@article { author = {Khaleghi, Amir Hosein and Pourezzat, Ali Asghar}, title = {Multi Paradigm and Meta Paradigm Approaches to Interdisciplinary Studies}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {3}, number = {4}, pages = {1-20}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2011.12.001}, abstract = {Following Kuhn's seminal work, "the structure of scientific revolution", challenging accumulation and progress in science, paradigm concept has been widely used in social science and popularized in scientific community. In this article, possibility of multi/meta paradigm approach in interdisciplinary studies is sought. Reviewing different perspectives to paradigms including paradigm incommensurability, possibility of dialogue between different paradigms, i.e. multi/meta paradigm approach, is examined. The enquiry is comparative-descriptive and critically scrutinizes previous writings in the area. Eventually, it will be shown that a major problem in literature on paradigm is loose application of the term. Taking into account the context of application, Vagueness can be reduced. Furthermore, Multi/Meta paradigm approach is paradoxical and ignores the essential characteristic of paradigm. in interdisciplinary studies, multiple paradigms cannot be used simultaneously. }, keywords = {Multi Paradigm,Meta Paradigm,Kuhn,Interdisciplinarity,theoretical pluralism}, title_fa = {بررسی امکان رویکرد چندپاردایمی و فراپارادایمی در مطالعات میان‎رشته‎ای}, abstract_fa = {اندیشه‎های کوهن و دیدگاه پارادایمی، انگاره‎های پیشرفت و انباشتی بودن علم را به چالشی ویرانگر کشید و پس از آن «پارادایم» بارها در علوم اجتماعی هم به کارگرفته شد و اقبالی گسترده یافت. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که آیا در مطالعات میان‎رشته‎ای می‎توان از رویکردهای چند/فرا پارادایمی بهره گرفت یا گفتگو و پل زدن میان پارادایم‎ها ناشدنی‎ است. در این پژوهش نخست مفهوم پارادایم و دیدگاه‌های گوناگون آن واکاوی می‎شود که مفهوم ناهمسنگی پارادایم‎ها در آن نقش پررنگی دارد و سپس امکان گفتگوی پارادایم‎ها در مطالعات میان‎رشته‎ای بررسی می‎شود. رویکرد پژوهش توصیفی- تطبیقی است و با ژرف‎کاوی پژوهش‎های پیشین درباره رویکردهای پارادایمی دنبال می‎شود.در پایان نشان داده می‎شود که یکی از دشواری‎های بحث درباره پارادایم‎ها و به ویژه رویکرد چند/فرا پارادایمی، کاربست باز و سست مفهوم پارادایم است و گنگی آن با پیش چشم داشتن زمینه کاربرد تا اندازه زیادی کاسته می‎شود. همچنین نتیجه می‎گیریم رویکرد چند/فرا پارادایمی مفهومی ناسازنماست که ویژگی اساسی پارادایم‎ها را نادیده می‎گیرد و در مطالعات میان‎رشته‎ای نمی‎توان هم‎هنگام از چند پارادایم در بررسی پدیده‎ها بهره گرفت.}, keywords_fa = {}, url = {http://www.isih.ir/article_91.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_91_ec43791a07767d15f3ef6ccd923d6bdd.pdf} } @article { author = {Taghavian, Naseraldin ali}, title = {“Critical Hermeneutics” as the Methodical Pre-condition of Interdisciplinary Studies}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {3}, number = {4}, pages = {21-44}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2011.12.002}, abstract = {The major problem in conducting interdisciplinary research projects is that in these projects two methodological model deploy against each other: quantitative method used in natural sciences on the one hand, and qualitative method used in human and social sciences on the other hand. As a result of such a problem, useful and constructive dialogue among the experts of different scientific fields seems to have reached a deadlock. The problem of ‘translatability’, too, has emerged out of the above problem. So, paying attention to language and its communicative criteria has come to focus. In this article, firstly, by considering the roots of such a problem and mentioning the theoretical foundations of the both methodological models, the deadlock of communication between scientific fields have been analyzed. Then, from the perspective of the theory of communicative action and universal pragmatics based on the critical theory, it is proposed that applying the method of ‘critical hermeneutics’ can break the deadlock. Not to mention that the methodological model of this article itself is based on Habermas’s communicative research method.    }, keywords = {methodology,Method,communicative action,critical hermeneutics}, title_fa = {«فهم انتقادی»، پیش‌شرط روش‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {در این جستار، مشکل عمدة اجرای طرح‌ها و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در این نکته دیده شده است که در این گونه طرح‌ها در نهایت دو نوع الگوی روش‌شناختی در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند که همانا روش‌شناسی کمیِ مورد استفاده در علوم طبیعی و روش‌شناسی کیفیِ مورد استفاده در علوم انسانی و اجتماعی است. این مشکل، کار را به جایی رسانده است که گفت‌وگوی سودمند و سازنده میان متخصصان وابسته به هر یک از این دو الگو در یافتن زبانی مشترک برای رسیدن به چشم‌اندازهایی درخور که راهگشای حل مسائل و مشکلات انسانی و اجتماعی باشد، به بن‌بست رسیده است. مسألة ترجمه‌پذیری نیز در سایة همین مشکل سر برمی‌آورد و ازاین‌رو توجه به زبان و معیارهای ارتباطیِ آن در کانون توجه قرار می‌گیرد. در این جستار نخست به بیان ریشه‌های چنین مشکلی پرداخته شده و ضمن برشمردن ویژگی‌ها و نیز بنیان‌های نظری هر دو الگو، بن‌بست ارتباط میان این دو الگو واکاوی و تحلیل می‌شود. سپس با بهره‌گیری از نظریة کنش ارتباطی و کاربردشناسی جهانی و بر پایة معیارهای نظریة انتقادی، راه برون‌رفت از این بن‌بست، در کاربست روش «فهم انتقادی» دیده شده است. روشن است که الگوی روش‌شناختی خود این جستار همانا روش‌شناسی ارتباطیِ برآمده از آرا و اندیشه‌های هابرماس است.}, keywords_fa = {روش‌شناسی,روش,کنش ارتباطی,کمیت‌گرایی,کیفیت‌گرایی,فهم انتقادی}, url = {http://www.isih.ir/article_92.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_92_560fdc93fa7b0c8a8cef0e63297ea97d.pdf} } @article { author = {Hatami, Mohammad Reza and Roshan Chashm, Hamed}, title = {Converging Way of Scientific Disciplines in Interdisciplinary Studies}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {3}, number = {4}, pages = {45-60}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2011.12.003}, abstract = {Contemporary developments in recent decades have led researchers and research institutes to focus on collaborativeand interdisciplinarystudies. Due to holistic necessary in understanding the problems and the complexityand multi-dimensionality nature of the issues which the researchers are faced, the ideathat  the effort of scientificresearchersto solvea range ofissuesbased ontheirexpertise without the collaboration of expertsfrom otherdisciplines and even when the solutions provided; particularly in research related to social issues - may instead of providing solutions for all aspects of the problem, causing multiple solutions without effectiveness. In order to reduce this matter the social researches may assistresearchers from other fieldsof science in their studies and a convergence between different fields of studies is needed. The main aim of present research is providing solutions to convergence the field of humanities,naturaland engineering.  