@article { author = {Mahdi, Reza}, title = {Formation & Development of Interdisciplinary in Higher Education: the Key Factors and Requirements}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {2}, pages = {91-117}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.18.005}, abstract = {Knowledge-oriented social life, society needs and problems complexity, expectation from universities for social services, innovation and academic entrepreneurship, problem-solving, and enriching education and research activities have transformed interdisciplinary activities development to strategic necessity in higher education. In recently half-century, interdisciplinary activities have had suitable outcomes and results for higher education system, industry and society. One of the most important interdisciplinary activities outcomes is inclination for designing and carrying out interdisciplinary activities by universities, industries, government, faculties, researchers and students. Iran's higher education and university system, the development of academic interdisciplinary towards defined goals and plan, so much success has not. With due consideration to importance and necessity of the interdisciplinary activities and existing challenges, by mixed qualitative research method, were investigated and analyzed why, what and how of interdisciplinary activities and its success factors and development requirements in universities. Finally, based on the study, six main factors and twelve key requirements for formation, growth and development of the interdisciplinary in higher education is derived and explained.}, keywords = {Knowledge,higher education,university,Interdisciplinary}, title_fa = {شکل‌گیری و توسعه میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی: عوامل و الزامات}, abstract_fa = {محوریت دانش در حیات اجتماعی، پیچیدگی مسائل و نیازهای جامعه، انتظار خدمات اجتماعی و نوآوری و کارآفرینی علمی از دانشگاهها، مساله گشایی و غنی سازی وظایف آموزشی و پژوهشی، توسعه و گسترش فعالیتها و رشته‌های میان‌رشته‌ای را به یک ضرورت راهبردی در آموزش عالی و نظام دانشگاهی تبدیل کرده است. در نیم قرن اخیر، گسترش و توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میان‌رشته‌ای دستاوردها و نتایج مناسبی برای نظام آموزش عالی، دانشگاهها، صنعت و جامعه در کشورهای توسعه یافته داشته است. علاقه‌مندی و تمایل دانشگاه‌ها، صنایع، دولت، استادان، محققان و دانشجویان به طراحی و اجرای فعالیتها و رشته‌های میان‌رشته‌ای یکی از مهمترین دستاوردهای فعالیت‌های میان‌رشته‌ای در نظام دانشگاهی و آموزش عالی است. در آموزش عالی و نظام دانشگاهی ایران، شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌ها و رشته‌های دانشگاهی میان‌رشته‌ای نسبت به اهداف و برنامه، توفیق چندانی نداشته است. در راستای جبران عقب ماندگی‌های گذشته و فراهم کردن شرایط مطلوب برای شکل‌گیری و توسعه میان‌رشته‌ای‌ها، هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل و الزامات کلیدی برای شکل‌گیری و توسعه فعالیتهای دانشگاهی میان‌رشته‌ای، است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق کیفی ترکیبی شامل مرور اسناد، فراتحلیل یافته‌های پژوهشهای دیگر و پیمایش محدود، استفاده شده است. در نهایت، با جمع‌بندی تحقیقات انجام شده، شش عامل عمده و دوازده الزام کلیدی برای شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌ها و رشته‌های دانشگاهی میان‌رشته‌ای، استخراج و ارائه شده است.}, keywords_fa = {دانش,آموزش عالی,دانشگاه,میان‌رشته‌ای,بین رشته‌ای}, url = {http://www.isih.ir/article_135.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_135_31bd2e6c7baf636f79dee69818945824.pdf} }