@article { author = {Darzi, Ghasem and Gharamaleki, Ahad Faramarz and Pahlevan, Mansour}, title = {Typologies of Quranic Interdicsiplinary Studies}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {5}, number = {4}, pages = {73-102}, year = {2013}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.20.004}, abstract = {Multifaceted phenomena, issues and also prevention of reductionism have forced scholars to interdisciplinary studies. For these reasons the holy Quran has been taken into consideration nowadays. Researchers, because of the novelty of interdisciplinary studies, pay attention to them based on their impressions of interdisciplinary studies. This issue makes the coherent definition of interdicsiplinarity and the expression of its Quranic typologies necessary. In fact we could consider the Integration as the main criterion for achieving Intrerdisciplinary studies. Therefore we will three kinds of interdisciplinrity: multi-disciplinarity, interdisciplinarity and meta-disciplinarity. Each of these has various forms of which a system of these kinds we can touch to a more coherent interdisciplinary studies toward Holy Quran.}, keywords = {Typology,interdisciplinary studies,Quran,Multifaceted issues,Integration}, title_fa = {گونه‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای در قرآن کریم}, abstract_fa = {چندوجهی بودن پدیده­ها و مسائل و همچنین پیشگیری از تحویل انگاری، پژوهشگران را از مطالعات میان‌رشته ­ای ناگزیر کرده است. قرآن کریم نیز در دوران معاصر به همین دلایل، بسیار در معرض چنین پژوهش­هایی قرار گرفته است. لیکن به دلیل نو بودن این شکل از مطالعات، عموماً پژوهش­گران بنا به برداشت خود از میان ­رشته ­ای به آن می­پردازند که همین امر، تعیین محدوده و بیان تعریفی منسجم از میان­رشته ­ای و همچنین بیان گونه ­های قرآنی آن‌را لازم می ­گرداند. در حقیقت ترکیب هم­گرایانه را می ­توان معیار اصلی برای تحقق میان­رشته­ای در نظر گرفت. بنا به میزان تحقق همگرایی میان‌رشته ­ها، سه گونۀ اصلی را برای مطالعات میان­رشته ­ای می ­توان برشمرد؛ چند­رشته ­ای؛ میان ­رشته ­ای و فرارشته­ای. بر این اساس، برای مطالعات میان­رشته‌ای قرآن کریم نیز سه گونۀ اصلی را می ­توان برشمرد: چند­رشته ­ای قرآنی؛ میان­رشته ­ای قرآنی و فرا­رشته­ای قرآنی. هر یک از این گونه ­ها نیز دارای اشکال مختلفی است که با ایجاد منظومه ­ای از این گونه ­ها می ­توان تا حدی به انسجام بیشتری در مطالعات میان‌رشته ­ای قرآن کریم دست یافت و نقشۀ راهی را پیش روی علاقه‌مندان به این گونه از مطالعات گشود.}, keywords_fa = {Typology,interdisciplinary studies,Quran,Multifaceted issues,Integration}, url = {http://www.isih.ir/article_146.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_146_6a103ae8bf6912642d9c938da8a179d3.pdf} }