@article { author = {Rahmanian, M. and Afkhami, H.}, title = {Framing and news sources in the coverage of climate change in Iranian press}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {14}, number = {1}, pages = {35-59}, year = {2021}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2022.4497.4469}, abstract = {Climate change affects many aspects of human life, such as the economy, environment and society. Although its consequences are invisible for the public in short term, they are often informed about the negative aspects of climate change through the media. In other words, the media dedicate and cover news in order to make people aware about the impact of climate change. Number of researches has been conducted on the way the media frame and cover the climatic issues in many countries, but there is no such at present to show how this particular is being covered in the Iranian media. This paper is the first academic research to examine the coverage of climate change in the Iranian press. We have analyzed 388 climate stories published on 15 well-known national newspapers by using SPSS software and applying the quantitative content analysis method to understand how these newspapers could present climate stories. Findings show that the Iranian press often used “Conflict” and “Environmental Consequences” frames to illustrate climate change issues, but “Scientific Uncertainty” and “Current Weather” were rarely mentioned. Moreover, these newspapers relied mainly on “Experts” as sources more than the other sources to present climate stories.}, keywords = {climate change,framing theory,Global warming,Iranian press}, title_fa = {چارچوب‌بندی و منابع خبری در پوشش اخبار تغییرات آب‌و‌هوایی مطبوعات ایران}, abstract_fa = {پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تغییرات آب‌و‌هوایی، تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. این پیامدها اغلب نامحسوس هستند و با گزارش‌های رسانه‌ای برای مردم ملموس می‌شود. رسانه‌ها در گزارش‌های اقلیمی از چارچوب‌های خبری خاصی استفاده می‌کنند تا بر نحوه دریافت و درک مردم از این موضوعات اثر بگذارند. مطالعات پیشین در مورد نحوه قاب‌بندی اخبار اقلیمی در رسانه‌های جهان نشان می‌دهد که چگونه آنها افکار عمومی را پیرامون موضوع تغییرات آب‌و‌هوایی شکل می‌دهد. با این حال، چنین مطالعاتی چندان در مورد رسانه‌های ایران صورت نگرفته است. این مقاله را می‌توان یکی از اولین گام‌های بررسی نحوهٔ قاب‌بندی اخبار اقلیمی در ایران به‌حساب آورد که در آن 388 خبر اقلیمی از 15 روزنامه سراسری ایران به کمک نرم‌افزارهای SPSS و EXCELL مورد تحلیل محتوای کمّی قرار گرفته است. یافته‌های مقاله حاضر نشان می‌دهد که مطبوعات ایران بیشتر از فریم‌های «برخورد» و «پیامدهای محیط‌زیستی» و کمتر از فریم‌های «عدم قطعیت» و «آب‌و‌هوای جاری» برای ارائه اخبار آب‌و‌هوایی استفاده کرده‌اند. همچنین، مطبوعات مورد بررسی در این مقاله جهت تحریر اخبار اقلیمی بیشتر بر «کارشناسان» به عنوان منبع خبری تأکید داشته‌اند.}, keywords_fa = {climate change,framing theory,Global warming,Iranian press}, url = {http://www.isih.ir/article_388.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_388_172244ac6628f5149f83a08fb81b1486.pdf} }