@article { author = {Raeesi, M. M.}, title = {An Interdisciplinary Analysis of Physical-spatial Changes in Contemporary Markets and Business Centers of Iran with an Emphasis on Religious Texts}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {2}, pages = {99-118}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.218}, abstract = {In this research this question is addressed: are the physical-spatial changes in contemporary markets of Iran, as a pioneer in promoting the noble values of Islam, in accordance with Islamic principles and values? In this article, through an analysis of religious texts, using qualitative content analysis, four physical-spatial indicators are deduced for markets; these indicators include the need to mention spiritual truths in physical-spatial structure of market, avoiding the collective social spaces in the market, the alignment of physical market patterns with Islamic identity, and locating the market in meta-local situations. An interdisciplinary analysis was carried out which indicated that the decline in these indicators in contemporary markets is rooted in the contemporary intellectual foundations of the West, whose economic impacts have resulted in the liberal capitalist economic system; one of the most important features of this system is the promotion of the culture of consumerism and a decline in Islamic physical-spatial indicators in contemporary markets, which is in accordance with the requirements of this culture.}, keywords = {market,physical-spatial indicators,Islamic teachings,liberal capitalism system,consumerism}, title_fa = {تحلیلی میان رشته‌ای از تحولات کالبدی - فضایی بازارها و مراکز تجاری معاصر ایران با تأکید بر متون دینی}, abstract_fa = {در این مقاله به این مسئله پرداخته شده است که آیا تغییرات کالبدی فضایی بازارهای معاصر ایران، که از کشورهای پیشرو در ترویج ارزش‌های اصیل اسلامی ‌است، همسو با مبانی و ارزش‌های اسلامی ‌است یا خیر. همچنین ضمن تحلیل متون دینی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، چهار شاخص کالبدی _ فضایی برای بازار استنتاج شده است که عبارتند از: لزوم متذکر بودن کالبد و فضای بازار؛ نفی فضاهای معاشرت جمعی (پاتوق‌گونه) در بازار؛ لزوم تناسب الگوهای کالبدی بازار با هویت اسلامی؛ و مکان‌یابی بازار در موقعیت‌های فرا محلی. ضمن ارائه تحلیلی میان رشته‌ای، مشخص شده است که افول شاخص‌های مذکور در بازارهای معاصر، ریشه در تأثیرات حاصل از مبانی فکری معاصر غرب بر معماری و شهرسازی ایران دارد که نمود آن در حوزه اقتصاد به شکل‌گیری نظام اقتصادی لیبرال سرمایه‌داری منجر شده است؛ نظامی‌ که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی است و افول شاخص‌های کالبدی _ فضایی اسلامی ‌در بازارهای معاصر، همسو با الزامات و اقتضائات این فرهنگ است.}, keywords_fa = {بازار,شاخص‌های کالبدی _ فضایی,آموزه‌های اسلامی,نظام لیبرال سرمایه‌داری,مصرف‌گرایی}, url = {http://www.isih.ir/article_218.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_218_6825c5cd13afadd2b613e668e39d7f40.pdf} }