@article { author = {Ghahramani, Mohammad}, title = {Assessment of Learning Activities in Interdisciplinary Courses}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {2}, number = {4}, pages = {123-136}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2010.08.006}, abstract = {The purpose of this study was to examine the notion of evaluation of interdisciplinary courses. To this end, relevant literature and theoretical framework was reviewed . The paper specifically focused on assessment and measurement of learning activities in interdisciplinary courses. The main question addressed here was what the major criteria are for assessment of assignment in interdisciplinary courses .Given the significance of the notion of “interdisciplinary understanding “. this paper mainly focused on elaborating on this concept . therefore , interdisciplinary understanding was presented at four levels including : naive interdisciplinary understanding ,novice interdisciplinary understanding ,apprentice interdisciplinary understanding and master interdisciplinary understanding.Further, four dimensions of interdisciplinary understanding including : purposefulness,disciplinary grounding, intégration and critical awareness were discussed . Finally , the matrix of assessment of interdisciplinary assignment was developed on the basis of its levels and dimensions.}, keywords = {Interdisciplinary Courses,Intredisciplinary Assessment,Interdisciplinary Understanding,Interdisciplinary Assignment}, title_fa = {ملاک های سنجش و ارزشیابی فعالیت ها و تکالیف آموزشی در برنامه درسی بین رشته ای}, abstract_fa = {رویکرد بین رشته ای با تاکید بر ضرورت درک عمیق ماهیت متغیرهای مداخله گر در پیدایش و تکوین واقعیت ها و پدیده های اجتماعی و همچنین شناخت و تحلیل روابط متقابل و متعامل بین آنها، پهنه نوین و وسیعی از مطالعه و پژوهش را فراروی محققان و اندیشمندان حوزه های مختلف علوم گسترده است.براین اساس دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دهه های اخیر دوره ها و برنامه های آموزش بین رشته ای و چند رشته ای متعددی را در پاسخگویی به نیازهای جامعه طراحی و ارائه نموده اند. رویکرد بین رشته ای در معنای وسیع خود در برگیرنده فرایند جامع آموزشی شامل نیازسنجی، برنامه ریزی، تدوین محتوی، تعیین روش های آموزشی، پیش بینی و تدارک فرصت های یادگیری و نهایتاً ارزشیابی فعالیت ها است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی و تحلیل مفهوم ارزشیابی آموزشی بین رشته ای که از ضروریات و پیش نیازهای توسعه و تعمیق فعالیت های بین رشته ای در آموزش عالی است، پرداخته شده است.بحث محوری ارزشیابی آموزش بین رشته ای بر چگونگی اندازه گیری و ارزش گذاری تکالیف و امتحانات درسی در دوره های بین رشته ای متمرکز و معطوف است. به عبارت دیگر سئوال اساسی در این بحث این است که ملاک های ارزشیابی یک تکلیف بین رشته ای چیست؟ و آیا به صرف استفاده از مفاهیم رشته های علمی مختلف در انجام یک تکلیف می توان صفت و عنوان بین رشته ای را به آن اطلاق نمود؟ در این مقاله ضمن تبیین برخی نظریه های مرتبط با موضوع، دیدگاههای مانسیلا، دارسینگ، میلر و هانیس بطور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. ارزشیابی تکالیف بین رشته ای اساساً بر مفهوم بنیادین «درک بین رشته ای» استوار است که بخشی از مقاله به توضیح این مفهوم پرداخته است. به دنبال آن «سطوح» چهارگانه «ساده»، «مقدماتی»، «حرفه ای» و «تخصصی»برای درک بین رشته ای مطرح و چهار بعد اساسی این درک شامل «هدفمندی»، «بنیان علمی»، «انسجام» و «نگرش نقادانه» معرفی و در پایان نیز ماتریس ارزیابی تکالیف بین رشته ای با تلفیق سطوح و ابعاد مذکور ارائه شده است.}, keywords_fa = {آموزش بین رشته ای,ارزشیابی آموزش بین رشته ای,تکالیف بین رشته ای,درک بین رشته ای}, url = {http://www.isih.ir/article_75.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_75_dd339f9aacb676b206ad50606be2df78.pdf} }