@article { author = {Zandi, B. and Ahmadi, B.}, title = {Cognitive Socio-Onomastics; A New Domain in Interdisciplinary Studies}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {9}, number = {1}, pages = {99-122}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22631/isih.2017.2571.2972}, abstract = {The present paper aimed to introduce cognitive socio-onomastics, an emerging scientific and research interdisciplinary and a branch of cognitive sociolinguistics. Onomastics has interested linguists as well as philosophers, historians, archeologists, anthropologists, and sociologists. Initially, onomastics was a diachronic field and dealt with the etymology of names. However, sociolinguistics, taking a synchronic approach, brought onomastics to the arena of studying contemporary social relations. Since names are linguistic elements in the linguistic knowledge of the individual, formed in the course of his/her social interactions, they are considered vital elements in the study of language and identity. Also, names are part of the cognitive construction of individuals in societies with plenty of social and linguistic variations. Since neither sociolinguistics nor cognitive linguistics can explain the various aspects of names and naming, combining the knowledge of language and the knowledge of society leads to choosing words and linguistic structures in harmony with the social context. The discussion in the paper leads to the conclusion that "cognitive socio-onomastics," as a scientific research interdisciplinary with a mixed approach, account for both cognitive and social aspects of naming.}, keywords = {Sociolinguistics,Cognitive linguistics,Cognitive Socio-Onomastics,Onomastics,Naming}, title_fa = {نام‌شناسی اجتماعی‌ــ ‌شناختی؛ حوزه نوین مطالعات میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {هدف مقاله، معرفی حوزه مطالعاتی میان‌رشته‌ای «نام‌شناسی اجتماعی‌ـ‌شناختی» است. نام‌شناسی، شاخه‌ای از زبان‌شناسی اجتماعی است که در آغاز به‌عنوان یک دانش درزمانی، به ریشه‌شناسی نام‌ها می‌پرداخت، ولی زبان‌شناسی اجتماعی با اتخاذ دیدگاه هم‌زمانی، نام‌شناسی را از یک دانش کهن‌گرا به دانشی برای مطالعه اجتماع معاصر تبدیل کرد. نام‌ها، عنصرهای زبانی هستند که بخشی از دانش زبانی را که نتیجۀ‌ مراودات اجتماعی و تعامل فرد با محیط پیرامون است، تشکیل می‌دهند. به‌ همین سبب، آن‌ها در مطالعات زبان و هویت، نقش اساسی‌ای ایفا می‌کنند. علاوه‌بر این، نام‌ها در ساخت‌شناختی افراد، در جوامع مختلف با تنوع زبانی و فرهنگی متفاوت، نقش مهمی دارند؛ ازاین‌ رو زبان‌شناسان شناختی نیز به مطالعۀ نام و نام‌گذاری علاقه‌مند هستند، اما به‌دلیل چندبعدی بودن عنصر زبانی نام، زبان‌شناسی اجتماعی و زبان‌شناسی شناختی، هیچ‌یک به‌تنهایی قادر به تبیین جنبه‌های گوناگون نام و نام‌گذاری نیستند. پیوند دانش مربوط به زبان و دانش مربوط به جامعه با یکدیگر به انتخاب گونه‌ای از واژه‌ها و ساختارهای زبانی دیگر منجر می‌شود که با بافت اجتماعی، هماهنگ است. براساس یافته‌های این مقاله، «نام‌شناسی اجتماعی‌ـ‌شناختی» به‌عنوان یک حوزه مطالعاتی میان‌رشته‌ای با رویکرد تلفیقی، نام‌شناسی را از یک دانش رشته‌ای به دانشی میان‌رشته‌ای تبدیل می‌کند که قادر است به‌طور هم‌زمان «ابعاد اجتماعی‌ـ‌شناختی» مؤثر در نام‌گذاری را به‌خوبی تبیین کند.}, keywords_fa = {زبانشناسی اجتماعی,زبان شناسی شناختی,نام شناسی اجتماعی شناختی,نام شناسی,نامگذاری}, url = {http://www.isih.ir/article_271.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_271_e5e94e5fca9dee27ed9d24cc0a956ca3.pdf} }