@article { author = {Zahedi, Mohammad Sadiq}, title = {Applied Philosophy and Interdisciplinarity}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {2}, pages = {1-17}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.22.001}, abstract = {Improving applied science is one of the main goals in higher education policy, Todays. In the meantime, practicalization of theoretical sciences is difficult and complicated because dividing science into practical and theoretical, puts these two groups of sciences in front of each other. Although, Sciences like physics and chemistry have been divided into applied and theoretical since a long time, dividing philosophy into theoretical and applied philosophy has not been considered seriously. The term “Applied Philosophy” has been used by some philosophers recently and there are some centers working under this name, but teaching applied philosophy is not a powerful stream in higher education. In this paper by showing the difference between applied philosophy and what is traditionally called practical wisdom, I’m going to argue that Interdisciplinarity is one of the best ways of developing applied philosophy and introducing some fields it.}, keywords = {Philosophy,Applied Philosophy,Interdisciplinarity,Disciplinarity,Educational Policy,Practicalization of Science}, title_fa = {فلسفه کاربردی و میان رشتگی}, abstract_fa = {امروزه کاربردی کردن دانش به رویکرد غالب در سیاست‌گذاری آموزش عالی تبدیل شده است. در این میان، کاربردی کردن علوم نظری از دشواری و پیچیدگی خاصی برخوردار است، زیرا تقسیم‌بندی علوم به نظری و کاربردی، این دو را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد. با این حال مدت‌هاست علومی همچون فیزیک، شیمی و ریاضیات، که از علوم پایه محسوب می‌شوند، به کاربردی و نظری تقسیم شده و در مؤسسه‌های آموزش عالی نیز به صورت رشته‌های مجزا ارایه می‌شوند. در این میان تقسیم فلسفه به نظری و کاربردی، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. اصطلاح فلسفه کاربردی اگرچه توسط برخی محققان به کار رفته و انجمن‌هایی نیز با این نام شکل گرفته است، اما به جریان تعریف شده‌ای در نظام آموزش عالی تبدیل نشده است. در این مقاله با اشاره به تفاوت مفهوم فلسفه کاربردی با آنچه در گذشته از آن به حکمت عملی تعبیر می‌شده است، میان‌رشته‌گی، به عنوان رهیافتی مناسب برای کاربردی کردن فلسفه در شاخه های مختلف فلسفی، معرفی و به گونه‌های مختلف کاربردی شدن فلسفه با توجه به تنوع میان‌رشتگی اشاره می شود.}, keywords_fa = {کلید واژه: فلسفه,فلسفه کاربردی,میان‌رشتگی,رشته‌گی,سیاست‌گذاری آموزشی,کاربردی‌کردن دانش}, url = {http://www.isih.ir/article_157.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_157_f98958df8aa3e8e90c4c4d5b1f77be58.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Morteza}, title = {The Necessity of Interdisciplinary Studies in Humanities}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {2}, pages = {19-32}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.22.002}, abstract = {Relentless efforts of scholars in humanities to strike a balance between the beliefs of human beings about the world and life on the hand, and the issue of outlook on life (world view) indicates that there is a large gap between people’s beliefs and their outlook on life (world view). Thus, it seems that any thought (however metaphysical or abstract), any experience (at any level of intuition), any point of view and belief (however intra-disciplinary or dated historically) is inevitably influenced by the social conditions. On the other hand, one of the most critical problems in humanities is the lack of paradigm. Therefore Interdisciplinary studies can fill in a portion of this gap. Interdisciplinary Studies and coordination of different specializations in the study or a single problem or various problems requires in the first place, an open, coordinated and analytical mind as well as the thought and initiative of the elite. Interdisciplinary Studies are not limited to specific discipline and cannot be limited within a specific boundary. All scholars in humanities, especially in Iran, should be actively involved in Interdisciplinary, multidisciplinary and meta-disciplinary Studies based on their deep philosophical knowledge, academic capabilities, historical