@article { author = {Fazeli, Nematollah}, title = {Academic Disciplines: Functions, Dysfunctions and Developments}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-30}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.21.001}, abstract = {This paper constitutes of two main sections: the first section examines academic disciplines in the world theoretically. This section deals with issues such as what are academic disciplines, how they emerged and evolved, what functions they have had, and finally, what problems and crisis they have in terms of their functions. The second section of the paper deals with the state of academic disciplines in Iran. To examine Iranian academic disciplines I have studied social and historical context of emergence and development of academic disciplines in Iran. I have also compared similarities and differences of academic disciplines functions in Iran and the west.  Finally, I tried to explain Iranian academic disciplines encounter which challenges and difficulties today. This paper examines academic disciplines from sociological and cultural studies approach. It is mainly a theoretical and conceptual analysis of the state of discipline in the academic system. Cultural studies, as Moran (Moran 2001) explains, is a kind of approach rather than a specific discipline. From this point of view, each discipline has its own interdisciplinary field and cultural studies. In addition, cultural studies approach explains and explores social and political context disciplines.}, keywords = {Academic disciplines,Interdisciplinary,Function,emergence,Cultural studies}, title_fa = {رشته‌های دانشگاهی: کارکردها، کارکردها و تحولات}, abstract_fa = {این نوشتار از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش نخست، بررسی نظری رشته‌های دانشگاهی در جهان است. این بخش، به چیستی رشته‌های دانشگاهی، چگونگی پیدایی و تکوین آن‌ها، کارکردهای آغازین و سرانجام، و بحران‌های ناشی از تحول در کارکردهای رشته‌های دانشگاهی اختصاص دارد. بخش دوم، به بررسی وضعیت رشته‌های دانشگاهی در ایران می‌پردازد. به این منظور، درباره‌ی زمینه‌های تاریخی، اجتماعی پیدایی رشته در ایران و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن با غرب، کارکردهای رشته و سرانجام، چالش‌های فراروی رشته در ایران بحث شده است. به طور خاص، در این نوشتار، به تحلیل مفهومی ـ نظری رشته در نظام دانشگاه از منظر مطالعات فرهنگی پرداخته‌ایم. از این‌رو، از منظر مطالعات فرهنگی و بینش جامعه‌شناسانه، سؤالاتی درباره‌ی مفهوم رشته و مسائل مرتبط با آن طرح و تجزیه و تحلیل شده است. نوشتار حاضر با استناد به استدلال جو مورن ـ مبنی بر این‌که مطالعات فرهنگی بیش از آن‌که رشته باشد، رویکرد است و به ازای هر رشته، میان‌رشتگی و مطالعات فرهنگی وجود دارد ـ در نگاه به رشته و میان‌رشتگی از منظر مطالعات فرهنگی، نظر به این‌همانی این هردو اصطلاح دارد. بنابراین، گویی از منظر میان‌رشتگی (مطالعات فرهنگی) به میان‌رشتگی نگاه می‌کند و موضوع رشته‌ی دانشگاهی در جهان و ایران را پی می‌گیرد.}, keywords_fa = {رشته‌های دانشگاهی,میان‌رشتگی,کارکرد,پیدایی,مطالعات فرهنگی}, url = {http://www.isih.ir/article_150.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_150_db2c0bd386755d45d7bff167c3698830.pdf} }