@article { author = {Dorakhshah, Jalal and Taghizade, Abasaleh}, title = {Methodology of Conceptualization: From Conceptual Reduction to Phenomenological Reduction (A case study of the Concept of Politics in Muslim Thought)}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {1-16}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.001}, abstract = {Question of methodology is an essential aspect of understanding the social. Often, it is a changed methodology that results in innovative conceptualization in the arena of social sciences. This essay is an attempt to delve into social scientific method of conceptualization. The main question posed is how is an understanding of a concept achieved I. e. , how is it made meaningful to us? Fallowing late Wittgenstein, s ideas, the usually ignored methodology of conceptualization is discussed. Social scientists often do not define concepts properly and hence full into the linguistic caveat that can he called "conceptual reduction". Secondly, we have tried to introduce a new method and framework ''the phenomenological reduction'' that draws a new direction in investing meaning in new terminologies in social sciences. Last, this method is applied in the discussion of the concept of'' politics'' in the linguistic- conceptual network of Muslim thinkers. }, keywords = {conceptualization,Wittgenstein,conceptual reduction}, title_fa = {متدولوژی مفهوم‌شناسی: از فروکاستگی مفهومی تا فروکاستگی پدیدارشناسانه/بررسی موردی مفهوم سیاست در متن اندیشه مسلمانان}, abstract_fa = {یکی از مسایلمهم در فهم ساحت اجتماعی، سخن گفتن از روش است. تا تحولی در عرصه روش‌شناسی رخ ندهد، جهشی نیز در تولید و آفرینش جدید و متفاوت در حوزه علوم اجتماعی اتفاق نخواهد افتاد. پژوهش حاضر درآمدی است به معرفی روشی جدید در ساحتعلوماجتماعی، البته در سطح خردترِ مفهوم‌شناسی، تا گامی در جهت نیل به هدف مورد نظر برداشته شود. پرسش اصلی متن حاضر را می‌توان اینگونه بیان نمود: چگونه توان فهم نسبت به یک مفهوم حاصل می‌شود و چگونه آن مفهوم برای ما معنادار می‌شود؟ به عبارت دیگر روش‌شناسی شناخت یک مفهوم در حوزه علوم اجتماعی چگونه باید باشد؟ بر این اساس با بهره‌گیری از آموزه‌های ویتگنشتاین متاخر، اولا مقوله‌ای بسیار مهم در ساحت علوم اجتماعی یعنی متدولوژی مفهوم‌شناسی که عموماً نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود، مورد بحث قرار می‌گیرد، چرا که عموماً پژوهشگران علوم اجتماعی مفاهیم را آن‌گونه که باید معنا کنند، معنا نمی‌کنند و از این رو دچار اختلالی زبانی به نام «فروکاستگی مفهومی» می‌شوند. ثانیا سعی شده بواسطه معرفی روش و قالبی نو، تحت عنوان «فروکاستگی پدیدارشناسانه»، مسیری جدید جهت فهم و معنابخشی واژگان تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی پیشنهاد شود. در نهایت نیز این روش به عنوان نمونه در مورد مفهوم سیاست در شبکه مفهومی- زبانی اندیشمندان مسلمان مورد بررسی قرار گرفته است، تا به صورت عملی نیز روش فروکاستگی پدیدار‌شناسانه پیاده شود. }, keywords_fa = {مفهوم‌شناسی,ویتگنشتاین,فروکاستگی مفهومی,فروکاستگی پدیدار‌شناسانه,سیاست,مسلمانان}, url = {http://www.isih.ir/article_124.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_124_8a81ec9f4c45ae7042d518b222c53f26.pdf} } @article { author = {Abasi, Moslem and Tajik, Narges}, title = {Facilities of Interdisciplinary Approach to Study the Formation of Political Thoughts}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {17-37}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.002}, abstract = {Political thought is ideas about how to organize the political aspect of the human life. Because of the different aspects of human affairs, interdisciplinary approach will be more useful to understand and study political thoughts. To improve Thomas Spragens’s theory, In this paper we have adopted Skinner's Hermeneutics, psychologicalcriticismandstylisticsas methods fordealingwith political textsandideas; and also Erik Erikson’s life – span theory to studythe role of personality in formation ofpolitical thinkers’ ideas. }, keywords = {Political thought,interdisciplinary studies}, title_fa = {امکانات رویکرد میان‌رشته‌ای در