@article { author = {Ahmadpour Ardejani, Mojgan and Falahati, Leila}, title = {Interdisciplinary Study of the Relationship of Organizational Climate (open and closed) on Mental Health Status and Personality among School Art}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {4}, pages = {145-162}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.16.006}, abstract = {The main aim of present study was to determine the the relationship between organizational climate (open and closed) and mental health and personality among students in public art schools in the city of Karaj. Using a cluster random sampling method, 80 students were selected out of 8 public art schools. The Mental Health Questionnaire (GHQ) and the Personality Test Aizeng phenomenon were employed to collected data among respondents. Statistical analysis of the correlation test, correlation coefficient and test validity coefficient of determination (v) were employed to determine the assumed relationships. Results indicated that there is significant relationship between public health and personality of the students. In addition findings showed a significant relationship between general health and personality of the students while the organizational climate was open. However there was no relationship in a closed climate. Based on the research findings and review of the previous researches, it could be concluded that there is significant relationship between general health and personality. }, keywords = {Organizational climate,General health,Personality,Art students’ schools}, title_fa = {مطالعه میان‌‌رشته‌ای رابطه جو سازمانی (باز و بسته) مدارس بر وضعیت سلامت‌روان و شخصیت هنرآموزان هنرستان‌ها}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش تعیین رابطه جو سازمانی (باز و بسته) مدارس بر سلامت روان و شخصیت هنرآموزان هنرستانهای دولتی شهر کرج بود. بدین منظور تعداد 80 نفر از هنرآموزان هنرستانها در شهر کرج با روش نمونه گیری خوشه­ای تصادفی از بین 8 هنرستان فعال انتخاب شدند و پرسشنامه سلامت روانی (GHQ) و تست شخصیت آیزنگ اجراگردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­ها از ضریب همبستگی، آزمون اعتبار آماری ضریب همبستگی و آزمون ضریب تعیین (v). نتایج نشان داد: بطور کلی بین سلامت روان و شخصیت هنرآموزان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین در جو سازمانی باز، بین سلامت روان و شخصیت هنرآموزان رابطه معنادار وجود دارد. ولی در جو سازمانی بسته، بین سلامت روان و شخصیت هنرآموزان رابطه وجود ندارد. نتیجه گیری: مطابق با پیشینه پژوهش که از وجود رابطه میان سلامت روان و شخصیت حمایت می‌کند، در این پژوهش نیز ارتباط میان سلامت روان و شخصیت نشان داده شد.}, keywords_fa = {Organizational climate,General health,Personality,Art students’ schools}, url = {http://www.isih.ir/article_123.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_123_7418cb26499fb2fc9124f1d2c10b793a.pdf} }