@article { author = {Rostamiaan, A. and Mohammadi Elyasi, Gh. and Amiry, M. and Sakhdari, K.}, title = {Towards a Critical Typology of Entrepreneurial Identity}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {10}, number = {3}, pages = {1-31}, year = {2018}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2018.294}, abstract = {This study attempts to present a typology of entrepreneurial identity on the basis of a Habermasian critical approach. To this end, four dimensions of a conceptual framework for a typology of entrepreneurial identity is designated constructed on the duality of emancipatory/instrumental rationality and the duality of individualism/collectivism. Accordingly, four types of entrepreneurial identities are presented: freedom-seeker, independency-seeker, and order-seeker and self-interested. Through a critical appraisal of the role of these identity types in identification of different forms of entrepreneurship, four types of entrepreneurship are introduced in accordance with each identity type: public entrepreneurship, lifestyle entrepreneurship, bureaucratic entrepreneurship, and commercial entrepreneurship. In addition to enriching entrepreneurial identity studies through demonstrating the role of rationality and judgment towards society in the formation of different entrepreneurial identities, this study, relying on fundamental concepts of critical theory, is an inspirational step towards promoting the interdisciplinary nature of entrepreneurship theory.}, keywords = {Entrepreneurial identity,Critical theory,Rationality,Identity Typology}, title_fa = {گامی به‌سوی سنخ‌شناسی انتقادی هویت کارآفرینانه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در پی طرح سنخ‌بندی انتقادی هویت کارآفرینانه است. اتکا بر رهیافت انتقادی به‌ویژه تعریف عقلانیت از منظر یورگن هابرماس و ابعاد مربوط به چارچوب مفهومیِ ناظر بر سنخ‌بندی هویت کارآفرینانه، از یک‌سو به شکل‌گیری قطبیتِ عقلانیت رهایی‌بخش در برابر عقلانیت ابزاری، و از سوی دیگر به قطبیتِ فردمداری در برابر جامعه‌مداری می‌انجامد که در نتیجۀ آن چهار سنخ هویت کارآفرینانه شامل آزادی‌خواهی، استقلال‌‌طلبی، نظم‌طلبی و سودجویی معرفی شده‌اند. در ادامه، جایگاه هر یک از این سنخ‌های هویتی در شناخت اقسام گوناگون کارآفرینی، بررسی و ضمن مقایسۀ این هویت‌ها، چهار نوع کارآفرینی شامل کارآفرینی عمومی، کارآفرینی سبک‌ زندگی، کارآفرینی بوروکراتیک و کارآفرینی تجاری معرفی و دلالت‌های مفهومی این نوع سنخ‌شناسی طرح می‌گردند. پاین پژوهش علاوه‌بر غنای مطالعات هویت کارآفرینانه از طریق به پیش کشیدن نقش عقلانیت و قضاوت دربارهٔ جامعه، به تفاوت و تعارض این هویت‌ها نیز اشاره دارد . اتکا به مواضع نظریهٔ انتقادی در مطالعهٔ هویت کارآفرینانه، گامی است در راستای تعمیق سرشت میان‌رشته‌ایِ پژوهش کارآفرینی.}, keywords_fa = {هویت کارآفرینانه,نظریهٔ انتقادی,عقلانیت,سنخ‌شناسی هویت}, url = {http://www.isih.ir/article_294.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_294_587102e46e07a66ed41eff6a785d1057.pdf} }