@article { author = {Jafari, G. and Sedighian Bidgoli, A. and Vedadhir, A.}, title = {The Sociological Study of the Process of Professional Identity Formation in Doctoral Students of Social Sciences in Iran}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {11}, number = {2}, pages = {65-101}, year = {2019}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2019.3039.3354}, abstract = {Professional identity refers to a process that answers the question "who am I" during One has been studying for years at university. The PhD is the latest stage in the development of this kind of identity that has a great bearing on the career path of individuals. The present article attempts to test the theoretical model of the PhD students' professional identity development in Iran's social sciences. The Grounded Theory of Vedadhir and Others (2017) have been operationalized and the questionnaire has been tested with participation of 191 PhD students of social sciences. Quantitative findings confirm the theatrical propositions obtained from the basic theory model. As can be seen in the above equation, Regression results show that in general, the structure of higher education, the external conditions of the social sciences, the psychological traits of PhD students of social sciences, as well as financial conditions and scientific socialization can change the dependent variable of the professional identity of the PhD degree of social sciences among respondents Better than the rest of the independent variables. The statistical results indicate that the role of external and structural factors is important.}, keywords = {professional identity,PhD students of social science,social science,grounded theory,test of structural mode}, title_fa = {مطالعۀ جامعه‌شناختی فرایند تکوین هویت حرفه‌ای در میان دانشجویان دورۀ دکترای علوم اجتماعی در ایران}, abstract_fa = {هویت حرفه‌ای به فرایندی اشاره دارد که در طول سال‌های تحصیل فرد در دانشگاه به سؤال «من چه کسی هستم» پاسخ می‌دهد. دورۀ دکتری آخرین مرحلۀ شکل‌گیری این نوع هویت است که سهم بسزایی در مسیر حرفه‌ای شدن افراد دارد. مقالۀ حاضر به آزمون الگوی نظری تکوین هویت حرفه‌ای دانشجویان دورۀ دکترای علوم اجتماعی در ایران پرداخته است. نظریۀ مبنایی ودادهیر، صدیقیان بیدگلی، و جعفری (1396) عملیاتی‌سازی شده و پرسشنامۀ مزبور با نمونه ­ای به تعداد  191 نفر از دانشجویان دورۀ دکتری علوم اجتماعی مورد آزمون قرار گرفته است. یافته‌های کمّی تحقیق، گزاره‌های نظری به‌دست‌آمده از الگوی نظریۀ مبنایی را تأیید می‌کند. نتایج رگرسیونی نشان می‌دهد که در مجموع، عامل‌های ساختار آموزش عالی، شرایط بیرونی رشتۀ علوم اجتماعی، صفات روانی این دانشجویان، و نیز شرایط مالی و جامعه‌پذیری علمی می‌توانند تغییرات متغیر وابستۀ هویت حرفه‌ای رشته علوم اجتماعی را در بین پاسخ‌گویان پیش‌بینی کنند. نتایج آماری نشان می‌دهد نقش عوامل بیرونی و ساختاری اهمیت زیادی دارند.}, keywords_fa = {هویت حرفه‌ای,دانشجویان دکترای علوم اجتماعی,رشتۀ علوم اجتماعی,تئوری زمینه‌ای,آزمون الگوی ساختاری}, url = {http://www.isih.ir/article_303.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_303_69f8baeeef48062edf7692e6bf4b8667.pdf} }