بررسی شکل‌گیری اندیشه‌های سیاسی}, abstract_fa = {اندیشه‌‌سیاسی افکاری است که در باب چگونگی سامان بخشی به وجه سیاسی زندگی انسان بیان می‌شود. با توجه به ویژگی چند سویه امور انسانی، اتخاذ رویکرد میان‌رشته‌ای می‌تواند به نحو مطلوب‌‌تری در فهم و بررسی اندیشه‌های سیاسی مورد توجه باشد. آنچنان که در این پژوهش آمده اتخاد رویکرد میان‌رشته‌ای می‌تواند برای اصلاح روشی و نظری نظریه توماس اسپریگنز مفید باشد. این موضوع با بررسی امکانات هرمنوتیک روشی مولف محور اسکینر، نقد روان‌شناسانه و سبک‌شناسی به عنوان روش‌هایی برای چگونگی مواجه با متون و اندیشه‌های سیاسی، و همچنین با بررسی امکانات نظریه گستره زندگی اریک اریکسون به عنوان نظریه‌ای برای بررسی خاستگاه فردی اندیشه متفکران سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است. }, keywords_fa = {اندیشه سیاسی,مطالعات میان‌رشته‌ای,اسپریگنز,امکانات}, url = {http://www.isih.ir/article_125.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_125_de6db72fed53b3d940c2e4a4af28fbb2.pdf} } @article { author = {Mousavi, Saied Sadraldin and Darroudi, Masood}, title = {A Critical Analysis of Postcolonial Studies and Its Approaches}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {39-74}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.003}, abstract = {Postcolonial studies is a new discipline dealing with non-Western countries and their cultures, which fall within the scope of cultural studies. This critical approach refers to a set of theoretical attitudes which analyze the colonial discourse with emphasis on colonial consequences. These studies lay emphasis on colonialism as an intangible and cultural issue which still exists. The field and subject matter of postcolonial studies, due to emergence of new issues, has a very wide scope. This is because of the wide scope of the subjects falling within scope of postcolonial studies, which include, theory, literary critique, economic and political studies as well as research about colonial governments, identity and cultural studies. This leads to some ambiguities and controversies in the primary encounters of the researchers with this field of studies, causing some writers to consider conceptual unity and integrity for this field. It seems that a more precise study of the branches and approaches of this field is necessary. Hence, attempts have been made in the present paper to restudy the subject matter and approaches of postcolonial studies and analyze the ignored aspects of this discipline through a critical approach.}, keywords = {Postcolonial studies,west and east,other,colonial discourse,Orientalism,study of downtrodden,critical approach}, title_fa = {نگرشی انتقادی بر مطالعات پسااستعماری و رویکردهای آن}, abstract_fa = {مطالعات پسا‌استعماری از حوزه‌های مطالعاتی جدید دربارة مسائل کشورهای غیرغربی و فرهنگ آنهاست و در چارچوب مطالعات فرهنگی جای می‌گیرد. این نگرش انتقادی در تعریفی اجمالی به مجموعه‌ای از رهیافت‌های نظری اشاره دارد که با تاکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری می‌پردازد. این مطالعات بر استعمار به مثابه امری غیرفیزیکی و فرهنگی که کماکان ادامه دارد، تأکید می‌ورزد. حوزه و دامنة مطالعات پسااستعماری، به دلیل طرح مباحث جدید دارای وسعت گسترده‌ای است. این آشفتگی به‌ویژه به‌دلیل دامنة وسیع موضوعات مورد علاقة مطالعات پسااستعماری است که از نظریه و نقد ادبی تا مطالعات اقتصاد سیاسی، پژوهش دربارة حکومت‌های استعماری، مسئلة هویت و مطالعات فرهنگی و.... ؛ را دربرمی‌گیرد. این امر باعث ابهامات و مناقشاتی در برخوردهای نخستتین مخاطبان و پژوهشگران با این حوزه از مطالعات می‌گردد وباعث شده است برخی از نویسندگان این مطالعات را به طور یکپارچه‌ و دارای وحدت مفهومی استنباط کنند. به نظر می‌رسد تدقیق در رویکردهای و شاخه‌های این مطالعات ضروری می‌نماید. براین اساس در این مقاله سعی برآنست تا از رهگذر بررسی دقیق موضوعات و مسائل و رویکردهای مطالعات پسااستعماری، به شناخت هر چه صحیح و دقیق‌تر از این حوزة مطالعاتی رسیده و با نگرشی انتقادی، به ابعاد مغفول در این مطالعات بپردازد. }, keywords_fa = {مطالعات پسااستعماری,غرب و شرق,دیگری,گفتمان استعماری,شرق شناسی,مطالعات فرودستان,نگرش انتقادی}, url = {http://www.isih.ir/article_126.