@article { author = {Samim, Reza}, title = {The Combination of Traditional and Modern Models for Higher Education in Iran: a Sociological Analysis on the Imam Sadiq University and its Islamic Interdisciplinary Curricula}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {4}, pages = {55-72}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.20.003}, abstract = {In the contemporary era in countries in transition, especially those countries which have a long history in founding and maintaining traditional institutions for higher education in the humanities, we have witnessed the simultaneous presence of traditional and modern institutions for higher education in the humanities. This simultaneous presence has often revealed itself in the form of conflicting coexistence and has caused a kind of non-productive action in the space of production and consumption of the humanities in these societies. Iran, as a country in transition, with the aforesaid history in founding traditional institutions for higher education in the humanities, which has also tried in the last one hundred years to establish modern institutions for higher education in the humanities, has experienced the same trend. After the 1979 Revolution in Iran, attempt was made to combine the traditional and modern models of higher education in the humanities. Although this combination did not produce the desired results at first, it seems that today, on the basis of this combination, some institutions have come into existence, which are able to perform their research and educational duties properly. The present article uses the historical method, to study the origin of the aforesaid idea of combination, and then introduce an example of the successful implementation of this combination, which has established itself in the form of a university institution.}, keywords = {Higher Education in Humanities,Islamic Interdisciplinary,Imam Sadegh University,Traditional Model,Modern Model}, title_fa = {تلفیق الگوهای سنتی و متجدد آموزش عالی علوم‌انسانی در ایران: تحلیلی جامعه‌شناختی از تجربه دانشگاه امام صادق (ع) در اجرای میان‌رشته‌ای‌های اسلامی}, abstract_fa = {پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران دغدغه تلفیق الگوهای سنتیِ آموزش عالی علوم‌انسانی که از حوزه‌های علمیه برآمده بودند با الگوهای مدرن که به دانشگاه‌ها تعلق داشتند به صورتی جدی توسط سیاست‌گذاران علم مطرح شد. این دغدغه‌ای بود که در بسیاری از کشورهای اسلامی که نهادهای سنتی دیرپایی در آموزش عالی علوم‌انسانی داشتند وجود داشت و در برخی به صورت عملی تجربه شده بود. برخی تجربه‌های عملی اولیه در ایران پس از انقلاب از آنجا که تلاش داشت شکل خاصی از تلفیق پیش‌گفته را اجرا نماید چالش‌هایی برانگیخت. با توجه به آنکه در طول سی سال حیات آموزش عالی در ایران پس از انقلاب اسلامی، تجربه‌هایی متفاوت از تلفیق میان الگوهای سنتی و متجدد آموزش عالی علوم‌انسانی به محک آزمون نهاده شده است این مقاله در تلاش است به مدد استفاده از مفهوم فضا در جامعه‌شناسی و روش تحلیل تأملی و با استفاده از برخی داده‌های تاریخی گونه‌ای خاص از این تجربه را که در دانشگاه امام صادق (ع) رخ داده است تفسیر نماید. نتایج نشان می‌دهد در دانشگاه امام صادق (ع) عدم اتکای صرف به تلفیقِ مبتنی بر طراحی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای و تلاش برای خلق فضایی تلفیقی توانسته تجربه‌ای موفق در تلفیق الگوهای سنتی و متجدد آموزش‌ عالی علوم‌انسانی در ایران به وجود آورد.}, keywords_fa = {آموزش عالی علوم‌انسانی,میان‌رشته‌ای‌ اسلامی,دانشگاه امام صادق (ع),الگوهای سنتی,الگوهای متجدد}, url = {http://www.isih.ir/article_145.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_145_adeb48b022d966bcffc3537e7f5c8b4d.pdf} }