@article { author = {Ghasemi, A. A. and Emami Meibodi, R.}, title = {The Role and Status of Interdisciplinary Studies in the Development of the Humanities in Iran}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {7}, number = {4}, pages = {1-19}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2015.28.001}, abstract = {Interdisciplinary studies can play a pivotal role in the growth and development of sciences, especially the humanities. In the present article, through semi-structured interviews with some experts and thinkers in Iran and the content analysis of their ideas, attempt is made to answer these questions: in the view of experts, what are the main obstacles to the development of humanities in Iran? And what role can interdisciplinary studies play in the development of humanities? The results of the study show that according to experts, “interdisciplinary development”, having the twelfth place among the sixteen important factors in the development of humanities, does not have a considerable effect on the development of humanities in Iran per se, and its efficacy depends on the existence of more important conditions, such as the provision of an open intellectual climate at universities and the independence of scientific community. The development of interdisciplinary studies can play a part in the development of humanities in Iran, only if it results in scientific synergy among experts in different disciplines of humanities, improves the scientific ability of professors, students and researchers, and makes humanities more applicable in society.}, keywords = {Iran,humanities,interdisciplinary studies,experts}, title_fa = {نقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور}, abstract_fa = {یکی از ابزارهایی که می‌تواند در رشد و توسعه تمامی علوم، به‌ویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای است. در این مقاله تلاش شده است از طریق مصاحبه نیمه‌ساختمند با جمعی از صاحب‌نظران و اندیشمندان کشور و تحلیل محتوای آرای ایشان به این پرسش پاسخ داده شود که از نظر خبرگان، مهم‌ترین عوامل و موانع رشد علوم انسانی در ایران چیست و توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای‌ در رشد علوم انسانی چه نقش و جایگاهی دارد؟ نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد از نظر خبرگان، مقوله «توسعه میان‌رشته‌ای‌ها» با اختصاص جایگاه دوازدهم در میان عوامل شانزده‌گانه رشد و توسعه علوم انسانی فی‌نفسه نقش چندان مؤثری در رشد و توسعه این علوم در ایران ندارد و کارآمدی این ابزار، مستلزم تأمین شرایط مهم‌تری همچون تأمین فضای باز فکری در دانشگاه‌ها و استقلال جامعه علمی است. همچنین توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای درصورتی‌که به افزایش هم‌افزایی علمی صاحب‌نظران رشته‌های مرتبط در حوزه علوم انسانی و نیز ارتقای توانمندی علمی استادان، دانشجویان و پژوهشگران و کاربردی‌تر شدن علوم انسانی در کشور منجر شود، می‌تواند در رشد و توسعه علوم انسانی و  اجتماعی مؤثر  واقع گردد.}, keywords_fa = {ایران,علوم انسانی,مطالعات میان‌رشته‌ای,خبرگان}, url = {http://www.isih.ir/article_200.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_200_8b0c407cce8ebb1033546cf2f31498aa.pdf} }