background and recent political developments in the country. This is because no human social activity is one-dimensional. Interaction between different disciplines in humanities, however, has made it possible for the humanities to follow new topics in all academic areas. Therefore fallibility of human knowledge, its complimentary nature, multi originality of knowledge and moral commitment necessitate a serious approach to interdisciplinary studies in humanities. }, keywords = {Interdisciplinary,humanities,Comprehensiveness,methodology}, title_fa = {بررسی ضرورت‌های مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی}, abstract_fa = {تلاش مستمر متفکران علوم انسانی برای ایجاد تعادل میان معتقدات بشر درباره جهان و زندگی از یک سو و جهان‌بینی از سوی دیگر، نشان می‌دهد که فاصله‌ای جدی میان اعتقادات و جهان‌بینی آنها وجود دارد. هر اندیشه­ای­ هر اندازه متافیزیکی (مجرد)، هر تجربه‌ای در هر رتبه از شهود، هر منظر و اعتقادی هر قدر درون‌رشته­ای و فراتاریخی باشد، ناگزیر متأثر از شرایط محیطی‌ست. یکی از اساسی‌ترین معضلات علوم انسانی فقدان پارادایم است، که مطالعات میان‌رشته‌ای می‌تواند بخشی از این خلأ را جبران کند. ضرورت مطالعات بین‌رشته­ای و ترکیب و انسجام رشته‌های تخصصی در مطالعه یک مسئله واحد یا مسائل متعدد قبل از هر چیز نیازمند تفکر باز و منسجم تحلیلی و همکاری در عمل و اندیشه نخبگان است. روش میان‌رشته‌ای معرفتی‌ست که در قلمرو علم و رشته خاصی نمی‌گنجد و در مرز محدودی متوقف نمی‌شود. اندیشمندان علوم انسانی می‌توانند گام‌هایی اساسی با تکیه بر نبوغ عقلانی (فلسفی)، توانایی علمی، سابقه درخشان تاریخی و تحول بردارند. زیرا هیچ یک از فعالیت‌های اجتماعی بشر تک‌بعدی نیست و تعامل میان رشته‌های گوناگون علوم انسانی باعث می‌شود که اندیشمندان در قلمرو علوم بیشتر، موضوعات جدیدی را تعقیب کنند. بنابراین خطاپذیری دانش بشر، ماهیت مکمل‌سازی، چندتباری بودن دانش و تعهد اخلاقی، ضرورت رویکرد جدی به مطالعات میان‌رشته‌ای را در علوم انسانی ایجاب می‌کند.}, keywords_fa = {میان‌رشته ای,علوم انسانی,جامع نگری,روش شناسی}, url = {http://www.isih.ir/article_158.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_158_027513f07312bd56d2dbd9fd83f7067a.pdf} } @article { author = {Qarakhani, Masoumeh}, title = {Conditions of Possibility and Reasons for Preventing the Establishment of the Interdisciplinary of “Social Policy” in Iran}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {2}, pages = {33-55}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.22.003}, abstract = {One characteristic of interdisciplinary educations is creating a connection between theoretical and practical spheres of education, and also establishing an effective bond between science and everyday social realities. “Social policy”, as an interdisciplinary, that deals with systematic and complex issues in everyday life includes the both characteristics. Although “Social policy” has established its own independent identity as a university discipline in some universities around the world; its necessity as a part of the structure of academic education has not been recognized in a clear and independent way in Iran. The present research, while aware of the insufficient attention given to the interdisciplinary of “social policy” in Iran, seek to answer this research question: What are the conditions of possibility and reasons for preventing the establishment of “social policy” in the higher education of Iransocial? Based on the findings, the nature of the subject of “social policy”, the defective structure of academic education in Iran, and the inefficacy of the intellectual discourse in paying attention to subjects related to “social policy” can be highlighted as the reasons for preventing the establishment of “social policy”. The conditions of possibility for the establishment of “social policy” as an interdisciplinary, can be examined at two levels. First, at the cognitive level, which concerns the strategic role of “social policy” discipline in social policy-making, and second, at the applied level, which requires understanding the problematic social conditions in Iran and the necessity of a scientific understanding of these conditions. Therefore, the establishment of academic “social policy” can be concerned with its epistemological aspect with the aim of developing social knowledge in Iran, and also, considering its functional importance and its applicative role, it can help reduce the costs of social policy-making opportunities by establishing a connection between social, political and security aspects and the scientific aspects of social phenomena.