@article { author = {Ebrahimabadi, Hosein}, title = {Interdisciplinary Learning in Universities with Emphasis on the Experience of Iran}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {1}, pages = {41-67}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.13.003}, abstract = {Establishing and expanding the Interdisciplinary Higher Education has been one the major concerns and programs of the Ministry of Science between 1385 and 1388. A brief look at the programs, activities and results of establishing and expanding the “Interdisciplinary Higher Education” plan shows that the universities, Scientific Community, and even relevant staff of the Ministry of Science have been reluctant towards the plan. This approach is generally due to lack of conceptual quality and practical context, not being dependent to the requirements of the national environment, incompatible with the social and knowledge context, and specifically due to preferring the Interdisciplinary education to research, unavailability of the teacher-content, and unclear pattern of the Interdisciplinary education. Considering the origin and source of the idea of the Interdisciplinary knowledge, this paper tries to study the barriers which prevent moving from the Discipline-Based Education to the Interdisciplinary Education and Learning, in the context of expanding the frontiers of knowledge, new learning approaches and special emphasis on the experience of Iran. Then, two patterns of Discipline-Based Education and Interdisciplinary-Based Education will be compared and the features of the Interdisciplinary Education will be discussed. In the end, some plans for improving and changing the process of Interdisciplinary Education and the pattern of E-Learning and Web-Based Learning as a new and effective capacity for achieving the Interdisciplinary goals will be studied.}, keywords = {interdisciplinary studies,Interdisciplinary Courses,Discipline-Based Education,Interdisciplinary Higher Education,E-Learning,Web-Based Learning}, title_fa = {آموزش میان‌رشته‌ای در محیط‌های دانشگاهی با تاکید بر تجربه ایران}, abstract_fa = {تاسیس و گسترش آموزش عالی میان‌رشته‌ای یکی از دغدغه‌های مهم ذهنی و برنامه‌ای وزارت علوم در طول سال‌های 1385 تا 1388 بوده است. نگاه اجمالی به برنامه‌ها، فعالیت‌ها و نتایج مربوط به طرح تاسیس و توسعه «رشته‌های میان‌رشته‌ای» نشانگراستقبال سرد دانشگاه‌ها، جامعه علمی و حتی بخش‌های ستادی ذیربط وزارت علوم از آن بوده است. از میان دلایلی که برشمرده می‌شود درسطح کلان، می‌توان به پیش افتادگی مفهومی و فراهم نبودن زمینه‌های عملی، ناوابسته بودن طرح به نیازهای محیط ملی وسازگارنبودن با بافت اجتماعی و دانشی، و در سطح خرد، کژراهه ترجیح آموزش به پژوهش میان‌رشته‌ای، در دسترس نبودن استاد- محتوا و روشن نبودن الگوی آموزش میان‌رشته‌ای اشاره داشت. در این مقاله تلاش می‌شود ابتدا با تامل درخاستگاه و منشاء ایده دانش میان‌رشته‌ای، موانع چرخش ازآموزش رشته‌ای به آموزش و یادگیری میان‌رشته‌‌ای در چارچوب گسترش مرزهای دانش و رویکردهای جدید یادگیری و تاکید ویژه بر تجربه ایران مورد بررسی قرارگیرد. سپس دو الگوی آموزش مبتنی بر رشته و میان‌رشته‌ای مقایسه و ویژگی‌های آموزش میان‌رشته‌ای به بحث گذاشته می‌شود. در پایان نیز علاوه بر طرح ایده‌هایی برای عمل در مسیر بهبود و تغییر در فرایند آموزش عالی میان‌رشته‌ای، الگوی آموزش الکترونیکی و یادگیری وب‌ پایه به عنوان ظرفیتی جدید و تاثیرگذار برای پیشبرد مقاصد میان‌رشته‌ای‌ها مورد بررسی و پیشنهاد شده است. }, keywords_fa = {interdisciplinary studies,Interdisciplinary Courses,Discipline-Based Education,Interdisciplinary Higher Education,E-Learning,Web-Based Learning}, url = {http://www.isih.ir/article_101.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_101_b8b15217be17ed6e3bed1e1b5ffcf775.pdf} }