌‌پژوهی تولید شده است که هریک با وجود برخی نقاط مشترک، ...  بیشتر

آینده پژوهی
5. رویکردی میان‌رشته‌ای به نقش دیپلماسی در سیاستگذاری علم و فنّاوری در ایران

مریم صنیع اجلال

دوره 9، شماره 3 ، تابستان 1396، ، صفحه 125-148

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2017.2592.2992

چکیده
  مطابق با نظریه پیچیدگی در جهان شبکه‌ای و به‌هم پیوسته کنونی پیشران‌های متعددی در سیاستگذاری در توسعه علم و فنّاوری تأثیرگذارند. فهم روابط و چگونگی تأثیرگذاری این پیشران‌ها مستلزم به‌کارگیری رویکردی میان‌رشته‌ای است. بنابر این رویکرد، در این مقاله موضوع توسعه علم و فنّاوری در حوزه سیاستگذاری در فضای تعاملات سیاسی بین‌المللی ...  بیشتر

میان رشته‌ای
6. عوامل اثرگذار بر افزایش جمعیت کلان شهرها از دیدگاه متخصصان: مورد مطالعه، شهر تهران

فاطمه منصوریان؛ سعید خزایی؛ سیدپیمان شریعت پناهی؛ محمود مشفق

دوره 8، شماره 1 ، زمستان 1394، ، صفحه 21-44

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2016.29.002

چکیده
  هدف این مقاله کشف عوامل تأثیر‌گذار بر افزایش جمعیت در کلان‌شهرها و در نهایت ارائه مدلی برای رشد جمعیت مبتنی با نظر خبرگان است. با توجه به اینکه عوامل متعدد مترتب بر زندگی در کلان‌شهرها، که مهاجرت، باروری و مرگ و میر را متأثر می‌سازد، از حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سرچشمه می‌گیرد؛ ابتدا با مروری بر مفاهیم نظری، ...  بیشتر

آینده پژوهی
7. تحلیل ساختاری مولفه‌ها و شناسایی پیشران‌های سازنده آینده آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی در ایران در افق 1414

احسان مرزبان؛ حسین رضایان؛ احد رضایان؛ مصطفی مرزبان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1400

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4663.4603

چکیده
  هدف از این پژوهش، شناسایی و تعیین عوامل کلیدی، روندهای نوظهور و نیروهای پیشران در مسیر تدوین آیین‌نامه آینده ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و ارزیابی روابط ساختاری میان عوامل و مولفه‌های کلیدی در افق 1414 است. برای این منظور با تکیه بر روش‌شناسی آمیخته و بهره‌گیری از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، ماتریس تحلیل آثار متقاطع، ...  بیشتر

آینده پژوهی
8. آینده‌پژوهی توسعه دانش‌های میان‌رشته‌ای‌ در آموزش عالی: بررسی تجارب دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

محمد حسینی مقدم؛ مهرداد حمیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4642.4586

چکیده
  پرسش اصلی این مقاله آن است که در آینده‌ کدام سناریوها می‌توانند باعث پیشرفت دانش‌های میان‌رشته‌ای‌ در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌شود؟ پرسش‌های فرعی عبارتند از: تجربه جهانی در توسعه دانش‌های میان‌رشته‌ای چیست؟ عوامل مؤثر بر توسعه دانش‌های میان‌رشته‌ای در جامعه علمی علوم پزشکی کشور کدامند؟ رویکرد اصلی این مقاله آینده‌پژوهی ...  بیشتر