In order to achieve the research objective the documentary method was employed. }, keywords = {interdisciplinary studies,Scientific fields,Convergence,Habermas,Communicative Rationality}, title_fa = {راهکار همگرایی رشته‌های علمی در مطالعات میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {تحولات جدید دهه‌های اخیر باعث شده تا مطالعات مشارکتی و میان‌رشته‌ای از سوی پژوهشگران و نهادهای پژوهشی مورد توجه قرار گیرد. به واسطة ضرورت جامع نگری در حل مسائل و فهم پیچیدگی و چند بعدی بودن مسائل پیش روی محققان، این ایده شکل گرفته که اگر پژوهشگران یک رشتة علمی برای حل مسائل مهم بر اساس روش تخصصی خود، بدون کمک گرفتن از متخصصان سایر رشته‌های علمی به ارائة راه حل اقدام کنند- به خصوص در پژوهش‌های مربوط به مسائل اجتماعی- ممکن است به جای ارائه راه حل برای بررسی تمام ابعاد مسئله باعث ایجاد راه حل‌های متعدد، ولی ناکارآمد شوند. بر این اساس پژوهش‌های مسائل اجتماعی بایستی با کمک پژوهشگران حوزه‌های مختلف علمی و به صورت گروهی و در تعامل با یکدیگر انجام گیرد. بر این اساس ایجاد یک همگرایی بین رشته‌های مختلف مطالعاتی ضروری بنظر می‌رسد، این پژوهش به دنبال ارائة راهکارهمگرایی بین رشته‌های تخصصی مختلف انسانی، طبیعی و مهندسی است. در این پژوهش تلاش شده است تا با استناد به متون علمی، راهکار همگرایی بین رشته‌ای بررسی شود.     }, keywords_fa = {مطالعات میان‌رشته‌ای,رشته‌های علمی,همگرایی,هابرماس,عقلانیت ارتباط}, url = {http://www.isih.ir/article_93.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_93_da0089d458759f67ed2fa3436c37a01b.pdf} } @article { author = {Dehshiri, Mohammad Reza}, title = {From Orientalism to Post-Colonial Studies: An Interdisciplinary Approach}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {3}, number = {4}, pages = {61-90}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2011.12.004}, abstract = {While shedding light on the evolution of the multidisciplinary approach to orientalist studies in the 19th and early 20th centuries, this paper elaborates on the interdisciplinary approach to post-colonial studies in the second half of the 20th Century with a historical and analytical perspective. The paper is also intended to explain the transitional phase from multicultural studies to intercultural studies as well as the new methodological developments from a multidisciplinary approach to an interdisciplinary one as well as to examine the outcomes of these developments in the orientalist analyses of western academicians and the interactions between different disciplines in post-colonial studies. In response to the question as to “why has the orientalism been basically based on a multidisciplinary approach while the post-colonial studies have tended to rely on an interdisciplinary one”, this paper will make a review of the introvert factors caused by the assimilatory and multifaceted nature of scientific orientalism as well as the extrovert factors caused by the influence of colonial powers on the western orientalists in studying the economic, social, cultural, political, historical and literary aspects of the oriental societies. Furthermore, the paper aims at providing an explanatory method for identifying the causes of an effort for an intercultural approach towards post-colonial studies by taking into consideration and emphasizing on field research through establishing an epistemological and methodological linkage between aesthetics, etymology, anthropology, sociology, geography and political science as well as interdisciplinary cooperation among indigenous orientalists.