سبک زندگی پدیدهای است که باورها، ارزشها، دانشها و صلاحیتهای فردی را در موقعیتهای اجتماعیـفردی متبلور میکند. سبک زندگی، بخش حقیقی تمدنهای بشری را میسازد و البته به شکل ساده و خطی حادث نمیشود. تبلور درونیات آدمیان، یعنی سبک زندگی، به طور جدی متأثر از موقعیتِ عمل آنان است و زمان و مکان آن گونه که در ادراک شخص ساخته میشود، بستر عمل او را شکل میدهد. با آنکه بنیاد اصلی سازنده سبک زندگی شخص دیندار، دین است، اما تحقق آن برای اشخاص فعال در سازمانها، متأثر از واقعیت جاری حیات سازمانی است؛ که در قالب قوانین و مقررات عمل میکند و به انواعی از سبک زندگی منجر میشود. سه شکل مواجهه بین باورها و ارزشها دینی با واقعیتهای سازمانی قابل تصور است: انطباق کامل؛ انطباق نسبی و عدم انطباق. در هر یک از اشکال مذکور، گونهای از سبک زندگی در موقعیتهای دانشگاهی جلوه مینماید، که سبک زندگی آموزشگران دانشگاهی نامیده میشود. آنچه توجه بهاین گونهها را واجد اهمیت میکند، بازتاب آن در تأثیرگذاری تربیتی فعالیتهای آموزشیاین گروه است. آموزشگر، فقط یک شخص دارای سبک زندگی نیست؛ بلکه بیش از آن، «آموزنده سبک زندگی» است که به شیوه غیرمستقیم و پنهان عمل میکند. اگر تحقق «تمدن نوین اسلامی» مورد نظر است و «بخش حقیقی» آن را متن زندگی مردم تشکیل میدهد و اگر متن زندگی مردم به شکل آشکار و پنهان متأثر از رفتارهای تحصیلکردگان جامعه است، پس تبیین چگونگی عمل آموزشگران دانشگاهی در شرایط کنونی به عنوان الگوهای مستقیم و غیرمستقیم جوانان حائز اهمیت است.
Lifestyle is a phenomenon which provides beliefs, values,knowledge and interpersonal competencies in social-personal situations. Lifestyle makes the real part of human civilization; however it does not occur as a simple and linear. Crystallization of the inner human, means lifestyle, is seriously affected by the action’s position; time and location based on personal perception, which together form the context of the action. While religion makes the main basis of a religious person’s lifestyle, but the institutional actor is affected by the current realities of organization’s life and acts in terms of laws and requirements which resulted in different lifestyles. In confrontation between religious beliefs and institutional realities, three situations may consider including full conformity, partial conformity and non-conformity. In each of these forms a particular lifestyle based on the university condition may emerge, which is known as academic educators’ lifestyle. The importance of these forms is due to the effect of them on educational effectiveness of academic activities. The educator is not only a person with a personal lifestyle, but also is a “lifestyle learner” which it acts with a latent and indirect manner. If the implementation of “Modern Islamic Civilization” is important, and the “real part” of it, is made by people’s life context and visibly and invisibly is affected by educators’ manners in each society, therefore the explanation of academic educators’ practice is important since they are the main reference of lifestyle model for young.