}, keywords = {Social Policy,Social Policy-making,Interdisciplinary,Social Justice,Social Welfare,Academic Discipline}, title_fa = {شرایط امکان و دلایل امتناع میان‌رشته‌ای «سیاست اجتماعی» در ایران}, abstract_fa = {ایجاد پیوند میان حوزه های نظری و عرصه‌های عملی آموزش و نیز ارتباط اثربخش علم با واقعیت های اجتماعی روزمره از ویژگی های آموزش میان رشته ای است. میان رشته ای «سیاست اجتماعی» که با مسایل سیستمی و پیچیده زندگی روزمره سروکار دارد، از هر دو این ویژگی ها برخوردار است. گرچه «سیاست اجتماعی» در برخی از دانشگاه های دنیا به مثابه یک رشته دانشگاهی هویت مستقل خود را دارد، اما تاکنون به طور مشخص و مستقل به عنوان بخشی از ساختار آموزش دانشگاهی ایران درنیامده است. این پژوهش با آگاهی از مسئله کم توجهی به میان رشته «سیاست اجتماعی»، به این پرسش پاسخ می دهد که دلایل امکان و شرایط امتناع «سیاست اجتماعی» در نظام آموزش عالی ایران چیست؟ با اتخاذ رویکردی تفسیری و تحلیلی تلاش می شود دلایل امتناع و شرایط امکان آن در ایران واکاوی شود. براساس یافته های پژوهش ماهیت موضوع «سیاست اجتماعی»، شرایط بیمارگونه ساختار آموزش دانشگاهی در ایران و نیز ضعف گفتمان روشنفکری در توجه به موضوعات مرتبط با «سیاست اجتماعی» را می توان به عنوان دلایل امتناع آن دانست. شرایط امکان «سیاست اجتماعی» نیز خود را در توجه به دو سطح از ضرورت باز می یابد. یک، سطح شناختی که ناظر بر نقش راهبردی رشته «سیاست اجتماعی» در سیاستگذاری اجتماعی است، و دوم، سطح کاربردی که مستلزم درک شرایط مسئله مند اجتماعی در ایران و ضرورت فهم علمی این شرایط است. تأسیس «سیاست اجتماعی» آکادمیک می تواند از سویی ناظر بر بعد معرفت شناختی آن با هدف توسعه دانش اجتماعی در ایران باشد و از سوی دیگر در توجه به  اهمیت کارکردی و نقش کاربردی آن، می تواند با پیوند میان ابعاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی با وجوه علمی پدیده های اجتماعی منجر به کاستن از هزینه های فرصت سیاست گذاری های اجتماعی در جامعه شود.}, keywords_fa = {سیاست اجتماعی,سیاست گذاری اجتماعی,میان رشته ای,عدالت اجتماعی,رفاه اجتماعی,رشته دانشگاهی}, url = {http://www.isih.ir/article_159.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_159_5ffff0d39d75e99b0ba885edc5370f29.pdf} } @article { author = {Nikoogoftar, Mansoore}, title = {Interdisciplinary Approach to Social Health: The Predictive Role of the Individualism-Collectivism}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {2}, pages = {57-70}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.22.004}, abstract = {Explanations of social problems due to its complexity and many angles, requires interdisciplinary and integrated view of knowledge. The cultural patterns, involves integrating psychological and sociological approaches. Individualism-collectivism cultural patterns that determine a person’s relationship with the community and participation in social activities, are the different levels of the social health. The aim of the study was to investigate the role of individualism- collectivism, horizontal and vertical in social health of students. In a correlational study, 300 students (including 159 females and 141 males) with a mean age of 28.83 and standard deviation 6.8 were selected by random cluster sampling and social health questionnaire collectivism (Keyses, & Shapiro, 2004) and the scale of individualism (Triandis  et al, 1988) were assessed. In order to analyze the data by correlation coefficient and regression analysis were used. Stepwise regression analysis showed that the vertical collectivism and horizontal individualism are predictors of social health. The implications of findings were discussed.}, keywords = {Social Health,Cultural Patterns,Individualism-Collectivism}, title_fa = {رویکرد بین‌رشته ­ای به سلامت اجتماعی مطالعه نقش پیش بین فردگرایی ـ جمع­ گرایی}, abstract_fa = {تبیین مسائل اجتماعی، به دلیل پیچیدگی و زوایای بسیار آن، مستلزم رویکردی بین‌رشته ­ای و یکپارچه‌نگر است. از این رو بررسی الگوهای فرهنگی، متضمن تلفیق رویکردهای روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است. الگوهای فرهنگی فردگرایی ـ جمع­ گرایی تعیین‌کننده نوع ارتباط فرد با جامعه و میزان مشارکت در فعالیت­ های اجتماعی به شمار می­ روند که به تبع آن سطوح متفاوتی از سلامت اجتماعی را رقم می­ زنند. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش پیش‌بین فردگرایی ـ جمع‌گرایی افقی و عمودی در سلامت اجتماعی دانشجویان است. در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 300 دانشجو (شامل 159 دختر و 141 پسر) با میانگین سنی 83/28 و انحراف استاندارد 8/6 با روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند و توسط پرسش‌نامه سلامت اجتماعی (کیزز و شاپیرو، 2004) و مقیاس فردگرایی ـ جمع‌گرایی (تریاندیس و همکاران، 1988) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش­های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که جمع‌گرایی عمودی و فردگرایی افقی پیش‌بینی کننده سلامت اجتماعی‌ست. دلالت­ های یافته­ ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.}, keywords_fa = {سلامت اجتماعی,الگوهای فرهنگی,فردگرایی ـ جمع‌گرایی}, url = {http://www.isih.ir/article_160.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_160_64517d0fdaa6cc9db45abf005e5a9ac6.pdf} } @article { author = {Moharamkhani, Fariborz}, title = {"Social Imaginary" an Interdisciplinary Concept}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {2}, pages = {71-90}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.22.005}, abstract = {Brian Fey, divides concepts into three categories; first, concepts which we use in thinking, second, concepts which we think about, and third, concept by which we think,. According to this categories, "social imaginary" would be in third category. it means that there is fixed cultural element within each nation which confronting new developments, it affects them. "Social imaginary" is the main concept of Debry’s theory of mediology. this review tries to show that this concept is an interdisciplinary concept of Althusser’s Marxism structural theory and Jung’s unconscious theory, by using the metatheory. This methodology would help us to know more deeply about a theory. The consequence is that "social imaginary" is a synthesis of political and psychological theory developed in France.}, keywords = {"Social Imaginary",Collective Unconscious,Stractural Marxism,and Transmission}, title_fa = {«مخیله اجتماعی» مفهومی میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {اگر مانند برایان فی مفاهیم را به سه دسته تقسیم کنیم (دسته نخست: مفاهیمی که در تفکر از آنها استفاده می‌کنیم، دسته دوم: مفاهیمی که درباره آنها تفکر می‌کنیم، و دسته سوم: مفاهیمی که به کمک آنها فکر می‌کنیم) آن‌گاه «مخیله اجتماعی» در دسته سوم قرار خواهد گرفت. این مفهوم ناظر است بر عناصر ثابت فرهنگی یک ملت، که در طول تاریخ، همراه آنها است و در مواجهه با تحولات جدید بر آنها تأثیر می‌گذارد. رژی دبره «مخیله اجتماعی» را محور نظریه واسطه‌شناسی خود قرار داد. در این مقاله سعی شده است، با استفاده از روش فرانظریه، تأثیر دو نظریه ضمیر ناخودآگاه یونگ و مارکسیسم ساختارگرای آلتوسر در پیدایش مفهوم میان‌رشته‌ای «مخیله اجتماعی» بررسی شود. فرانظریه، برخلاف نظریه، به ما نمی‌گوید که جهان چگونه کارکردی دارد؛ بلکه به چگونگی بنیان نظریه‌ها می‌پردازد. بدین ترتیب نوشتار حاضر به تأثیر دو جریان مهم روان‌شناختی و سیاسی ــ که فضای فکری فرانسه را تحت تأثیر خود قرار داد ــ می‌پردازد و می‌کوشد تا ردپای این دو جریان را در آرای دبره نشان دهد.  }, keywords_fa = {مخیله اجتماعی,ضمیر ناخودآگاه جمعی,مارکسیسم ساختارگرا,انتقال}, url = {http://www.isih.ir/article_161.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_161_e6b805410c959457abe304db49b35a3c.pdf} } @article { author = {Bahrani, Morteza}, title = {Beginning and the End of Civil Friendship in Al-Farabi’s Philosophy}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {2}, pages = {91-109}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.22.006}, abstract = {This paper focused on the analysis and explanation of “civil friendship” in al-Farabi’s philosophy; so the question is: what are the beginning and the end of civil friendship in his philosophy? It seems that for al-Farabi, the friendship has the power of binding the creatures to each other.It shapes all contexts for creatures; among them, it forms the variant cities, and the ruler of each city looks at the category of friendship as a tool to have good governance. For Farabi, like Aristotle, man naturally has teleos in itself. For him, the cities need justice and civil friendship to be a good city acording to the scheme that planed by the ruler; without friendship, the cities cannot be shaped, and without justice they cannot be maintained. But in reality, the type of friendship is different in each city, and it defines the happiness for each city.