}, keywords = {Orientalism,Post-colonial Studies,Interdisciplinary,multidisciplinary,Multicultural Studies,Intercultural Studies,Cultural Otherness}, title_fa = {از شرق‌شناسی تا مطالعات پسااستعماری: رویکردی میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {این مقاله ضمن تبیین سیر تحول از رویکرد چند رشته­ای در مطالعات شرق‌شناسی قرن نوزده و نیمه نخست قرن بیستم به رویکرد میان رشته­ای در مطالعات پسااستعماری در نیمه دوم قرن بیستم، با نگاهی تاریخی و تحلیلی، به تشریح مراحل گذار از مطالعات چند فرهنگی به مطالعات میان فرهنگی می­پردازد و تحولات روش شناختی از چند رشتگی به سوی میان‌رشتگی و پیامدهای این تحول در تحلیل­های شرق شناسانة محققان و متخصصان دانشگاهی غربی و تعامل رشته­های مختلف علمی در دوران مطالعات پسا استعماری را مورد تجزیه و تحلیل قرار می­دهد. در پاسخ به این پرسش که چرا شرق‌شناسی اساساً بر رویکرد چند رشته­ای و مطالعات پسا استعماری بر رهیافت میان رشته­ای استوار بوده است، این مقاله به بررسی عوامل درونزا ناشی از ماهیت تلفیقی و چند گونة شرق‌شناسی علمی و عوامل برونزا ناشی از تأثیرگذاری قدرت­های استعماری بر مستشرقین غربی برای پژوهش دربارة کلیه جنبه­های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و ادبی جوامع مشرق زمین می­پردازد و با رویکردی تبیینی، دلایل اهتمام به رویکرد بینا فرهنگی در مطالعات پسا استعماری را با توجه به تأکید بر انجام تحقیقات میدانی و پیمایشی از رهگذر پیوند معرفتی و روشی بین علوم زیباشناختی و واژه شناختی، مردم‌شناسی و جامعه شناسی، جغرافیا و علوم سیاسی و همکاری میان رشته­ای بین شرق شناسان بومی مورد بررسی قرار می­دهد.}, keywords_fa = {شرق شناسی,مطالعات پسا استعماری,میان‌رشتگی,چند رشتگی,مطالعات چند فرهنگی,مطالعات میان فرهنگی,غیریت سازی}, url = {http://www.isih.ir/article_94.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_94_f8a410ba04907cb4ee457d63ffbfc465.pdf} } @article { author = {Tavana, Mohammad Ali}, title = {Critical Theory of Jurgen Habermas : the Example of Thinking of Lnterdisciplinary in Today Era}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {3}, number = {4}, pages = {91-116}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2011.12.005}, abstract = {Jurgen  Habermas is among thinkers of critical school that is hard to limit him to a domain specific knowledge. With research in his works , it becomes obvious that he belongs to the several cognitive domains such as philosophy ,sociology, psychology and linguistics simultaneously. Habermas bends several scientific field for solving the human problems that result of it was the theory of self-confidence,and theory of communicative action. This two theory show synthesis from different knowledge. so theory of interdisciplinary is one of the main characteristics of critical theory of Jurgen Habermas  for releasing modern society from domination of power and wealth. Hence, this article tries to show different knowledge sources (philosophy of mind, philosophy of history, critical philosophy, sociology of knowledge, political sociology,…) also represents how to integrate them in integrated and innovative approach. فه  }, keywords = {Jurgen Habermas,thinking of interdisciplinary,Critical theory,Theory of self-confidence,Theory of communicative action}, title_fa = {نظریه انتقادی یورگن هابرماس: نمونه‌ای از تفکر میان‌رشته‌ای در عصر حاضر}, abstract_fa = {یورگن هابرماس از جمله متفکرین مکتب انتقادی است که به سختی می‌توان وی را به یک حوزه معرفتی خاص محدود و مقید نمود. با تفحص در آثار وی آشکار می‌شود که وی همزمان به چند حوزه معرفتی متفاوت از جمله فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی و زبان شناسی تعلق دارد. هابرماس برای حل معضلات بشر امروزین چندین رشته علمی را در هم بیامیزد که حاصل آن نظریه خویشتن نگری (تامل بر خویشتن) و نظریه کنش ارتباطی است. در هر دو نظریه تلفیقی از دانش‌های مختلف مشاهده می‌شود. از این رو، می‌توان تفکر میان‌رشته‌ای را یکی از شاخصه‌های اصلی نظریه انتقادی یورگن هابرماس برای رهایی جامعه مدرن از سیطره قدرت و ثروت دانست. بر همین اساس، متن حاضر می‌کوشد هم خاستگاههای معرفتی متفاوت تفکرهابرماس (فلسفه ذهن، فلسفه تاریخ، فلسفه انتقادی، جامعه شناسی معرفت، جامعه شناسی سیاسی، جامعه شناسی کارکردگرای ساختاری، اقتصاد سیاسی، روان کاوی، روان شناسی رشد و زبان شناسی) را نشان دهد و هم نحوه تلفیق آنها در نظریه‌ای منسجم و بدیع را تبیین نماید. به بیان صریح تر، مقاله حاضر متون اصلی هابرماس را مورد واکاوی قرار می‌دهد تا نخست منابع الهام بخش وی را مشخص سازد و آنگاه نحوه ترکیب و تلفیق حوزه‌های معرفت متفاوت در نظریه انتقادی بازتابی(در دوره اول) و نظریه انتقادی کنش ارتباطی (در دوره دوم) را نشان دهد.