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_126_a32ede059f1e265423b83969596f362c.pdf} } @article { author = {Samiei, Mohammad}, title = {Hawza and Modernization: A Fruitful and Successful Example for Indigenous Multidisciplinary Activities}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {75-98}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.004}, abstract = {In response to the necessity of change and modernization, the hawza has employed a sort of interdisciplinary methodology, using some channels to communicate modern resources. This research discusses two such channels: hybrid students, who gathered both Islamic and modern knowledge and in this way they could bring to the hawza their experience and knowledge from outside; and hybrid Islamic institutes which are based within the hawza but are in systematic relations with academic sources as well. This research shows that these two channels were able to considerably enhance the hawza in the realms of education, research and social bonds. The achievements they made are of two types. One is development of the means and styles through using modern technologies and applied sciences; the other is enhancement of methodologies and thoughts by applying modern approaches in the humanities and social sciences. As a final conclusion of this research, it was pointed out that hybrid students and institutes have been much more successful regarding the former rather than the latter. However, the only way available still seems to be continuing this interdisciplinary approach, but through employing a more sophisticated methodology. }, keywords = {hawza and university,Islam and modernity,hawza research institutes,hawza advancement,multidisciplinary research}, title_fa = {دانشجو-طلبه‌ها و مؤسّسات پژوهشی حوزه؛ نمونه‌ای پربار و موفق برای فعالیت‌های میان‌رشته‌ای بومی}, abstract_fa = {حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی با پرسش‌های بسیاری که ارتباطی دوسویه با اسلام و جهان مدرن داشت مواجه شدند و برای پاسخ به این پرسش‌ها چاره‌ای جز به کار گرفتن روش‌های میان‌رشته‌ای نبود. البته حوزه‌ها عمدتاً ناخودآگاهانه به عرصه میان‌رشته‌ای کشیده شدند و فعالیت‌های آنان منعکس کننده روش‌های مدوّن برای این دست از فعالیت‌ها نیست. دو مسیر ارتباطی حوزه با دانش مدرن یعنی دانشجو-طلبه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی حوزوی که هم سَری در سنت و هم سَری در مدرنیته داشته‌اند در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. در نهایت نتیجه‌گیری می‌شود که حوزه در برخی فعالیت‌های میان‌رشته‌ای موفق بوده و در برخی دیگر چندان کامیاب نبوده است. البته برای پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی راهی جز بسط و توسعه فعالیت‌های میان‌رشته‌ای و بهینه‌سازی روش‌های به کار گرفته شده و رفع موانع موجود وجود ندارد. }, keywords_fa = {حوزه و دانشگاه,اسلام و مدرنیته,مؤسسات تحقیقاتی حوزه,پیشرفت حوزه علمیه,پژوهش‌های میان‌رشته‌ای}, url = {http://www.isih.ir/article_127.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_127_95c7a48e2ba8091c249784694997f46d.pdf} } @article { author = {Hatami, Mohammad Reza and Roshanchashm, Hamed}, title = {Nature of Interdisciplinary Approach in Humanities With Emphasis on Habermas’s Theory}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {99-116}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.005}, abstract = {Interdisciplinary study is a type of science which has become necessary after the shortcomings of specialization were found in science. Thus, we can say one reason that today the tendency is toward interdisciplinary, is specialization. Today mankind is facing complicated and multidimensional issues and consequently he needs multidimensional and interdisciplinary understanding and approaches to solve them. The goal of this article is to study the nature of knowledge and then to analyze the necessity of interdisciplinary studies in humanities according to Habermas’s point of view, a known representative of the Frankfurt School and Critical