@article { author = {Honarvar, H. and Aghayari Hir, T. and Alizadeh Aghdam, M.}, title = {A Study of the Relationship between Social Value Orientations and Sustainable Consumption among Urmia Citizens}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {10}, number = {4}, pages = {79-108}, year = {2018}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2018.288}, abstract = {Among various influencing factors on sustainable consumption, are basic social value orientations, as the cornerstone for any human behavior, including consumer behavior. The present survey study aimed at investigating the relationships between basic social value orientations, including; materialism, individualism, and collectivism (besides their sub-scales), with sustainable consumption. The study population includes all 15-64 years old citizens of Urmia City, from whom 516 are selected to be studied by the use of cluster sampling technique. Findings show that centrality dimension of materialism has shown negative and significant, and both horizontal individualism and horizontal collectivism have shown positive and significant correlations with sustainable consumption. Multiple regression results indicate that these three variables accounted for 19 percent of the variation in sustainable consumption.}, keywords = {sustainable consumption,Materialism,individualism,collectivism}, title_fa = {مطالعه ارتباط بین جهت‌گیری‌های ارزشی اجتماعی و مصرف پایدار در بین شهروندان ارومیه}, abstract_fa = {با توجه به افزایش نگرانی­‌ها در ارتباط با مسائل زیست‏‌محیطی، مصرف پایدار ــ که از آن به مصرف سبز نیز تعبیر می‏‌شود ــ و شناسایی عوامل مرتبط با آن به دغدغۀ جدیِ علمی و سیاست‌گذاری در بیشتر جوامع تبدیل شده است. در میان عوامل متعدد تأثیرگذار بر مصرف پایدار، می­توان از ارزش‌ها و جهت­‌گیری­‏‌های ارزشی اجتماعی، به‌عنوان سنگ‏‌بنای تمامی رفتارها، از جمله رفتارهای مصرفی یاد کرد. مطالعهٔ حاضر با هدف بررسی روابط بین برخی جهت­‌گیری­‌های ارزشی ــ از جمله مادی­‌گرایی، فردگرایی و جمع­‌گرایی (در ابعاد مختلف‏شان) ــ با مصرف پایدار انجام یافته است. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر شهروندان ارومیه و نمونهٔ آماری آن 516 نفر از شهروندان 64-15 سال می­‌باشند که با به‌کارگیری روش پیمایش و استفاده از نمونه‌گیری خوشه­‌ای، مورد بررسی قرار گرفته­‌اند. نتایج به‌دست آمده نشان می­‌دهد بُعد محوریتِ مادی­‌گرایی اثری کاهشی و معنی­دار و فردگرایی افقی و جمع­‌گرایی افقی اثری افزایشی و معنی­‌دار بر میزان مصرف پایدار دارد. همچنین، نتایج تحلیل­‌های چند متغیره نشان داد که متغیرهای مذکور در مجموع حدود 19درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می‌نماید. }, keywords_fa = {sustainable consumption,Materialism,individualism,collectivism}, url = {http://www.isih.ir/article_288.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_288_0becb032d34cc5da7a53c377c4319dbd.pdf} }