}, keywords_fa = {یورگن هابرماس,تفکر میان‌رشته‌ای,نظریه انتقادی,نظریه تامل بر خویشتن,نظریه کنش ارتباطی}, url = {http://www.isih.ir/article_95.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_95_a89c2782d856025f3bc06e63d036a072.pdf} } @article { author = {Balaghat, Saied Reza}, title = {Study of Humanities and its Interdisciplinary Fields Development Challenges in Iran: (The Case Study of Educational Science Course With 3 Lnterdisciplinary Fields, Comparative, Preschool and Primary Education}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {3}, number = {4}, pages = {117-129}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2011.12.006}, abstract = {The main question of this research that is descriptive – survey, is: what are educational science course development challenges? (With 3 interdisciplinary fields, comparative, preschool and primary education). These challenges have been studied in 3 areas: economical, social – cultural, and instructional. The society of research is the all of students that have been study in these fields. The questionnaire has been made with researcher. For analyzes the research has been used the descriptive and perceptive statistics. The resolute show that the challenges are the obstacles for development of these disciplinary fields as humanities. Some of them are: improper economical base; the international strategies in the economical area; improper work shop for person that will be graduated; non familiarities with this course and it’s fields; bureaucracy; the curriculum is not suitable. Shortage of teachers and professors; shortage of research terms; and shortage of seminars and conferences.}, keywords = {development challenges”؛ “humanities”؛ “educational science 3”؛ “interdisciplinary fields,comparative,preschool and primary education”}, title_fa = {بررسی چالش‌های توسعة علوم انسانی و میان‌رشته‌هایِ آن در ایران:(مطالعة موردی رشته علوم تربیتی3 با میان‌رشته‌هایِ آموزش وپرورش پیش دبستانی، دبستانی و تطبیقی)}, abstract_fa = {سوال اصلی پژوهشِ زمینه­یابیِ حاضر عبارت است از این که: «چالش­هایِ توسعه­ رشته علوم تربیتی 3 و میان­رشته­هایِ آن به عنوان یکی از علوم انسانی در کشور ما کدامند»؟ این چالش­ها در سه زمینه­ی اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، و آموزشی مورد مطالعه قرار گرفته­اند. جامعة آماری این پژوهش عبارت است از کلیة دانشجویانی که در این رشته مشغول به تحصیل بوده­اند. نمونه از جامعه­ی مذکور و از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه گیری نیز پرسشنامه­ی محقق ساخته در مقیاس لیکرت بوده است. برای پاسخگویی به سوال‌های تحقیق، وتجزیه وتحلیل داده‌های بدست آمده نیز از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان می­دهند که چالش­هایِ اقتصادی، فرهنگی - اجتماعی و آموزشی موانعی در توسعه­ی رشته­ی علوم تربیتی 3 با میان­رشته­هایِ آموزش وپرورش پیش دبستانی، دبستانی وتطبیقی) به عنوان یکی از علوم انسانی می‌باشند. برخی از این چالش­ها عبارتند از: فرصت­های محدود اشتغال بخش­های دولتی و خصوصی برای فارغ التحصیلان؛ بومی نبودن؛ آشنایی کم مسولان فرهنگی با رشته؛ بروکراسی اداری؛ مناسب نبودن برنامه‌های درسی مصوب با رشته؛ کمبود استاد و پژوهشگر؛ شناخته نشدن رشته در مجامع علمی؛ کمبود شرایط پژوهش؛ کمبود سمینار، کنفرانس و جلسات.}, keywords_fa = {چالش‌های توسعه,علوم انسانی,رشته علوم تربیتی3,میان‌رشته‌های آموزش وپرورش پیش-دبستانی,دبستانی و تطبیقی}, url = {http://www.isih.ir/article_96.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_96_aad905e52d0ab5a2d00835143e10970d.pdf} }