Theory. Using reliable texts and analytical methods, this study tries to answer to its main question, namely the nature of interdisciplinary approach in humanities. In the era ofmodernity, Habermas tries to show that the entirepart of humanmind abilitieshas been overcome by some of its part under the natural sciences and that it has prevented the recognition of the real world and created contrast between qualitative and quantitative methods in humanities. By criticizing the positivist approach and in the next step by proposing the theory of Communicative Action and Communicative Rationality, he emphasizes on the multidimensional nature of human knowledge and human issues and seeks to solve complex human issues through convergence and consensus on the ideal situation.}, keywords = {Interdisciplinary Study,humanities,Habermas,positivism,Nature of Knowledge,Communicative Rationality}, title_fa = {ماهیت رویکرد میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی با تأکید بر اندیشه‌‌های هابرماس}, abstract_fa = {مطالعات میان‌رشته‌ای نوعی از علوم است که پس از نمایان شدن ناتوانی و کاستی‌های تخصصی شدن علم ضرورت یافته است. از این جهت می‌توان گفت وجود تخصص‌‌گرایی، از جمله دلایل تمایل به میان‌رشته‌ای در عصر حاضر است؛ عصری که انسان‌ها با مسائل پیچیده و چند بعدی روبرو هستند و برای حل آنها نیاز به برخورداری از مفاهیم و روش‌های چند رویکردی و میان‌رشته‌ای دارند. هدف از مقاله حاضر، بررسی ماهیت دانش و به تبع آن، تحلیل ضرورت مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی از دیدگاه یورگن هابرماس نماینده مشهور مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی می‌باشد. این پژوهش با بهره‌گیری از متون معتبر و روش تحلیلی به دنبال پاسخ دادن به سوال اساسی پژوهش، یعنی ماهیت رویکرد میان‌رشته‌ای در علوم انسانی در عصر حاضر است. هابرماس بر آن است که در عصر مدرنیته قسمتی از توانایی‌های ذهن بشری تحت علوم طبیعی بر تمامی آن غالب گشته و مانع از شناخت واقعی جهان و تقابل میان روش‌های کمی‌‌گرا و کیفی‌‌گرا در علوم انسانی شده است. وی با انتقاد از روش پوزیتویستی در علوم انسانی و در مرحله بعد با ارائه نظریه عقلانیت ارتباطی و کنش ارتباطی بر چند بعدی بودن مسائل بشری و دانش بشری تاکید نموده و از طریق همگرایی و اجماع حاصل از وضعیت ایده آل به دنبال حل مسائل پیچیده بشری می‌باشد. }, keywords_fa = {مطالعات میان‌رشته‌ای,علوم انسانی,هابرماس,پوزیتویسم,ماهیت دانش,عقلانیت ارتباطی}, url = {http://www.isih.ir/article_128.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_128_749bc92706855b76103cb76c98509a7b.pdf} } @article { author = {Samadi, Masoome}, title = {. Interdisciplinary Research: Paradigm & Educational Implications}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {117-130}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.006}, abstract = {Introduction: Specialized discipline is debated to inductive method & experimental observation. At first science of philosophy pattern Descartes had governed in the late 20 era. Critical analytical in the area of research to make background for forming interdisciplinary research. Interdisciplinary research to exist in reaction to disciplinary research & gap between research & decision making in social living. Questions in this research discussed were: what is the interdisciplinary research? What is the interdisciplinary paradigm? & what are the Interdisciplinary research educational implications? Method: The kind of this research was qualitative research that was used from descriptive –analytical method & documental method for to collect information. Findings have showed that Interdisciplinary researches were reconciling two & many disciplinary science for solving a human problem. This area of research was based on procedural pluralist. Destination of interdisciplinary research is solving two essentials needs. This two essentials needs were: Needs to Solving problems that disciplinary science can not solved in & needs to unify knowledge. The essentials aims interdisciplinary researches are integrating of science & critical thinking. Paradigm that dominated