@article { author = {Yousefi, A. and Homayounfar, M. and Pagheh, A. and Akhavanfar, A.}, title = {Effectiveness of supply chain elements and green innovation on dairy product customer satisfaction}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {12}, number = {4}, pages = {75-104}, year = {2020}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2020.3874.3999}, abstract = {This paper tries to investigate the effect of green supply chain dimensions on customer satisfaction of dairy products with regard to the moderating role of the company's competitiveness. The purpose of this article is to investigate the effect of green supply chain dimensions on customer satisfaction of dairy products with regard to the moderating role of the company's competitiveness. The method used is descriptive-correlation with the survey method in terms of data collection and is applied in terms of purpose. The Likert five-point scale was used to convert qualitative information into quantitative information. The data collection tool is a questionnaire. SmartPLS3 software was used to test the hypotheses. The population of the study is 695 brands of companies engaged in the production of dairy products, of which 484 companies have received licenses from the Ministry of Mining Industry and Trade and 211 companies from the Ministry of Jihad Agriculture and have a total of 2352 branches in the country. SPSS Sample Power sampling software was used to determine the optimal sample size. The minimum sample size was estimated at 298 companies and 305 companies were surveyed for more assurance. The results show that internal green actions and external green participation have the greatest impact on green innovation. However, the modification effect of the company's competitiveness was not confirmed, innovation, performance and green entrepreneurship also affect customer satisfaction.}, keywords = {Internal Green Initiatives,Customer Satisfaction,Green Performance,External Green Partnership,Green Entrepreneurship,green Innovation}, title_fa = {اثربخشی عناصر زنجیرۀ تأمین و نوآوری سبز بر رضایت مشتریان محصولات لبنی}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر تلاش می‌کند تأثیر ابعاد زنجیرۀ تأمین سبز را بر رضایت مشتریان محصولات لبنی  ‌با توجه به نقش تعدیل‌کنندۀ رقابت‌پذیری شرکت‌ بررسی کند. روش به‌‌کارگرفته‌شده، به‌لحاظ نحوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی‌ـ‌همبستگی با برپایۀ شیوه پیمایشی، و به‌لحاظ هدف یا ماهیت، کاربردی است. برای تبدیل داده‌های کیفی به کمی، از طیف طبقه‌بندی‌شده پنج‌گزینه‌ای لیکرت استفاده کرده‌ایم و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه است. آزمون فرضیه‌ها نیز به‌‌کمک نرم‌افزار SmartPLS3 انجام شده است. جامعه آماری موردمطالعه، 695 نشان شرکتی مشغول به فعالیت در زمینۀ تولید محصولات لبنی است که 484 شرکت از وزارت صنعت، معدن، و تجارت و 211 شرکت نیز از وزارت جهاد کشاورزی، مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و روی‌هم‌رفته دارای 2352 شعبه در سطح کشور هستند. برای تعیین حجم بهینۀ نمونه، از نرم‌افزار نمونه‌گیری SPSS Sample Power استفاده کرده‌ایم. حداقل حجم نمونه، 298 شرکت برآورد شد که به‌منظور اطمینان‌یابی بیشتر، تعداد 305 شرکت بررسی شدند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که اقدامات سبز داخلی و مشارکت سبز بیرونی، از بیشترین میزان تأثیرگذاری بر نوآوری سبز برخوردار بوده‌اند و همچنین، نوآوری، عملکرد، و کارآفرینی سبز، بر رضایت مشتری تأثیرگذار هستند، اما اثر تعدیلی رقابت‌پذیری شرکت تأیید نشد.}, keywords_fa = {اقدامات سبز داخلی,رضایت مشتری,عملکرد سبز,مشارکت سبز بیرونی,کارآفرینی سبز,نوآوری سبز}, url = {http://www.isih.ir/article_345.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_345_8d4c1e7abee4da79bac9e4017fe4f3d6.pdf} }