میانرشتهگرایی، علامتی از بحران رویکردهای سنتی به علمورزی و مدلهای متعارف برنامهریزی آموزشی و درسی و ساختارهای معمول دپارتمانها و تخصصهای دانشگاهی است. هدف از این مقاله شناخت زمینههای پیدایی و برآمدن میانرشتهای شدن، پیشرانهای آن، ظرفیتها ومحدودیتها و آسیبپذیریها، و سرانجام الزامات وبایستههای آن است. روش تحقیق فراتحلیل کیفی تحقیقات قبلی به منظور افقگشایی برای فعالیتها و برنامههای دانشگاه وآموزش عالی در ایران به کار رفته است. هشت دسته عوامل مؤثر به شرح 1. تحولات ساختی –کارکردی در علم، 2. تحولات کلان پارادیمی، 3. تحولات فناوری اطلاعات وارتباطات، 4. تحولات انتظارات بیرونی از علم، 5. تحولات ناشی از کشش تقاضا، 6. عامل جهانی شدن، 7. تحولات نهادی و8. عامل فناوری شناسایی شد. ظرفیتها و محدودیتهای هر یک از رویکردهای رشتهای و میانرشتهای همسنجی شد. علم جلودار سرحدی، علمی پیشرو در کرانهای نوپدید دانش بشری، رهیافتی پیشرو برای توسعه جهان اجتماعی با مرجعیت علم است وبدون پارادایم میانرشتهای و رویکرد شبکهای قابل پی جویی نیست. با وجود کاراییهای فراوان فعالیت میانرشتهای به دلیل معرضها و آسیبپذیریها، لازم است در این فعالیتها احتیاط کرد. هفت گروه از بایستههای راهبردی فعالیتهای آموزشی وپژوهشی میانرشتهای به همراه سازوکارهای اجرایی به دست آمد. میانرشتهای شدن مستلزم رویکرد فلسفۀ علم پیچیدهای است که تمایزات علم را با تشابهاتشان تألیف میکند
Interdisciplinarity is a sign of crisis in traditional approaches to the science, conventional models of planning and curriculum, and customary academic departments. The aim of this article is contextualizing of interdisciplinarization, its driving forces, capabilities, limitations, vulnerabilities and requirements; emphasizing the planning in higher education .The research method is qualitative meta-analysis. Eight factors have been studied as following: 1.functional and structural changes in science, 2.paradigmic evolutions, 3.changing information and communication technologies, 4.change of external expectations in science, 5.changes caused by demand pull, 6.globalization, 7.institutional changes and 8.technology factor. Capabilities and limitations of disciplinarily and Interdisciplinarity have been compared. Frontier science is a forerunner approach for developing the social world based on the knowledge, and this is not possible without interdisciplinarity paradigm and network view. In spite of that interdisciplinary fields have many efficiencies, we ought to be considerate in it due to its vulnerabilities. Seven strategic requirements for educational and research activities together with their executive mechanism have been found. Finally the interdisciplinarization need to a complex approach in the philosophy of science that synthesizes differences and similarities of the sciences.