}, keywords = {Civil Friendship,al-Farabi,Political Philosophy,Justice}, title_fa = {بدایت و نهایت دوستی مدنی در فلسفه فارابی}, abstract_fa = {این مقاله تمرکز خود را بر تبیین و تحلیل جایگاه دوستی مدنی و مبدأ و غایت دوستی در مدینه نزد فارابی نهاده است و از آن‌جا که با رویکردی نظام‌مند و انتقادی به بحث می‌پردازد، بدون اتخاذ چارچوبی نظری، که بتواند در ذیل آن به بررسی آرای فارابی بپردازد، با روش تحلیل محتوا به متن آثار فارابی رجوع کرده و بدایت و نهایت مطلق دوستی و دوستی مدنی را در فلسفه فارابی به بحث گذاشته است. محور مقاله این است که فارابی به دوستی مدنی به مثابه امری پیونددهنده نگاه می‌کند؛ امری که هر جا، موجودی، که لباس وجود بر تن داشته باشد، بی‌نیاز از آن نیست. البته محبت‌گرایی و دوست‌مندی موجودات نه نشان از ضعف، که دقیقاً نشان از کمال و کمال‌مندی آنان است. این امر تألیف‌دهنده، نه تنها موجد انواع مدینه است، بلکه به مدد همین مقوله است که رئیس هر مدینه، به امر ریاست و تدبیر امور آن می‌پردازد. از این رو، به دلیل وجه تألیف‌دهندگی مقوله دوستی،‌ هر جا که جمعی از موجودات حضور داشته باشند، رد پای دوستی نیز، از پیش، آن‌جا حضور دارد؛ به نحوی که می‌توان گفت محبت مقدم بر وجود است}, keywords_fa = {دوستی مدنی,فارابی,فلسفه سیاسی,عدالت,مبدأ,غایت}, url = {http://www.isih.ir/article_162.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_162_335c4adefd005eaed1e72989566a5c26.pdf} } @article { author = {Yaghoubnezhad, Muhammad Hadi}, title = {Organizing the Islamic Humanities; An Interdisciplinary Necessity}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {2}, pages = {111-137}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.22.007}, abstract = {The present paper is organized to explain about science and it’s organizing to provide a solution proportionate to the Islamic humanities issues in which seeking answers to these questions from the perspective of management as the pervasive element in any job and human environment, for the engineering and organizing of the humanities will be presented. Since the humanities is the spirit of all sciences, it can be used to assist others and in addition to the physical aspects of humanities also effective in spiritual aspects as well, deserves to be considered as an interdisciplinary requirement. Hence it is required to properly and according to the principles, be organized andmanaged so to construct the basis of evolution and science production. Engineering and management of the sesciences by using knowledge-based systems and technological tools, is of importance and fundamental analysed in this paper.}, keywords = {Humanities Management,Islamic Sciences Management}, title_fa = {سازمان‌دهی علوم انسانی اسلامی نیازی میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {مقاله حاضر به مقوله علم و سازمان‌دهی آن، و ارائه راهکاری متناسب با علوم انسانی ـ اسلامی می‌پردازد و درصدد پاسخ به این پرسش است که از منظر مدیریت، به عنوان عنصری فراگیر در سازمان‌دهی هر نوع کار و محیط انسانی، برای مهندسی و سازمان‌دهی علوم انسانی ـ اسلامی چه راهکاری می‌توان ارائه کرد. از آن‌جا که علوم انسانی اسلامی به عنوان روح همه علوم می‌تواند به علوم دیگر جهت دهد و آنها را علاوه بر شئون مادی در جنبه‌های معنوی انسانی نیز اثربخش سازد، شایسته است که به مثابه نیازی میان‌رشته‌ای مورد توجه قرار گیرد. از این رو لازم است به درستی و بر اساس اصول شناخته شده، سازمان‌دهی و مدیریت شود تا زمینه‌های تحول و تولید علم به موقع را به دست دهد. مهندسی و مدیریت این علوم با استفاده از نظام‌های دانش‌مدار و ابزارهای فناورانه، از جمله راهکارهای مهم و زیرساختی‌ست که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.       }, keywords_fa = {مدیریت علوم انسانی,مدیریت علوم اسلامی,نظام‌های دانش‌مدار,اصطلاح­نامه‌ها,علوم انسانی ـ اسلامی,روابط میان‌رشته‌ای}, url = {http://www.isih.ir/article_163.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_163_fbda7daa179613863abe53b254c2a47e.pdf} }