on this area is kind of integrating paradigm Implications this research are to develop critical thinking , social responsibility &skills of analytical}, keywords = {interdisciplinary research,Paradigm & educational implications}, title_fa = {میان‌رشته‌پژوهی، پارادایم و دستاوردهای تربیتی}, abstract_fa = {رشته‌های تخصصی مدیون روش استقرایی و مشاهدات تجربی است. نقد تجزیه‌گرایی در حوزه پژوهش زمینه را برای شکل دهی میان‌رشته‌پژوهی فراهم نمود. میان‌رشته پزوهی در واکنش به رشته پژوهی و شکاف میان پژوهش و تصمیم‌گیری در زندگی اجتماعی شکل گرفت. سوالی که اینک در این پژوهش مطرح است این است که منظور از «میان‌رشته‌پژوهی» چیست؟ پارادایم حاکم بر میان‌رشته‌پژوهی چیست و این حوزه از پژوهش دارای چه دستاوردهای تربیتی است؟روش پژوهش کیفی است و برای پاسخ به سوالات فوق الذکر از روش «توصیفی –تحلیلی» و همینطور روش اسنادی استفاده شد. یافته‌های حاصله حاکی از این است که: میان‌رشته‌پژوهی آشتی دو یا چند حوزه دانش برای حل مساله انسانی است. این حوزه از پژوهش بر کثرت‌گرایی روشی پایه گذاری شده است. خاستگاه این حوزه از پژوهش دو نیاز بنیادی است که عبارتنداز:1- نیاز به حل مساله‌هایی که رشته‌های علمی در محیط‌های دانشگاهی نتوانستند راه حل‌هایی مناسب برای آن‌ها پیدا کنند. 2- نیاز به وحدت بخشی به دانش. پارادایم حاکم برمیان‌رشته‌پژوهی پارادایم «پیوند دهی» است. دستاوردهای تربیتی این نوع از پژوهش، عبارتند از: رشد تفکر انتقادی، مسئولیت زایی اجتماعی و رشد مهارت‌های تحلیلی}, keywords_fa = {میان‌رشته‌پژوهی,پاردایم,دستاوردهای تربیتی}, url = {http://www.isih.ir/article_129.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_129_20f5400b448ef55a82bf41abcaa8bbc5.pdf} } @article { author = {Peyghami, Adel and Sarparast sadat, Farzad}, title = {An Introduction to the Necessity of Studying Non-disciplinary Approaches and Its Implications to Introduce the Cross-Disciplinary Approach Economic Psychology.}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {131-157}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.007}, abstract = {Standard economics lonely is not able to answer a lot of various questions that we face today. So to solve these kinds of problems non-disciplinary approaches have been produced to answer these questions that a discipline lonely is not able to answer them. In This research first we review the whole Non-disciplinary approaches and then we discuss economic psychology as a cross-disciplinary approach. By study of this approach we can achieve new indexes that had not been studied in standard economics so far and use subjective utility to compute utility of friendship, self esteem and respect that were not attended in standard economics up to now. Also we would present Quantitative methods to account welfare carefully.  }, keywords = {Psychology,Economic Psychology,Subjective Welfare,Happiness,Subjective Utility}, title_fa = {درآمدی بر ضرورت پرداخت به رویکردهای تلفیقی و دلالت‌های آن در تبیین رویکرد چندرشته‌ای متقاطع روانشناسی اقتصادی}, abstract_fa = { آنچه امروزه مورد اتفاق نظر اغلب اقتصاددانان است ناتوانی اقتصاد متعارف در حل مشکلات بشر امروزی و پاسخگویی به سوالات متنوع جامعه کنونی می‌باشد‌،‌ در همین راستا رویکردهای تلفیقی برای پاسخ به سوالاتی که یک رشته به تنهایی قادر به ارائه راه حل مناسب برای آنها نبوده، مطرح شده است‌. ‌در این مقاله بعد از مرور اجمالی رویکردهای تلفیقی، چگونگی ترابط دو رشته اقتصاد و روان‌شناسی برای بهبود وضعیت زندگی انسان در قالب رویکرد‌ بین ‌رشته‌ای ‌«روان‌شناسی اقتصادی»‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. از دستاوردهای مطالعه رویکرد روان‌شناسی‌ اقتصادی می‌توان به معرفی شاخص‌های جدیدی که تاکنون در اقتصاد متعارف مورد مطالعه قرار نمی‌گرفتند، تغییر رویکرد عینی به ذهنی در مواجهه با مطلوبیت فرد، برای محاسبه مطلوبیت مفاهیمی نظیر دوستی، عزت نفس و احترام که تاکنون مورد توجه اقتصاد متعارف نبوده است و همچنین ارائه روش‌های کمی دقیق برای محاسبه میزان رفاه افراد اشاره کرد. }, keywords_fa = {روان‌شناسی,روانشناسی اقتصادی,رفاهذهنی,شادی,مطلوبیت ذهنی}, url = {http://www.isih.ir/article_130.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_130_83d66367574de398bc01c5c3dc49e595.pdf} }