%0 Journal Article %T آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی: رویکردی بین‌رشته‌ای %J فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی %I مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری %Z 2008-4641 %A عسگری, محمد %D 2012 %\ 07/12/2012 %V 4 %N 2 %P 35-64 %! آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی: رویکردی بین‌رشته‌ای %K الگوی آموزش مهارت تفکر %K تفکر انتقادی %K رویکرد انتقادی %K رویکرد میان‌رشته‌ای %R 10.7508/isih.2012.14.003 %X پرورش مهارت‌های تفکر، به‌خصوص مهارت‌های تفکر انتقادی از دوران باستان مورد توجه حوزه‌های معرفت بوده است. پیچیده و چندبعدی شدن مسایل امروز جامعه بشری، بر اهمیت پرورش تفکر انتقادی به عنوان محور تمرکز دوره‌های میان‌رشته‌ای افزوده است. در این مقاله با رویکردی میان‌رشته‌ای به آموزش تفکر انتقادی توجه شده است؛ از این منظر، این مقاله به موضوعات ذیل می‌پردازد: آموزش چگونه اندیشیدن دربارة اصول منطقی هر موضوع، آموزش اندیشه‌های کلیدی تفکر، اهمیت اندیشه‌ها در تبدیل شدن افراد به متفکری انتقادی، آموزش تفکر در یک حوزه خاص، دریافت اندیشه‌ها و منطق یک متن، اهمیت پرسشگری در آموزش تفکر انتقادی و دیدن موضوعات از منظرهای متفاوت و متضاد. در پایان، الگویی اقتباسی برای آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی از منظر رویکردی انتقادی معرفی شده است. %U http://www.isih.ir/article_108_5d935de75064a4c1242bb850b68aba3c.pdf