@article { author = {Heshmatimolaei, Hosein}, title = {Interdiciplinary Method in Islamic Economics' Resaerch and Education}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {2}, number = {3}, pages = {191-213}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2010.07.008}, abstract = {In this paper we discuss about effective method of research and education of Islamic economics through inter-disciplinary procedure. Nowadays this procedure in advance methodology of education in economics has been concentrated as “Focused Interest Group” (FIG). Although the purpose of positivist economists about FIG is related to profit-oriented of inter-disciplinary procedure, but in Islamic economics, this attitude has sustainable economic development, whereby secure and cover positive as well as normative approach of educational materials to help certain efficiency of knowledge. This procedure of education had been focused in Islamic literatures, and also in holy Qur’an (12/108 & 39/17-18) before attention of western countries. Therefore, in this research, significant view of scholars, lecturers and researchers of Islamic economics, acquired through questioners, and the results of research has been analyzed. Achieving prerequisite and diversity connections of Islamic economics’ and its indispensable educational materials, help us to modeling an inter-disciplinary framework that it may mutate other human sciences structure.}, keywords = {Inter-disciplinary,Normative Approach,Positive approach,multidisciplinary,Trans-disciplinary,Focused Interest Group,Social function,Axioms}, title_fa = {رهیافت میان رشته ای در آموزش و پژوهش اقتصاد اسلامی}, abstract_fa = {این مقاله بر اساس روشهای موثر آموزش و پژوهش اقتصاد اسلامی مبتنی بر نظام میان رشته ای بحث می نماید. در این مقاله ابتدا ضرورت و اهمیت این روش را در اقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار داده و سپس روشهای غیر رشته ای معمول را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم ، به این ترتیب ، براساس یک پژوهش میدانی که بر اساس نظرات اساتید اقتصاد اسلامی جمع آوری شده است و نظرات و علایق مختلف مربوط به موضوع اقتصاد اسلامی در آن متمرکز شده است ، نتایج مورد مقایسه، بهره برداری و استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین با توجه به پیشنیازها وارتباطات مختلف کاربردی اقتصاد اسلامی در جنبه های مختلف براساس رهیافتی میان رشته ای، می توان سطح آموزشی و پژوهشی اقتصاد اسلامی را هم برای دانشجو و هم برای مدرس اقتصاد اسلامی ارتقاء بخشید. توجه به آموزش و پژوهش اقتصاد اسلامی به عنوان فرآیندی میان رشته ای ، با توجه به تازگی و قدرت نوآورانه آن می تواند تحرکی درسایرعلوم ایجاد کرده و علاوه بر نوعی الگوسازی ، موتور محرکه ای برای رشته های علوم انسانی باشد. در این مقاله کوشش خواهیم نمود که با استفاده از تمرکز علایق گروهی با توجه به نتایجی که بر اساس احترام به همه نظرات مدرسین و محققین مربوطه صورت گرفته ، موضوع را بررسی نموده و نهایتا پیشنهادهایی را ارائه کنیم.}, keywords_fa = {میان رشته ای,رهیافت هنجاری,رهیافت اثباتی,چند رشته ای,چند رشته ای موازی,تمرکز علایق گروهی,کارکرد اجتماعی,اصول موضوعه}, url = {http://www.isih.ir/article_69.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_69_060f8680afdc95d869e0891613198f74.pdf} }