@article { author = {Mahoozi, Reza}, title = {Al Farabi and Avicenna Approach about Sciences and its branches; Predisciplinary, interdisciplinary or multidisciplinary approach}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {3}, pages = {37-51}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.19.003}, abstract = {In Al Farabi and Avicenna point of view, Knowledge is synonymous with philosophy. This root divided to theoretical and practical branches. From these two derived different types of specialized sciences. In this cluster diagram come together two pictures of unity and plurality of specialized disciplines. However, this position is not the equivalent of modern disciplinary and interdisciplinary approach. It's not even equivalent of unity of these two together. This kind of Science is different of Science in modern period. This paper wants to show the Al Farabi and Avicenna point of view about Sciences is not the disciplinary and interdisciplinary approach. At the end, I use the word of Predisciplinary for Al Farabi and Avicenna's view.}, keywords = {Predisciplinary,disciplinary,Interdisciplinary,Al Farabi,Avicenna}, title_fa = {رویکرد فارابی و ابن‌سینا به علوم و تقسیم آن؛ رویکردی پیشارشته‌ای، رشته‌ای و یا میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {در اندیشه فارابی و ابن‌سینا علم در معنای عام مترادف با فلسفه است. از این مقسم واحد دو شاخه نظری و عملی و از هر یک از این دو، اقسام متعددی از علوم تخصصی به‌دست می‌آید. در این نمودار خوشه‌ای دو تصویر وحدت‌انگارانه و تکثرگرایانه (تخصصی) از علوم در کنار هم گرد آمده است. به این معنا، در علم‌شناسی ابن‌سینا هم از وحدت علوم و ارتباط آن‌ها با یکدیگر سخن گفته شده است و هم از تمایز و تفرد هر یک از دیگری. با این‌حال این موضع نه معادل رویکرد رشته‌ای در عصر مدرن و نه معادل رویکرد میان‌رشته‌ای است. این موضع حتی معادل وحدت این دو با یکدیگر هم نیست. بلکه اساساً این علم‌شناسی در یک فضای فکریِ متفاوت از علم‌شناسی قرون اخیر طرح گردیده است. این نوشتار درصدد است پس از تشریح علم‌شناسی فارابی و ابن‌سینا و سپس تشریح رویکرد رشته‌ای و میان‌رشته‌‌ای این تفاوت را نشان دهد. در پایان با لحاظ احتیاط در استعمال واژه «پیشارشته‌ای» این رویکرد به علم‌شناسی فارابی و ابن‌سینا نسبت داده می‌شود.}, keywords_fa = {تقسیم‌بندی علوم,پیشارشته‌ای,رشته,میان‌رشته,فارابی,ابن‌سینا}, url = {http://www.isih.ir/article_139.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_139_e56d01a691dd212266a65d8893ca0e75.pdf} }