@article { author = {Paryad, Rahman and Marofi, Yahya}, title = {Unity of Knowledge and Human Science: An Interdisciplinary Approach}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {6}, number = {4}, pages = {1-18}, year = {2014}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2014.24.001}, abstract = {Human life and its new requirements have made the specialization of sciences a must. However, from the beginning thecategories of knowledge could not make a clear boundary among different fields of sciences. Extra specialization along with the complexity of science’s issues caused the spread of assimilation attitudes in production of knowledge. In the first part of the paper, the present situation of knowledge and need of unity among sciences will be explained. In the second part, the authorsbriefly explain the new patterns of knowledge are discussed. The final section of paper presents a model to emphasize onnecessities of unity of humanities disciplines. }, keywords = {Unity of Knowledge,interdisciplinary approach,Humanities Disciplines}, title_fa = {یگانگی معرفت و علوم انسانی؛ رویکردی بین‌رشته‌ای}, abstract_fa = {ضرورت‌های نوین زندگی بشر تخصص‌گرایی در علوم را پدید آورد. با وجود این، رده‌بندی دانش از آغاز تا کنون نتوانسته است مرزروشنی بین حوزه‌های علمی پدید آورد و هنوز در این خصوص، اجماعی بین دانشمندان حاصل نشده است. تخصص‌گرایی افراطیتوأم با درک پیچیدگی موضوعات مورد مطالعه، باعث شد که ضرورت توجه به نگرش‌های تلفیقی در حوزه تولید دانش گسترش یابد.مقاله حاضر تلاش می‌کند در بخش نخست وضع موجود معرفت و ضرورت نیاز به وحدت بین علوم را توضیح دهد. در بخش دوم،نویسندگان به اختصار الگوهای جدید تبیین دانش را مورد بحث قرار می‌دهند. در بخش پایانی با ارائه یک انگاره، وحدت رشته‌هایمختلف در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {یگانگی معرفت,رویکرد میان‌رشته‌ای,علوم انسانی}, url = {http://www.isih.ir/article_171.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_171_0b4a97391ce4366d4e5897548142ee10.pdf} }