@article { author = {Safaeimovahedi, Saeid and Ataran, Mohammad}, title = {Exploring the Norms Affecting M.A Students’ Selection of Research Supervisors: A Phenomenological Study}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {2}, number = {4}, pages = {95-121}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2010.08.005}, abstract = {Academic disciplines are like tribes, each of which has its own unique terrain, boundaries, norms and culture. Assuming this, Becher describes the culture of different academic disciplines. He believes that pure sciences are culturally competitive, politically well-organized, own high rate of publication and are task-oriented. On the other hand, applied social sciences are utilitarian, power- based, scientifically functional, culturally exogenous, situationally vague, aim to promote behaviors, and have low rate of publication. Based on this assumption, this study aims to explore the norms which affect two groups of M.A students in selecting their research supervisor, one group from an interdisciplinary field (Education) and the other from a pure field (Mathematics). The study was conducted within the qualitative framework, using phenomenological method. Semi-structured interviews were the main tools for gathering data. To acquire the needed data, 16 Education M.A students and 9 Mathematics M.A students from a renowned Tehran university were selected using purposeful sampling method. The results show that Education M.A students consider the following criteria when selecting a research supervisor: professors' behavioral traits, professors' status, academic criteria, non-academic criteria, possible support, and limitations. On the other side, Mathematics MA students consider some other different criteria when selecting a research supervisor as follow: research supervision style, professors' scientific qualities, professors' personality characteristics, non-academic criteria, limitations. A comparative exploration of the results within Gestaltian framework indicates that Mathematics MA students are influenced more by figure (academic dimensions of dissertation) when selecting their supervisor, while Education MA students are impacted by ground (expediency and relations) when choosing their supervisor.}, keywords = {academic socialization,research supervision,supervisor,dissertation,students,disciplinary culture,Academic Culture}, title_fa = {واکاوی هنجارهای مؤثر بر انتخاب استاد راهنما در حوزه‌های محض ( علوم ریاضی) و میان رشته‌ای ( علوم تربیتی): یک مطالعه پدیدار شناختی}, abstract_fa = {رشته‌های مختلف دانشگاهی، اجتماعات متفاوتی هستند که هر کدام مانند یک قبیله قلمرو‌ها، مرز‌های خاص، هنجار‌ها و فرهنگ خاص خود را دارند. بر همین اساس بچر به توصیف فرهنگ رشته‌ای علوم مختلف می‌پردازد. به عقیده‌ وی علوم محض از نظر فرهنگی رقابتی ، از نظر سیاسی به خوبی سازمان یافته، دارای میزان انتشار بالا، و وظیفه محور هستند, در حالیکه علوم اجتماعی کاربردی از نظر علمی کارکرد گرا، فایده گرا ، مرتبط با ارتقای رفتار‌ها، از نظر فرهنگی ناظر به بیرون، دارای موقعیت نامعین، انتشارات دارای مخاطبان محدود ، و قدرت محور هستند. در این مطالعه با در نظر گرفتن این دیدگاه هنجار‌های دانشجویان کارشناسی ارشد دو رشته علمی مختلف (علوم تربیتی به عنوان یک حوزة میان رشته‌ای و ریاضی به عنوان یک حوزه محض) در انتخاب استاد راهنما مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدار شناسی صورت گرفته و ابزار جمع آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بوده است. به منظور دستیابی به داده‌های مورد نظر، تعداد 16 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد علوم تربیتی و 9 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ریاضی یکی از دانشگاههای تهران با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و داده‌های حاصل از ایشان با روش کد گذاری داده‌های رِوایی تحلیل شده‌اند. نتایج حاصل نشان می‌دهند که معیار‌های مورد نظر دانشجویان رشتة علوم تربیتی در انتخاب استاد راهنما عبارت است از: ویژگی‌های رفتاری استادان، موقعیت استادان، معیار‌های آکادمیک، معیار‌های غیر آکادمیک، میزان حمایت احتمالی، و محدودیت‌ها . از سوی دیگر دانشجویان رشتة ریاضی معیار‌های نسبتاً متفاوت دیگری را به شرح ذیل، در انتخاب استاد راهنما مد نظر قرار می‌دهند: سبک نظارت پژوهشی، ویژگی‌های علمی اساتید، ویژگیهای شخصیتی اساتید، معیار‌های غیر آکادمیک، محدودیت. بررسی تطبیقی نتایج حاصله در چارچوب رویکرد گشتالتی نشان می‌دهد که دانشجویان رشتة ریاضی بیشتر تحت تأثیر شکل (جنبه‌های علمی پروژة پایان نامه) و دانشجویان علوم تربیتی تحت تأثیر زمینه (مصلحت اندیشی و روابط) اساتید خود را بر می‌گزینند.}, keywords_fa = {حوزه های محض,حوزه های میان رشته ای,نظارت پژوهشی,استاد راهنما,پایان نامه,دانشجو,فرهنگ دانشگاهی}, url = {http://www.isih.ir/article_74.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_74_01ee8f695cecbaf83c232afb8d358109.pdf} }