@article { author = {Hatami, Mohammad Reza and Roshanchashm, Hamed}, title = {Nature of Interdisciplinary Approach in Humanities With Emphasis on Habermas’s Theory}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {1}, pages = {99-116}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.17.005}, abstract = {Interdisciplinary study is a type of science which has become necessary after the shortcomings of specialization were found in science. Thus, we can say one reason that today the tendency is toward interdisciplinary, is specialization. Today mankind is facing complicated and multidimensional issues and consequently he needs multidimensional and interdisciplinary understanding and approaches to solve them. The goal of this article is to study the nature of knowledge and then to analyze the necessity of interdisciplinary studies in humanities according to Habermas’s point of view, a known representative of the Frankfurt School and Critical Theory. Using reliable texts and analytical methods, this study tries to answer to its main question, namely the nature of interdisciplinary approach in humanities. In the era ofmodernity, Habermas tries to show that the entirepart of humanmind abilitieshas been overcome by some of its part under the natural sciences and that it has prevented the recognition of the real world and created contrast between qualitative and quantitative methods in humanities. By criticizing the positivist approach and in the next step by proposing the theory of Communicative Action and Communicative Rationality, he emphasizes on the multidimensional nature of human knowledge and human issues and seeks to solve complex human issues through convergence and consensus on the ideal situation.}, keywords = {Interdisciplinary Study,humanities,Habermas,positivism,Nature of Knowledge,Communicative Rationality}, title_fa = {ماهیت رویکرد میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی با تأکید بر اندیشه‌‌های هابرماس}, abstract_fa = {مطالعات میان‌رشته‌ای نوعی از علوم است که پس از نمایان شدن ناتوانی و کاستی‌های تخصصی شدن علم ضرورت یافته است. از این جهت می‌توان گفت وجود تخصص‌‌گرایی، از جمله دلایل تمایل به میان‌رشته‌ای در عصر حاضر است؛ عصری که انسان‌ها با مسائل پیچیده و چند بعدی روبرو هستند و برای حل آنها نیاز به برخورداری از مفاهیم و روش‌های چند رویکردی و میان‌رشته‌ای دارند. هدف از مقاله حاضر، بررسی ماهیت دانش و به تبع آن، تحلیل ضرورت مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی از دیدگاه یورگن هابرماس نماینده مشهور مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی می‌باشد. این پژوهش با بهره‌گیری از متون معتبر و روش تحلیلی به دنبال پاسخ دادن به سوال اساسی پژوهش، یعنی ماهیت رویکرد میان‌رشته‌ای در علوم انسانی در عصر حاضر است. هابرماس بر آن است که در عصر مدرنیته قسمتی از توانایی‌های ذهن بشری تحت علوم طبیعی بر تمامی آن غالب گشته و مانع از شناخت واقعی جهان و تقابل میان روش‌های کمی‌‌گرا و کیفی‌‌گرا در علوم انسانی شده است. وی با انتقاد از روش پوزیتویستی در علوم انسانی و در مرحله بعد با ارائه نظریه عقلانیت ارتباطی و کنش ارتباطی بر چند بعدی بودن مسائل بشری و دانش بشری تاکید نموده و از طریق همگرایی و اجماع حاصل از وضعیت ایده آل به دنبال حل مسائل پیچیده بشری می‌باشد. }, keywords_fa = {Interdisciplinary Study,humanities,Habermas,positivism,Nature of Knowledge,Communicative Rationality}, url = {http://www.isih.ir/article_128.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_128_749bc92706855b76103cb76c98509a7b.pdf} }