@article { author = {Javedani, Hamid and Tofighi, Jafar}, title = {The Structures, Process and Effective Factors in Developing Interdisciplinarity}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {37-56}, year = {2010}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2010.05.002}, abstract = {It is almost three decades since the polemic challenges over the conceptualization ,comprehension and the ways of implication of interdisciplinary education and studies have been faced.These challenges, taking root from epistemological and methodological deficiencies of disciplinary knowledge in explaining and resolving complex issues of the real life ,still need to be taken up seriously. Regarding the short history of theorization in the field of Interdisciplinary Studies ,the suitable methodology for this study could be a critical analysis of theories and common thoughts in the field. The research findings of this theoretical study focus on conceptual integration ,alternative and critical thinking as the core issues which seem a prerequisite for the progress of Interdisciplinary Studies. Additionally, Interdisciplinary Studies are based on team interaction more than individual efforts. Factors like funding, professional orientation and institutional support, constitute the main contextual forces influencing interdisciplinarity .And also epistemological factors ,team factors and problem solving are the important factors in conducting interdisciplinary researches}, keywords = {Integrity,Interdisciplinarity,Process,structure,Transdisciplinarity}, title_fa = {ساختارها، فرآیندها و عوامل مؤثر بر توسعه میان‌رشته‌اى‌ها}, abstract_fa = {نزدیک به سه‌دهه است که جدال اندیشه‌اى بر سر مفهوم‌سازى، درک و کاربست آموزش یا مطالعات میان‌رشته‌اى، همچنان ادامه دارد. این جدال، که نتیجه کاستی‌هاى شناخت‌شناسى آموزش و مطالعات رشته‌اى در تبیین مسائل پیچیده هستى و جامعه بشرى است، همچنان نیازمند ژرفکاوی‌هاى بسیار است. با توجه به دیرینه کوتاهِ اندیشه‌پردازى در قلمرو آموزش و مطالعات میان‌رشته‌اى، روش‌شناسى مناسب در این مطالعه، تحلیل نظریه‌ها و اندیشه‌هاى رایج در این زمینه با رویکردى نقادانه است. یافته‌هاى این کندوکاو نظرى بر این نکته تأکید دارد که درهم‌تنیدگىِ مفهومى، دگراندیشى و تفکر نقاد، از جمله بایسته‌هایى است که به پیشبرد مطالعات و آموزش میان‌رشته‌اى مى‌انجامد. افزون بر آن، مطالعات میان‌رشته‌اى، بیش از آنکه به کوشش‌هاى فردى متکى باشد، نیازمند هم‌کنشى گروهى است. افزون بر آن، عواملى نظیر منابع مالى، سوگیرى حرف‌هاى و حمایت نهادى، از جمله نیروهاى زمین‌هاى است که بر مطالعات میان‌رشته‌اى اثر مى‌گذارد و عوامل گروهى، عوامل شناختى و حل مسئله نیز از جمله نیروهاى هدایت‌کننده آن است.}, keywords_fa = {Integrity,Interdisciplinarity,Process,structure,Transdisciplinarity}, url = {http://www.isih.ir/article_50.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_50_e670c16ca3520def82e71181daeba7da.pdf} }