@article { author = {Nabavi, S. A.}, title = {Interdisciplinary Studies and Methodological Plurality: Some Considerations and Suggestions}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {2}, pages = {57-74}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.216}, abstract = {Transition from discipline to interdisciplinary studies, in addition to epistemological plurality, signifies a kind of methodological plurality. Where the possibility of various and unspecialized perceptions is taken for granted and interdsciplinarity emerges, methods and tools are transformed as well. In this regard, interdisciplinarity involves two important changes in the system of knowledge: on the one hand, the claimed or imagined borderlines of a specific discipline or field are crossed by the concepts or variables of another discipline or field; on the other hand, the methods of research and study migrate from one discipline to another discipline. However, if these two changes do not occur based on firm foundations and predetermined criteria, they will result in mental and methodological confusion instead of effectiveness. The present article examines transition from discipline to interdisciplinary studies while taking into account the two challenges mentioned above and considering the outcomes of this transition in the scientific society of Iran.}, keywords = {Interdisciplinarity,epistemological plurality,methodological plurality,reductionism,social responsibility}, title_fa = {مطالعات میان‌رشته‌ای و تکثر­ روش‌­شناختی: برخی ملاحظات و پیشنهادها}, abstract_fa = {گذر از رشته به میان‌رشته، علاوه بر کثرت‌گرایی معرفت‌شناختی، دلالت بر نوعی کثرت‌گرایی روش‌شناختی نیز دارد. آن‌گاه که امکان برداشت‌های متنوع و غیراختصاصی امری بدیهی فرض می‌شود و میان‌رشتگی شکل می‌گیرد، ابزار روش نیز متغیر و دگرگون می‌شود. از این نظر، میان‌رشتگی حاوی دو تغییر مهم در نظام معرفت است: از یک سو مرزهای ادعایی یا تصوری هر رشته یا دانش خاص از سوی مفاهیم و متغیرهای رشته یا دانش دیگر در نوردیده می‌شود؛ و از سوی دیگر، روش‌های پژوهش و آموزش نیز از یک رشته به رشته دیگر مهاجرت می‌کنند. اما این دو تغییر، اگر با مبنایی محکم و معیارهایی از پیش‌تدوین‌شده صورت نگیرد به جای اثربخشی، به آشفتگی ذهنی و آشوب روشی منجر می‌شود. این مقاله گذر از رشته به میان‌رشته را با عطف توجه به دو چالش بالا و با نگاه به پیامدهای آن در جامعه علمی ایران، به بحث می‌گذارد. }, keywords_fa = {Interdisciplinarity,epistemological plurality,methodological plurality,reductionism,social responsibility}, url = {http://www.isih.ir/article_216.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_216_3fcc6583bf83b320e4a9e8bd9dd90a9a.pdf} }