@article { author = {Moradzade, Samira and Bakhtiar nasrabadi, Hasanali and Sadeghi, Ali}, title = {Assessment and prioritized inter discipline; Case Study azad University of Najaf Abad & University of Isfahan.}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {3}, number = {2}, pages = {99-120}, year = {2011}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2011.1011.005}, abstract = {The purpose of this study was assessment and prioritized inter discipline of Najafabad azad and Isfahan universities. The statistical population of this study was teachers and avalable students in higher education of Najafabad azad & Isfahan universities in academic year 1388-89.     Research method was descriptive survey. The sample of this study was 105 that divided in two parts: 55 of teachers and 50 of students that selected in randomic technique. The research tool was aquestioniar that made with researcher. The finding showed that there are enough motive and tendency among teachers & students about inter discipline and only for 5 inter discipline terms of information resources, Educational space feasibility, culture and management is more feasibility. The prioritized inter discipline was show: Editorial, political and addiction psychology, philosophy analysis of the language & management of international contracts are the first priority & another inter discipline are the second priority.}, keywords = {Curriculum,Specialization,Integration}, title_fa = {نیازسنجی و اولویت‌بندی رشته‌های بین‌رشته‌ای؛ مطالعه موردی دانشگاه‌های آزاد نجف‌آباد و دولتی اصفهان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی و اولویت‌بندی رشته‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه آزاد نجف‌آباد انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و دانشجویانِ در دسترس تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد نجف‌آباد و دولتی اصفهان در سال 1389-1388 می‌شود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که از بین جامعه آماری، 105 نفر (اساتید دانشگاه آزاد نجف‌آباد و دانشگاه اصفهان 55 نفر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی 50 نفر) به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق‌ساختة رشته‌های میان‌رشته‌ای بود. یافته‌های پژوهش نشان داد تمایل و انگیزه کافی برای اجرای این دوره‌ها در بین اساتید و دانشجویان وجود دارد و در حال حاضر امکان برگزاری تنها پنج رشته بین‌رشته‌ای از لحاظ منابع اطلاعاتی، امکانات فضای آموزشی، فرهنگی و مدیریتی بیشتر وجود دارد. اولویت‌بندی رشته‌های بین‌رشته‌ای نشان داد رشته‌های ویراستاری، روان‌شناسی سیاسی و اعتیاد، فلسفه تحلیل زبانی و مدیریت قراردادهای بین‌الملل در اولویت اول قرار دارند و رشته‌های بین‌رشته‌ای دیگر در اولویت بعد قرار دارند.}, keywords_fa = {برنامه درسی,تخصص‌گرایی,تلفیق}, url = {http://www.isih.ir/article_88.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_88_7f730415c64d254a0fb23294c0897be1.pdf} }