@article { author = {Pourezzat, Ali Asghar}, title = {Passing through Glass Barriers of Epistemology by Emphasis on Linguistic Necessities of Interdisciplinary Sciences}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {1}, pages = {91-109}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.01.006}, abstract = {Research process is very sensitive and painstaking; the least deviation in research process may cause deviation in scientific findings and make clarification of truth difficult. Every researcher is, at least, facing three glass barriers resulting from terminology, method and subject of research which face them with a form of paradigmatic or semi-paradigmatic approach to research process. One way to cross those invisible barriers is to adopt a linguistic approach to interdisciplinary sciences which will make comparison, setting priority of subjects, integration of methods, and use of research terminology possible and also to design a macro system to organize knowledge, pave the way for better guidance of individual interests, talents and social needs to facilitate their reflection in scientific works.}, keywords = {and linguistic pollutants,Doubt and certainty,frameworks of thought,linguistic purification,method and literature,methodological glass barriers,scientific ancient words,subject dysfunctions}, title_fa = {گذار از حصارهای شیشه‎ای معرفت‌شناسی با تأکید بر الزامات زبان‎شناختی علوم میان‌رشته‎ای}, abstract_fa = {فراگرد پ‍ژوهش، فراگردی بسیار حساس و خطیر است. کمترین انحراف در فراگرد پ‍ژوهش ممکن است موجب تحریف یافته‎های علمی شود و دستیابی به حقیقت را دشوار یا ناممکن کند. پ‍ژوهشگر حداقل با سه دیوار شیشه‎ای حاصل از گستره واژگان، روش، و موضوع‌شناسی پ‍ژوهش مواجه است که نوعی رویکرد پارادایمی یا شبه پارادایمی را به فراگرد پ‍ژوهش تحمیل می‎کند. یک راه گذار از این موانع نامرئی، اتخاذ رویکردی زبان‎شناختی در علوم میان‌رشته‎ای است که امکان مقایسه، اولویت‎بندی موضوعات، تلفیق روش‎ها و تسری واژگان پ‍ژوهش را ممکن می‌کند و با طراحی نظامی کلان در ساماندهی دانش، امکان هدایت بهتر علائق و استعدادهای فردی و نیازهای اجتماعی و انعکاس آنها در تلاش‎های علمی دانشمندان را میسر می‌کند.}, keywords_fa = {کژکارکردهای موضوع روش و ادبیات,کهن‎واژگان علمی,قالب‎های اندیشه,هم‎پالایی زبان‎شناختی,موضوعات انحرافی,آلایه‌های زبان‎شناختی,حصارهای شیشه‎ای روش‎شناسی,شک و یقین}, url = {http://www.isih.ir/article_14.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_14_03e0e6a366e49f6e8e1fcba4b340e462.pdf} }